Publicistika22. září  2017 v 10:10  

Jiří Stočes: Proč jsou Lucemburkové magičtí?

Především kopiemi čtyř korun krále Karla IV láká do kulturního centra Papírna v Plzni výstava s názvem „Magičtí Lucemburkové". Výstavní projekt se vyznačuje několika zvláštnostmi, myslí si historik Jiří Stočes - Foto: Michal Trnka

Především kopiemi čtyř korun krále Karla IV láká do kulturního centra Papírna v Plzni výstava s názvem „Magičtí Lucemburkové". Výstavní projekt se vyznačuje několika zvláštnostmi, myslí si historik Jiří StočesFoto: Michal Trnka

Výstava „Magičtí Lucemburkové“ nemá jasnou koncepci – a ani se návštěvník nedozví, proč měli být Lucemburkové „magičtí“, rozebírá ve svém fejetonu aktuální výstavu v kulturním centru Papírna v Plzni historik Jiří Stočes

Výstava „Magičtí Lucemburkové“ je v mnohém ohledu výjimečná. Za prvé – jde o výstavu soukromou. Podle webových stránek výstavy jsou jejími autory ostravský advokát JUDr. Oldřich Beneš a tamější historik a středoškolský učitel Mgr. Marek Zágora. Z úvodního panelu na výstavě odhaduji, že první z nich je hlavním producentem, neboť návštěvníka svým jménem na výstavu zve. Marek Zágora pak měl na starosti zejména tvorbu výkladových textů. 

Za druhé se jedná o výstavu charitativní. Majitelem a provozovatelem výstavy je Společnost Marie, nezisková organizace, která se zabývá podporou seniorů, dětských domovů apod. Cena vstupenky je vlastně příspěvkem na její činnost. Krásná myšlenka, až na to, že Společnost Marie sídlí na stejné adrese jako advokátní kancelář dr. Beneše a on sám je jejím předsedou. Ale proč ne… 

Propagace? Na výbornou! 

Třetí pozoruhodnou skutečností je mimořádná mediální propagace. Výstava byla prezentována jako pokračování úspěšné ostravské výstavy Král, který létal, věnované osobě Jana Lucemburského. Na té se ovšem podílel podstatně širší tým odborníků. Především se ale výstava Magičtí Lucemburkové svezla na loňské vlně oslav 700. výročí narození Karla IV., které o několik měsíců předběhla a zároveň se přihlásila jako první ze série výstav připravovaných k tomuto jubileu. Po Ostravě, Opavě a zámku Loučeň hostila výstavu dokonce Karlova univerzita v historické budově Karolina. Záštitu nad ní převzali významné osobnosti v čele s předsedou poslanecké sněmovny, ministrem kultury a pražským arcibiskupem. O výstavě informovaly významné noviny, ale ve svém zpravodajství i veřejnoprávní a soukromé televizní stanice. Všechna tato média ji líčila jako mimořádný počin, který ocení laik i odborník. 

Čtvrtou zvláštností je, že na výstavě s výjimkou plastik Lucemburků od současného umělce neuvidíte jediný originální exponát. Historikové umění by s tím možná měli problém, já ne. Chápu, že soukromník nemá možnost získat do zápůjčky středověké originály, navíc by mnohonásobně vzrostly náklady na jejich převoz a zabezpečení. Pro osvětové účely kvalitní kopie bohatě stačí. 

Koncepce? Chybí! 

Zde však seznam toho, čím je výstava mimořádná, končí. Navzdory pochvalným článkům a reportážím v médiích jsem ze samotné výstavy zklamán. Nikde jsem se nedozvěděl, proč a v čem byli Lucemburkové magičtí. Postrádám celkovou koncepci výstavy. Jako by bylo vystaveno vše, co se organizátorům podařilo nějak získat či vyrobit. Výstava je zahlcena texty, v nichž jsem bohužel našel několik nepřesností, ba i nesmyslů. Zcela stranou ponechme nedostatečnou korekturu, zejména na úvodním panelu s pozváním dr. Beneše. 

Vedle biografií Lucemburků, mezi nimiž chybí Jan Zhořelecký, se výstava věnuje architektuře, kterou doprovází bílé hmotové modely staveb, a knižním iluminacím, ovšem až na jednu výjimku výlučně z doby vlády Václava IV. O deskové či nástěnné malbě ani slovo, stejně tak třeba o literatuře. Samozřejmě, že do jednoho výstavního sálu nelze nacpat úplně všechno, ale právě proto musí být zřejmá kritéria výběru neboli zmiňovaná koncepce výstavy. Z exponátů zaujmou vedle faksimilií rukopisů čtyři koruny Karla IV., opět se však vtírá otázka po kontextu. Jen velmi volně souvisí s obsahem výstavy ukázky kamenů, které byly použity při výzdobě kaple sv. Kříže na Karlštejně, či dřevěné modely válečných strojů, často nepopsané nebo s popiskem terminologicky podivným (např. „obojživelné vozidlo“). 

Nelogicky byly ponechány texty k exponátům, které se do plzeňské výstavy nevešly (model středověkého jeřábu, kopie bust ze svatovítského triforia) či překlad první dochované listiny pro Moravskou Ostravu. Naopak jsem nenašel popisek k plachtám s erbovní galerií v Laufu, resp. tento popisek obsahoval pouze přepis jmen jednotlivých šlechtických rodů s identifikací lokalit, nikoli však informaci o tom, cože to vlastně je. 

John the Blind = Jan Lucemburský 

Rozpaky mám i nad rozsáhlými rodokmeny, z nichž jeden se opakuje. Vadí mi nejednotnost jazyků, v nichž jsou uváděna jména panovníků. Jednou německy a česky, jindy anglicky a česky, občas jenom anglicky. Málokdo však ví, že takový John the Blind je Jan Lucemburský. Ještě že hned vedle je uvedena jeho manželka Eliška Přemyslovna česky. Výlučně anglická jména figurují i u genealogií potomků Lucemburků v dnešním Švédsku, Norsku a Belgii. 

Co říci závěrem? Času ani vydaných 120 Kč za vstupenku nelituji, byť podle mě nejde o adekvátní částku. Autoři Magických Lucemburků by mohli učit klasická muzea a galerie efektivní mediální propagaci výměnou za lekci z toho, jak připravit obsahově kvalitní výstavu.  

Autor:  Jiří Stočes
Pořad: Publicistika  |  Stanice: Plzeň
Čas vysílání: pátek 10:10  |  Délka pořadu: 5 minut  
 

Nové články v rubrice

  • 20. října  2017 v 10:10     Audio  rubrika: Publicistika

    Lubomír Stejskal: Alespoň jednou

    Do zahájení sněmovních voleb zbývají necelé čtyři hodiny. Máme za sebou předvolební kampaň, bezpočet debat s kandidáty ve sdělovacích prostředcích a také výsledky předvolebních průzkumů. Právě těch se týká následující...

     
  • 13. října  2017 v 10:10     Audio  rubrika: Publicistika

    Tomáš Bernhardt: Podezřelý je ten, kdo chce omezit diskusi

    Parlamentní volby jsou na dohled. Už teď vykazují kampaně řadu symptomů: vyhlašují válku, straší, slibují hory doly. A do některých prohlášení se vloudil také odpor vůči spolkům a různým občanským sdružením. To je nebezpečné,...

     
  • 6. října  2017     Audio  rubrika: Publicistika

    Radek Diestler: Porta? V Plzni vzpomínkám neutečete!

    Letos to bylo 50 let, kdy se poprvé uskutečnil festival trampské, country a folkové písně Porta. S Plzní spojil festival svá vrcholná léta – Radek Diestler vzpomíná na závěr festivalu.

     

Stojíme o váš názor

Pište nám své názory přes webový
formulář, SMS, Facebook nebo
Twitter, můžete je i sdílet se svými
přáteli. Nejzajímavější názory rádi odvysíláme.

Plzeňský kraj
  Od 20.10.2017 12:10 do 14:15; na silnici v obci Hrádek okres Klatovy; nehoda; moto se zraněním, na místo jede policie a ZZS, zvýšená opatrnost, ohrožení BESIP
  Od 20.10.2017 11:25 do 13:30; v ulici U Prazdroje v obci Plzeň; nehoda; kamion x OA bez zranění, bez úniku, překáží provozu, zvýšená opatrnost, na místě policie
  silnice II/191, Klatovy - Dolní Lhota, okr. Klatovy, oprava povrchu vozovky, zúžení vozovky na jeden jízdní pruh, Od 25.10.2017 07:00 Do 30.11.2017 23:59, Částečná uzavírka provozu sil. II/191 v úseku ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace