Z dějin ctihodného řemesla kominického v Čechách
Kominíky bychom mezi nejstaršími českými řemesly hledali marně. Ve středověku je prameny uvádějí jen v největších evropských městech, například v Kolíně nad Rýnem v roce 1372. Odborné vymetání komínů přinesli do Čech až v 16. století Italové a zcela zdomácnělo teprve o tři století později.
Komínářská či kominická živnost vznikla v českých zemích v průběhu 16. století, kdy se obecněji rozšířilo užívání kamen a s ním i stavba úzkých, „vlašských“ komínů. Těm, kdo ji provozovali, se říkalo mastkomínové nebo mastkominíci. Roku 1564 v Jindřichově Hradci smýčil vrchnosti jistý italský mistr 21 komínů. Zmiňováni jsou koncem 16. století také v Pardubicích, Mladé Boleslavi, ve Stříbře a jinde.
Ještě v první polovině 19. století působili kominíci pouze ve velkých městech. Do těch menších a do vesnic zacházeli spíš zřídka. Na venkově jejich služby dlouho odmítali. Důvody popsal vrchnosti roku 1783 rychtář na strakonickém panství: „Kominík platen a prospěšen by byl ještě víc k naší velké zkáze a škodě. Poněvadž my sami naše komíny každej tejden smejčíme a bedlivou pozornost držíme. Jen daremné peníze bysme složili na kominíka!"
Žádný smejkal!
Ve městech se kominíci podobně jako jiní řemeslníci sdružovali do cechů. Ten nejstarší u nás byl založený v Třeboni roku 1626, v Praze vznikl o více než století později v roce 1748. Mistři si rozdělili město na pracovní okrsky a stanovili si jednotné cenové podmínky. Kominictví jako cechovní řemeslo bylo svázáno řadou regulí, které zajišťovaly mimo jiné i to, že se mistrem nemohl stát „kdejaký smejkal“. Mistrovství se dědilo z otce na syna.
Ve druhé polovině 19. století už docházeli kominíci pravidelně i na venkov. Mistr a tovaryši obcházeli vesnice dům od domu, přičemž museli prohlédnout každý komín a kamna, zda vyhovují požárním předpisům. Jestliže se do domu nedostali, oznámili svou návštěvu tím, že načrtli křídou na domovních dveřích kominický žebřík.
V čapce nebo cylindru a dva zlaté po požáru
Kominíci tradičně nosívali černý pracovní oblek zesílený koženými záplatami na loktech, kolenech a na zadnici, neboť o tato místa se opírali při posouvání se dutinou komínu. Typickým znakem českých kominíků se stala bílá kukla nebo čapka, v cizině nosili čapku černou a od 19. století často cylindr.
Až do zřízení dobrovolných hasičských sborů stávali zkušení kominíci při požáru na stříkačce a vedli proud vody. Bývali také zdatnými lezci. Císař Josef II. nařídil ve všech městech štědré odměny pro nejodvážnější a nejrychlejší kominíky. V případě, že povstal oheň v komíně, měly být prvnímu kominíkovi, který se komínem protáhl, vyplaceny dva zlaté.
Zdroj: Roman Malach: Nositelé domácího štěstí. Živá historie 2015, č. 1–2, s. 48–50; Lidová kultura. Národopisná encyklopedie Čech Moravy a Slezska (Praha 2007)
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Máme potřebu hledat střední cestu a nevyčnívat, ale proč nebýt ambiciózní, říká ekonomka
-
Hrad zveřejnil zápis z jednání o důchodech, ANO zvýšení hranice pro odchod do penze nerozporovalo
-
Výnosy z emisních povolenek lze použít jen na boj se změnou klimatu. Budou příjmem státního rozpočtu
-
‚Současný režim už musí padnout.‘ Orbánovi odpůrci vzhlíží k novému mesiáši