Chrupavka má sport ráda, ale nic se nemá přehánět. Běhání může urychlit rozvoj artrózy

Jak stárneme, klouby začínají bolet. Co pro sebe můžeme udělat v rámci prevence? - Foto: Nattanan Kanchanaprat

Jak stárneme, klouby začínají bolet. Co pro sebe můžeme udělat v rámci prevence?Foto: Nattanan Kanchanaprat

S prevencí bolesti kloubů musíme začít včas, jakmile se artróza rozvine, je pozdě bycha honit. Artrotické změny jsou viditelné na RTG snímcích obvykle už po 40. roce věku, ačkoli člověk je ještě bez potíží.

Jak stárneme, klouby začínají bolet a to zejména kolena a kyčle. Častěji artrózou trpí ženy než muži. Svůj věk ani pohlaví neovlivníme. Dalším zásadním rizikovým faktorem u artrózy je obezita a s tou už něco dělat můžeme. Na prevenci je třeba myslet dřív, než nás klouby začnou bolet, to znamená ve středním věku. „Po třicítce už člověk může za to, jak vypadá, je dobré si na to vzpomenout vždycky při obědě a při večeři,“ říká MUDr. Karel Koudela, vedoucí lékař Kliniky ortopedie a traumatologie Fakultní nemocnice Plzeň. 

Chodit a chodit, dokud klouby neřeknou stop

Pro udržení optimální váhy a pohyblivosti kloubů je nutné se hýbat. Přirozeným pohybem je pro nás chůze, kterou v poslední době lékaři doporučují nejvíc. Důležitá je pravidelnost a v mezích možností každého svižné tempo. V současnosti je velmi populární dynamická Nordic Walking se speciálními chodeckými hůlkami, které zatíženým kloubům odlehčují. Podle ortopeda MUDr. Karla Koudely je Nording Walking ideální i pro seniory, především oni by ale stále měli naslouchat svému tělu a nepřepínat se: „Nemusí ujít 20 km, jde o tu pravidelnost, postupně navyšovat vzdálenost. A když nám klouby řeknou stop, je třeba je poslechnout.“ 

Poslechněte si:

Trendy v cestování a volbě destinací pro dovolenou O onemocnění velkých kloubů s MUDr. Karlem Koudelou
Důležité pojmy související s cestováním Moderní postupy léčby při potížích s klouby

Jízda na kole

Alternativou k chůzi může být jízda na kole. „Kvůli bolestem nosných kloubů někteří už nejsou schopni ujít ani 500 m, ale na kole ujedou i 10, 20 km,“ přibližuje zkušenosti svých pacientů MUDr. Koudela. Aby nás nezačala bolet záda, musíme jízdu na kole doplnit o cvičení, které zapojuje hluboký stabilizační systém, břišní svalstvo apod. V tomto případě bychom měli dbát i na správné provedení cviků, proto vůbec není do věci obrátit se na odborníka. Jinak by se mohlo stát, že nám cvičení víc uškodí, než prospěje. 

Pohyb ve vodě

Dobrou volbou při výběru sportu je plavání, které odlehčí kloubům a posílí zádové svalstvo. I plavání je vhodné doplnit o cvičení, při kterém zapnou také břišní a další svaly. Nejen seniorům a obézním lidem prospěje Aqua Aerobik: „Cvičící pracují s odporem vody, nezatíží jim to tolik klouby a díky pohybu si udržují váhu.“ 

Běhat nebo neběhat

Sporné je běhání, které může rozvoj artrózy urychlit. „Záleží na dávkách a těžko říct, kdo si co může dovolit. Když někdo bude běhat 3 až 5 km denně a není nějak monstrózně obézní, myslím si, že ho to nepoškodí. Ale jestliže mi bude 60 a vím, že mě bolí kolena, pak to běhání už jsou tak trochu hřebíčky do rakve,“ upozorňuje na úskalí běhání MUDr. Karel Koudela. Běhat bychom neměli po asfaltu a betonu, povrch by měl být měkký a nerovný, což méně zatěžuje klouby a více stimuluje hluboký systém svalstva zad a břicha. 

„55kilový šlachovitý člověk může běhat půlmaratóny, a pokud nemá genetickou dispozici k poškození kloubů, asi ho to nijak dramaticky neovlivní. Silnějšímu jedinci s 90 kg a začínající artrózou běh doporučit nelze, raději ať chodí s hůlkami po měkkém povrchu a postupně navyšuje tempo a délku trasy. Nebo se projede na kole. Z člověka nemusí stříkat pot, nemusí trhat rekordy. Při a díky pohybu bychom se měli cítit dobře,“ uzavírá vedoucí lékař Kliniky ortopedie a traumatologie Fakultní nemocnice Plzeň MUDr. Karel Koudela. 

Pořad: Poradíme vám  |  Stanice: Plzeň
Čas vysílání: pondělí-pátek 08:07  |  Délka pořadu: 30 minut  
 

Nové články v rubrice

Stojíme o váš názor

Pište nám své názory přes webový
formulář, SMS, Facebook nebo
Twitter, můžete je i sdílet se svými
přáteli. Nejzajímavější názory rádi odvysíláme.

Plzeňský kraj
  D5, mezi km 44.4 a 44.3, ve směru Praha, práce na silnici, pravý jízdní pruh uzavřen, Od 13.12.2017 10:00 Do 15.12.2017 14:00, oprava PHS
  ulice Boženy Němcové, Rokycany, okr. Rokycany, uzavřeno, stavební práce, Od 16.12.2017 06:00 Do 17.12.2017 20:00, Rokycany, úplná uzavírka křižovatky MK Boženy Němcové a Družstevní, Objížďka - bez rozlišení: ...
  náměstí Míru, Domažlice, okr. Domažlice, uzavřeno, Od 14.12.2017 07:00 Do 27.12.2017 20:00, ul. nám. Míru ve městě Domažlice, Vydal: Městský úřad Domažlice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace