Jedenáctka odjakživa vedla na hřbitov

V tomto díle o trolejbusové dopravě v Plzni se zaměříme na linku číslo 11. Od samého počátku svého provozu vozí občany Plzně na místo posledního odpočinku. Na Ústřední hřbitov. I to ale k životu patří.

Linka trolejbusu číslo 11 je v provozu nepřetržitě téměř 75 let. Přestávka byla pouze v době rekonstrukce Rokycanské třídy v letech 1986 až 1992. Vozy na trasu poprvé vyjely v květnu roku 1941. Měsíc poté, co vyjel vůbec první trolejbus od křižovatky U Jána nedaleko Městských lázní na pravém břehu řeky Radbuzy. Dnešní jedenáctka tehdy nesla označení písmenem H.


Náš tip na výlet

Zajímavým tipem na výlet může být sám Ústřední hřbitov na konečné linky číslo 11. Je to vlastně krásně udržovaný park plný zeleně a zajímavé architektury. Kdo nezná naše heslo napsané na pietní kapli Světlu vstříc!, jako by ani nikdy nebyl v Plzni.

Druhým tipem je vyhlídka Na Švábinách. Odtud je vůbec nejhezčí výhled na celou Plzeň.

Dlouho jsem pátral, proč první dvě trolejbusové linky v Plzni nesly právě označení A a H. Trolejbusový provoz v Plzni začínal uprostřed druhé světové války a Protektorátu Čechy a Morava. Teror, propaganda, podlézavost vůdci…, napadlo mě. Že by snad písmena A a H znamenaly iniciály vůdce Třetí říše Adolfa Hitlera?

Z úvah mě rychle vyvedl jeden téměř devadesátiletý Plzeňan, kterého jsem potkal při natáčení ankety. „Kdepak, chlapče! Tak poplatní době Češi nebyli. Háčko, to bylo proto, že cílem byl hřbitov“. Záhada byla objasněna. V tu chvíli jsem si uvědomil, kolik generací už tahle linka vezla na poslední rozloučení s blízkými lidmi. Nebo na návštěvu už dávno zesnulých příbuzných. A kolik ještě poveze! I to k životu patří.

Příběh o návratu z druhého břehu

Zatímco lidé, kteří už nejsou mezi námi a odpočívají na Ústředním hřbitově, se k nám vrací jen ve vzpomínkách, jednomu trolejbusu se podařilo vstát z mrtvých. Reportáž o lince číslo 11 jsem natáčel v konkrétním historickém voze řady 9Tr s poutavým příběhem.

Poslechněte si: Reportáž o lince číslo 11

V Plzni tenhle vůz dojezdil už v roce 1991. Léta chátral odstavený mimo Plzeň. Po neuvěřitelných 20letech se ho Plzeňským městským dopravním podnikům podařilo zachránit a zrenovovat. Dnes opět brázdí plzeňské ulice v rámci historických jízd. A dokonce si ho můžete soukromě objednat pro veselku nebo narozeniny.

autor: Pavel Halla
Spustit audio