V Plzni startuje odpadová revoluce

31. srpen 2015

Zatímco prvňáčky čeká první den ve škole, městskou společnost Čistá Plzeň (dříve Plzeňské komunální služby), první svozový den. Nejpozději do konce srpna se museli všichni občané Plzně přeregistrovat pod městskou organizaci, která začíná od září jako jediná vyvážet popelnice a provozovat sběrné dvory na území města.

V Plzni po řadě let končí svoje podnikání šest svozových firem. Kritikům nejvíc vadí, že bude chybět konkurence. Dosavadní systém byl podle jednatele společnosti Čistá Plzeň Petra Balouna už od roku 2001 protiprávní. Jednotlivé svozové firmy měly smlouvy s majiteli nemovitostí a bytových společností, ne s městem, jak ukládá zákon o odpadech. Existovala ještě jedna možnost, jak splnit podmínky zákona o odpadech. Veřejná soutěž na jednu jedinou výslednou firmu, která by zajišťovala pro město svoz.


Veřejné soutěž je vzhledem k neustálému napadání jejích podmínek a dalším stížnostem ze strany neúspěšných uchazečů v tomto případě prakticky nerealizovatelná. Stále se někdo odvolával. Výsledkem byl protiprávní stav, který na území města Plzně trval už od roku 2001. A kdyby nevznikla městská společnost Čistá Plzeň, trval by dosud. Městu hrozily vysoké pokuty, dodal Petr Baloun.

Do diskuze pořadu Českého rozhlasu Plzeň se kromě zástupce společnosti Čistá Plzeň zapojila také Jana Šimková – občanka městské části Plzeň Doubravka a iniciátorka oponentury magistrátní politiky v oblasti svozu komunálního odpadu. Kromě vytvoření monopolu ze strany města jí nejvíc vadí nemožnost ovlivnění cen za svoz v budoucnu. V současnosti slibuje společnost Čistá Plzeň úsporu až 1.000 korun ročně například u rodinného domku.

Kdo zaručí, že se třeba za půl roku nezvedne poplatek o 200%?

Ceny se musí řídit skutečnými náklady. Petr Baloun připustil, že jediným dlouhodobým garantem cen pro občany jsou zastupitelé města Plzně. Je jen na nich, jaké ceny budou v budoucnu schvalovat, respektive jakou výši dotace. Je přesvědčený, že sjednocením svozů pod jednu organizaci bude vše fungovat lépe nejen po stránce ekonomické, ale také po stránce logistické. Přesto upozorňuje na počáteční porodní bolesti nového systému a prosí Plzeňany o shovívavost a spolupráci.

Čtěte také

Ještě se například dolaďují svozové trasy. Proč tak dlouho? Teprve před několik dny uvolnily jednotlivé svozové firmy svoje svozové plány. Ale hlavně! Svozové trasy celkem šesti soukromých firem je třeba sjednotit do jediného trasového plánu. V minulosti do jedné ulice zajížděly třeba i tři různé vozy svozových firem. Teď to bude jen jedno jediné auto společnosti Čistá Plzeň.

Selský rozum proto napovídá, že když do té samé ulice bude jezdit jen jedno auto místo tří, mohli bychom se opravdu dočkat čistší Plzně. Faktem zůstává, že startuje nový věk odpadového hospodářství v Plzni. Zda k lepšímu nebo horšímu, to ukáže až provoz a čas.

Poslechněte si celý záznam rozhovoru redaktora Pavla Hally, jehož hosty v pořadu Co vás zajímá byly Petr Baloun, jednatel společnosti Čistá Plzeň a Jana Šimková – občanka městské části Plzeň Doubravka a iniciátorka oponentury magistrátní politiky v oblasti svozu komunálního odpadu.

autor: Pavel Halla
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.