Co možná nevíte o Filipu Renčovi, jehož poslední film Lída Baarová má právě premiéru

20. leden 2016

„Sotva mě rodiče zbavili plenek, tak jsem šel rovnou před kameru,“ říká s úsměvem režisér a scénárista Filip Renč.

„On to asi málokdo ví, ale poprvé před kameru mě dal můj táta, který vystudoval kameru na FAMU. Obsadil mě do svého filmu Babylon v suterénu. To mně bylo asi 4 nebo 5 let a hrál jsem takového klučinu grázla, který zapaluje táborák v krásně vybaveném bytě, aby si opekl buřtíky. Tato značka mně asi zůstala napořád," usmívá se Filip Renč a pokračuje: „Později jsem se setkal s Otou Kovalem, který byl mým kmenovým režisérem dětských filmů. Byl to můj vzor a i díky němu jsem se dal na dráhu režie. Rád jsem se mu díval do scénáře, na jeho poznámky. I panu Ondříčkovi jsem koukal do kamery, byly to pro mě velké osobnosti."

Chodil jsem se dívat, jestli se stojí fronty na můj film," vzpomíná Filip Renč

Přišel rok 1991 a s ním film Requiem pro panenku. To byla tehdy pro Filipa Renče velmi kuriózní situace. „Byl jsem ve 3. ročníku na dokumentárním filmu, kdy se mně dostala do ruky povídka Josefa Klímy a já jsem s pomocí Zdeňka Zelenky a Igora Chauna napsal scénář k tomuto filmu. Ve zlínském studiu byli tak odvážní, že mně film svěřili k režii, aniž bych dokončil FAMU," oceňuje po letech Renč.

V roce 1992 bylo Requiem pro panenku nejnavštěvovanějším českým filmem. A Filip Renč vzpomíná: „Byl to krásný raketový start. Na film se stály fronty několik týdnů. A já jsem se chodil ze školy dívat, jak se v kině Lucerna v Praze stojí na lístky, přes celou pasáž, až na Václavské náměstí (...). Chodil jsem se prostě kochat. O to těžší potom bylo na tento úspěšný film navázat,“ dodává Filip Renč.

„Práce režiséra je o čekání, velké trpělivosti, je to běh na dlouhou trať…," hodnotí svoji profesi Filip Renč

„Například film několik let připravujete a den před natáčením se to může celé zrušit. Přijde producent a řekne, že na film peníze nesehnal. Takže je to profese pro silné nervy a každý film je několik let práce. A moje největší ocenění? Film Hlídač č. 47 získal hlavní cenu za nejlepší film, nejlepší režii, nejlepší kameru a nejlepší herecký výkon v hlavní roli na festivalu v San Francisku v konkurenci asi 120 světových filmů. Je to jeden z největších festivalů nezávislých filmů v západním pobřeží Spojených států, takže v této obrovské konkurenci jsme zvítězili na celé čáře a toho si vážím ze všeho nejvíce. Paradoxně v kategorii Českých lvů film Hlídač č. 47 nebyl nominován mezi nejlepšími filmy roku, ale ve Spojených státech nám to vynahradili. Pro mě byl tento snímek něco nového, filmové drama, které jsem předtím nikdy nedělal. Nová výzva, se kterou jsme se se štěstím poprali,“ vzpomíná Filip Renč.


Gedeon Burkhard nás přehlížel, jako kdybychom lezli po stromech, vzpomíná režisér na natáčení svého posledního filmu

„15 let čekání na film Lída Baarová, to už bylo za hranicí zdravého rozumu," myslí si jeho režisér Filip Renč a pokračuje:

„Se scénáristou Ivanem Hubačem jsme čekali na jeho realizaci celkem 15 let. 15 let od nápadu zpracovat nejzajímavější výsek ze života Lídy Baarové. V konkurzu hereček vyhrála Táňa Pauhofová, dodnes si nedovedu představit vhodnější adeptku pro tuto roli. Má v sobě pozitivní fluidum, které prý v sobě Lída Baarová moc neměla. Vůbec slovenské herečky mají pro české diváky takový zvláštní drajf," míní Filip Renč.

Filip Renč získal pro film zahraniční herce, jaká s nimi byla spolupráce?

„Zajímavé bylo natáčení s rakouským hercem Karlem Markovicsem, známým z filmu Ďáblova dílna, který dostal před lety v Americe Oskara jako nejlepší cizojazyčný film. S rolí Goebbelse se Markovics velice dobře popral. Naučil se jeho gesta, intonaci, byla s ním výborná spolupráce. S panem Gedeonem Burkhardem, další zahraniční hvězdou, se spolupracovalo hůře. Nechtěl s námi skoro vůbec komunikovat. Svoji roli odvedl dobře, ale byla s ním velmi těžká diskuse, vlastně téměř žádná. Trochu náš štáb přehlížel, jako kdybychom lezli po stromech,“ vzpomíná na natáčení filmu Lída Baarová Filip Renč.

Poslechněte si celý rozhovor režiséra Filipa Renče s moderátorku Květou Bodollovou.

autor: Květa Bodollová
Spustit audio