Absolutní přednost chodců je mýtus

4. květen 2016
Poradíme vám

20. února 2016 vstoupila v účinnost novela zákona o silničním provozu, jejíž některé části rozpoutaly bouřlivé diskuze. Vysvětlit rozdíly stavu před a po novelizaci přišli do studia Českého rozhlasu Plzeň Jana Pužmanová, tisková mluvčí Městské policie v Plzni a Václav Ircing, koordinátor BESIPu.

Jednou z takových novinek je například odstavec č. 9 § 53 týkající se bezpečnosti chodců.


Zákon č. 361/2000 Sb. novelizovaný zákonem č. 48/2016 Sb.,
§ 53, odstavec č. 9


Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Díky reflexním páskám či reflexním prvkům na oděvech nebo obuvi je možné spatřit chodce pohybujícího se po krajnici nebo okraji vozovky už ze vzdálenosti cca 200 m. Pokud nemá osoba takové prvky k dispozici, postačí podle Václava Ircinga bílá igelitová taška. S ní je vidět alespoň zhruba z 50-60 metrů. Za připomenutí jistě stojí také pravidlo, že chodec se má pohybovat po levé straně komunikace, zatímco osoba tlačící kolo po pravé.

O tom, že jsou chodci v silničním provozu nejzranitelnějším článkem, není pochyb. Dokazují to i statistiky. Jejich vývoj je sice v posledních dvaceti letech celkem pozitivní, stále je však počet usmrcených osob dost vysoký.

Graf počtu usmrcených chodců


Odpovědi tiskové mluvčí Městské policie v Plzni Jany Pužmanové a Václava Ircinga, koordinátora BESIPu na posluchačské dotazy týkající se dalších novinek v zákoně o silničním provozu najdete v záznamech pořadů Poradíme vám a Co vás zajímá.

Zdroj: BESIP

Ze statistik dále vyplývá také to, že z osob, které zahynuly v silničním provozu, je každý pátý chodec. Šest z deseti takových osob pak zemřelo ve večerních nebo nočních hodinách. Vzhledem k těmto alarmující číslům je dobré stále si připomínat skutečnost, že absolutní přednost chodců je pouhý mýtus!

Nezapomínejte na oční kontakt s řidičem, může vám zachránit život

Jana Pužmanová spolu s Václavem Ircingem uvedli na pravou míru také rozdíl mezi místem pro přecházení a přechodem pro chodce. Upozornili i na to, že za přecházení vozovky na červenou hrozí pokuta až 2000 korun, a že tento prohřešek je tím nejčastějším, kterého se chodci dopouštějí.

místo pro přecházení:

• je vymezeno vodorovným značením přímo na vozovce, tj. přerušovanými čarami, mezi nimiž je prostor pro přecházení – viz obrázek (značení
na vozovce bývá na některých místech pro přecházení nahrazeno bariérovými úpravami, tedy sníženým obrubníkem apod.)
• chodci zde nemají absolutní přednost
• chodec je povinen dbát před vstupem do vozovky zvýšené opatrnosti,
nesmí náhle vstupovat či vbíhat do vozovky, vidí-li přijíždějící vozidlo
• chodec nesmí zapomínat na oční kontakt s řidičem
• řidič nesmí ohrozit přecházející osoby, má přizpůsobit jízdu tomu, aby mohl včas zastavit a umožnit chodci bezpečné překonání přechodu
• místo pro přecházení zajišťuje plynulejší průjezd vozidel

přechod pro chodce:

• je vymezen vodorovným značením na vozovce, tj. přerušovanými čarami – viz obrázek
• chodci zde nemají absolutní přednost
• chodec je povinen dbát před vstupem do vozovky zvýšené opatrnosti, nesmí náhle vstupovat či vbíhat do vozovky, vidí-li přijíždějící vozidlo
• chodec nesmí zapomínat na oční kontakt s řidičem
• řidič nesmí ohrozit přecházející osoby, má přizpůsobit jízdu tomu, aby mohl včas zastavit a umožnit chodci bezpečné překonání přechodu

autor: Hana Plassová
Spustit audio