Při správném osvětlení nás tma nezaskočí. Rady, jak správně vybrat a umístit cyklosvítilnu

9. listopad 2016

S kratším dnem je dobré zkontrolovat světla na kole, aby nás tma nezaskočila na cestě. Světlo na kole by mělo odpovídat tomu, kde jezdíme a zda to bývá pravidelně za tmy. Novější světla na kola umožňují přepínat na dálková a potkávací nebo indikovat kapacitu baterie. Zatímco do města nám bude stačit obyčejné světlo, na cestu mimo něj nebo do terénu bychom na světle neměli šetřit a pořídit si spíš dvě.

Vidět a být viděn

Mít rozsvícené přední i zadní světlo je důležité nejen pro vás, ale i pro ty okolo. Kolo jezdí tiše a tak i na stezce pro pěší a cyklisty můžete bez rozsvícených světel někoho srazit nebo aspoň pěkně vylekat. I když chodci by měli mít reflexní prvky, právě při jízdě na neosvětlené cyklostezce je můžete překvapit. Nebo oni vás.

Za snížené viditelnosti musí být jízdní kolo vybaveno:

  1. Světlometem svítícím dopředu světlem bílé barvy, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy.
  2. Zadní svítilnou červené barvy, červená zadní svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy. Červená zadní svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy.
  3. Zdrojem elektrického proudu. Jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel uvedených popsaných v bodech 1 a 2 po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.
Zkontrolujte proto vždy než šlápnete do pedálů a vjedete do tmy, zda svítíte a zda máte dostatek energie pro svícení.

Na silnici, kde se vozidla kolem vás pohybují mnohem rychleji, je důležité mít dobře svítící světlo, které je vidět z větší dálky. Při koupi se podívejte na světelný výkon. Slušná cyklosvětélka začínají na 400 lumenech, ale dají se pořídit i světla o světelném výkonu 2000 lumenů. Ta pak dosvítí na několik desítek metrů před sebe podobně jako světla aut. Vždy přitom platí, že by světlo mělo být správně nastaveno světlometem na vozovku před námi, ne na protijedoucí vozidla. I cyklista totiž může řidiče nepříjemně oslnit. Některá světla s vyšším výkonem umožňují jednoduché přepínání jako v autě na potkávací a dálková světla, u jiných máte indikátor kapacity baterií, který ukazuje, jak dlouho ještě můžete v daném režimu svítit.

Na dynamo nebo na baterie

Pokud jezdíte na kole za tmy pravidelně, třeba do práce, vyplatí se vám pořídit si světlo na dynamo nebo alespoň na nabíjecí baterie. Vždy je přitom dobré mít s sebou náhradní baterie, zvlášť když venkovní teploty klesají pod nulu. To pak rychleji klesá i kapacita baterií. Chcete-li v nich uchovat energii co nejdéle, dejte je do nějaké kapsy na těle, kde je můžete zahřívat. Tak vám déle vydrží pěkně nabité.

Kdy jet se dvěma světly

Pokud byste chtěli zkusit jezdit za tmy v terénu, měli byste mít minimální světelný výkon 800 lumenů a pořídit si raději dvě světla – na řídítkách a na hlavě. Případné terénní nerovnosti pak uvidíte více „plasticky“.

Příště:
Retro styl v městské cyklistice: Už se objevil i v městské cyklistice. Jak ho poznáte a čím je specifický?

autor: Radka Žáková
Spustit audio