Fatbike neboli tlusté kolo není jen na jízdu ve sněhu

23. listopad 2016

Když před lety přišel Gary Fischer s novým typem kola, byl to historický mezník v cyklistice. Horské kolo teď zná skoro každý cyklista. Přestože první fatbiková kola byla vyrobena již před více než deseti lety, v posledních dvou zimách se s nimi roztrhl pytel. Možná proto, že fatbike či snowbike, jak se mu také říká, není jen kolo na sněhové pláně, i když právě pro ně bylo původně vyrobeno.

Jak vypadá fatbike

Fatbike znamená tlusté kolo a právě takové pláště tento bicykl má. Jsou široké jako ty na mopedu, jen průměr kol je trochu větší. Čím širší pláště, tím měkčí může být terén. První fatbiky byly totiž vyrobeny pro jízdu na sněžných pláních Aljašky a extrémní závod Iditarod. Prvním „klasickým“ závodem těchto kol byl Snow Epic 2015 ve švýcarském Englbergu, kterého se zúčastnilo i několik Čechů.


Víte, že...
První český fatbike vyrobila plzeňská splečnost Duratec pro našeho extrémního bikera Jana Kopku, na základě jeho požadavků a zkušeností. Jel na něm Iditarod – závod napříč Aljaškou.

Na sníh ale i do písku

Když vám sníh pěkně křupe pod koly, bývá to na kole moc pěkné svezeníčko. Stačí se na to jen dobře obléknout a obout a jízda na kole je opravdové potěšení. Tedy když se vypravíte někam do přírody. Právě tam fatbike využijete. Lesní cesty nebývají v zimě vždy projeté, ale ani nasolené, tak si můžete zajezdit i tam, kde se běžkař nesveze... Na fatbiku můžete jezdit ale také třeba na písku, kde by se vám i horské kolo bořilo.

Správný tlak a odpružení netřeba

Kdo má doma silniční i horské kolo, dobře ví, jaký je rozdíl v optimálním tlaku jejich plášťů. Platí jednoduchá úměra: čím menší a užší je plášť, tím vyšší tlak musíte do kola napumpovat. Čím je nerovnější a měkčí terén, tím nižší by měl být tlak v pláštích. A to platí i pro fatbiky. Pokud pojedete po cestě s ujetým sněhem, chce to tvrdší kola, pro cestu do panenského sněhu raději trochu vzduchu v silných pláštích ufoukněte, aby kolo ve sněhu lépe jelo. Optimální tlak pro jízdu na sněžných pláních je pod 1 atmosférou, tak s sebou pro první vyjížďku nezapomeňte pumpičku a manometrem.

Vyzkoušejte na sněhu

Sněžná kola neboli snowbikes, jak se jim také říká, si už můžete půjčit i nás. V Plzni je půjčují některé cykloobchody, na Šumavě si je můžete půjčit na Kvildě nebo na Špičáku. Tam nemusíte čekat na sníh – celou zimu je ho tam dost. Kol ale tolik nemají, tak si je raději předem rezervujte. Zkuste si jízdu nejprve na ujetém sněhu pak i v terénu na čerstvém sněhu. Jen přitom nezapomeňte upustit či přifouknout pláště na správný tlak.

Příště:
Nářadíčko na kolo: Malé, lehké, šikovné a hlavně kompletní. Jak ho vybírat?

autor: Radka Žáková
Spustit audio