Lidem občas říkáme, že mohou zachránit život

11. květen 2016

Jak se máme zachovat, když před námi leží člověk, kterému selhalo srdce nebo dýchání? Právě při takových situacích radí už 27 let operátorka tísňové linky Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jana Fojtlová.

Loni vedla záchranu roční holčičky, která se dusila hroznovým vínem. Úspěšně také po telefonu radila otci, který odrodil syna.

Rozrušeného člověka, který volá na tísňovou linku, se snaží především uklidnit. Na některého stačí pouze ztišit hlas, jindy je nutné zakřičet a říci, že pokud nepomůže, tak pacient může také umřít. „To je postaví do latě a většinou začnou spolupracovat,“ vysvětluje.


Základní desatero zachránce:
1.) Buďte připraveni
2.) Telefonní číslo rychlé lékařské pomoci 155
3.) Uvolnění dýchacích cest při bezvědomí
4.) Neztrácejte čas
5.) Samotná masáž je lepší než nic
6.) Resuscitaci nepřerušujte
7.) Krvácení musíte zastavit
8.) Křeče musí odeznít
9.) Raději přecenit než podcenit
10.) Mrtvý zachránce = žádný zachránce

Z letité zkušenosti dobře ví, že mnoho lidí je ochotno pomoci. Stále jich je ale dost, kteří se bojí. A k jakým chybám dochází nejčastěji? Problémy jsou například v poloze postiženého. Lidé je dávají často do stabilizované polohy, tedy na bok, a nevidí, zda dýchá.

Komplikace nastávají také v případech, kdy se volající nachází uprostřed lesa. Záchranná služba si ale musí ve všech případech nějak poradit. „Hodně se vyptáváme,“ vysvětluje.

Dobrou pomůckou je aplikace Záchranka pro chytré telefony. Volající navolí místo, kde se nachází, stiskne bod, který ho zlokalizuje.

Čtěte také

Jan Fojtlová získala ocenění Nejlepší záchranářský čin roku 2015 za to, že vedla záchranu ročního dítěte, které se dusilo hroznovým vínem. „Volaly rozrušené ženy, které si všimly, že holčička nedýchá,“ vzpomíná s tím, že pomohl vypuzovací manévr, po kterém holčička začala dýchat a při příjezdu záchranné služby už plakala.

Asistovala také u případu porodu. „Tatínek zavolal, že vidí hlavičku. Tak jsme poradili, ať si maminka lehne, a dítě bylo během chvíle na světě,“ uzavírá zkušená dispečerka.

Co všechno se dá poznat z hlasu volajícího? Co je největší noční můra operátorů? Jak často řeší záchranáři banality a kolik hovorů přijmou během své směny? Poslechněte si celý rozhovor Radima Jehlíka s operátorkou tísňové linky Janou Fojtlovou.

autor: Radim Jehlík
Spustit audio