Smrtelná past pro ptáky! Tak vidí ochránci přírody nové protihlukové stěny na plzeňských mostech

16. listopad 2015

Průhledné bariéry na železničních mostech v Plzni nejsou dostatečně zvýrazněny, tvrdí ochránci přírody. Jen v Evropě zahyne po nárazu do skleněných ploch každý rok na sto milionů ptáků. Nebezpečných pastí teď přibylo i na západě Čech.

Ochránci přírody upozorňují na nebezpečné pasti pro ptáky v Plzni. Na železniční trati mezi hlavním nádražím a městskou částí Doubravka jsou opravené i tři mosty, které mají nové prosklené protihlukové stěny.

Jejich označení ale podle ochránců není pro letící ptáky dostatečné. Jeden z těchto mostů se nachází v Potoční ulici.

„Většina těch ptáků nevidí to sklo, myslí si, že to proletí. Není pro ně dostatečně označené. Nacházíme se v migračním koridoru, který vede podél Hrádeckého potoka a v horních korunách stromů se vlastně promítají až přímo do těch skleněných ploch, tak většina těch ptáků do toho narazí. Buď se poraní, nebo přímo uhynou," vylíčil situaci šéf Záchranné stanice živočichů v Plzni Karel Makoň.

Prosklené protihlukové stěny ale nejsou úplně neoznačené. Na každém skle je vypískovaný znak ve tvaru jakéhosi bílého písmene X. Podle ochránců přírody to ovšem v žádném případě nestačí.

„Ono to vypadá jako taková obří obálka, ale pořád jsou to velké skleněné plochy. To opatření, které tady je, je nevyhovující. Ty linky rozdělují tu obrovskou tabuli, která má možná dva metry na dva metry, na takové čtyři sektory. Oni se vždycky trefí mezi to, trefí do toho skla. Ty plochy musí být zabezpečeny tak, aby ti ptáci věděli, že mezi nima nemůžou prolétnout," vysvětlil Karel Makoň.

Protihlukové bariéry hubí ptáky

Most v plzeňské Potoční ulici navíc není jediný, který je pro ptactvo rizikový. Stejný problém se týká ještě několika dalších mostů mezi hlavním nádražím a koncem Doubravky.

„Bohužel je to na všech mostech, i na mostě vedoucím přes řeku Úslavu. Tam je ještě problém navíc v tom, že ta řeka je významným tahovým koridorem a migrační cestou a ještě že před ní je vlastně předsazený silniční most, který tam ptáci vidí, takže většina těch ptáků, kteří poletí po té řece, vidí ten silniční most, snaží se ho nadletět. V okamžiku, kdy se dostanou nad něj, tak tam přímo vrazí do těch skleněných ploch, které tam teď nově jsou osazené," popsal Makoň.

Investor stavby prý nepochybil, problém je podle něj nejasná metodika

Investorem přestavby trati je Správa železniční dopravní cesty. Označení stěn bylo podle vyjádření správy provedené podle schváleného projektu.

„Všechny protihlukové stěny na stavbě v Plzni mají zajištěné znaky viditelnosti pro ptáky ve formě vypískování, které jsou schváleny jednak orgány ochrany přírody a jsou i součástí schváleného projektu," shrnul mluvčí správy Marek IIliaš.

S tímto argumentem ale Karel Makoň ze Záchranné stanice živočichů nesouhlasí. Nechápe, jak je možné, že se k problému nepostavily čelem ani orgány ochrany přírody, které se k tomu vyjadřovaly. Je přesvědčen, že právě ony si toto kritérium měly pohlídat. Správa železniční dopravní cesty ale vidí potíž v tom, že neexistují jasně daná pravidla, jak takové stavby proti nárazům ptáků zajistit.

Nová podoba protihlukové stěny v pražských Lahovicích

„Bohužel, do dnešního dne neexistuje žádná oficiální metodika ministerstva životního prostředí, která by formu těch ochranných prvků nějakým způsobem upravovala," uvedl Marek Illiaš.

Ochránci přírody už ale mají své zkušenosti. Podle nich nejsou dostatečným značením pro ptáky ani polepy se siluetami dravců. Osvědčilo se naopak zvýraznění plochy proužky, které nejsou příliš daleko od sebe a letící ptáky odradí.

autoři: Směna ČRo Plzeň , čer
Spustit audio