Kde se vzal v Plzni tykadlák?

Historie trolejbusové dopravy v Plzni se píše už od roku 1941. První trolejbus vyjel na lince A od Městských lázní u Jána 9. dubna. Co tomu předcházelo? V dalších dílech se budeme věnovat jednotlivým trolejbusovým linkám, tak, jak je známe dnes. Vydejte se společně s námi po stopách „tykadláků“ v Plzni.

Psal se rok 1882, kdy vůbec první trolejbus vyjel na zkušební trati v Berlíně. Na svědomí to měl německý vynálezce Werner von Siemens. Napadlo ho připojit za klasický kočár vozík se dvěma dráty, pomocí kterých přiváděl elektrický proud z trolejového vedení do elektromotoru.

Takový vozíkobus. Verner dal svému stroji jméno Eletromote. To se neujalo, vozíkobus ale ano, i když naštěstí jen v angličtině: Trolley bus. S označením trolleybus se dnes setkáte téměř všude ve světě, kde jezdí. Z toho vznikl i náš trolejbus. V Plzni, kolébce trolejbusů v Čechách, se můžete setkat také s oblíbeným lidovým výrazem „tykadlák“. V Brně zase jezdí „šmirglbus“.


Náš tip na výlet:

Křižovatka U Mrakodrapu - Dnes tu najdete kruhový objezd bez semaforů. Trolejové vedení nad křižovatkou je tak důmyslně zkonstruováno, že i při malém poloměru křižovatky umožňuje průjezd trolejbusů všemi směry. Díky tomu se jedná o nejmenší trolejbusovou křižovatku na světě!

Wilsonův most - O kousek dál můžete projít po nedávno zrekonstruovaném kamenném obloukovém Wilsonově mostě. Je to nejmladší kamenný most v České republice. Zajímavé je, že se tu projektovala tramvajová trať. Už při stavbě mostu v roce 1913 se tu položily koleje. Nikdy po mostě ale tramvaj nejela. Za to tudy vedou všechny trolejbusové linky kromě linky číslo 13.

Aby bylo naše názvosloví kompletní, je ještě třeba uvést, že v německy mluvících zemích se můžete setkat s označením Ein Oberleitungsbus nebo Oberleitungsomnibus dnes nejčastěji zkráceně Obus nebo O-Bus.

Tradice výroby trolejbusů v Plzni

První trolejbus vyrobily plzeňské Škodovy závody pro Prahu. Tam vyjely trolejbusy poprvé v roce 1936. Trochu smutné výročí 80 let. V Praze dnes totiž po trolejbusech není ani památky a jen po jejich návratu s nostalgií touží. Poslední trolejbus svezl cestující v Praze 15. října 1972.

Za to v Plzni jezdí trolejbusy bez přestávky už 75 let! Onoho slavného dne 9. dubna 1941 vyjelo od břehu Radbuzy celkem 6 vozů značky Škoda typu 3Tr. První linka nesla označení „A“ vedla od Městských lázní na Doubravku na Habrmannovo náměstí.

O měsíc později, v květnu 1941, vyjely další trolejbusy na linku „H“ směrem na Ústřední hřbitov. Proč písmena? To v té době bylo podle Jiřího Kohouta z Plzeňských městských dopravních podniků velice oblíbené. Například v Jihlavě dodnes mají trolejbusové linky písmenná označení.

Válka urychlila rozvoj

Jedním z impulsů k urychlenému zavedení trolejbusů byl nedostatek ropy ve válkou zmítané Evropě. Nacisty obsazené Československo se potýkalo s nedostatkem pohonných hmot a bylo zároveň potřeba posílit dopravu dělníků do továren. Trolejbusy byly tím nejlepším řešením. Nemuseli se stavět nákladné kolejové tratě jako v případě tramvajových linek, nebyla potřeba nafta.

A to je také skutečnost, která dělá i dnes po více než 130 letech od vynalezení vozíkobusu z toho stroje jménem Trolleybus, O-bus, trolejbus, šmirglbus, nebo tykadlák, moderní a ekologický dopravní prostředek. V Plzni dnes fungují páteřní linky číslo 10, 11, 12, 13, 14 a 16 a posilové spojovací 15, 17 a 18. V našem seriálu to vezmeme popořádku. Na linku číslo 10 se vydáme v příštím díle.

autor: Pavel Halla
Spustit audio