Ražba nejdelšího tunelu v Česku se zpožďuje. Úsek mezi Rokycany a Plzní bude nejdřív v roce 2018

19. duben 2016

Stavba nejdelšího železničního tunelu, který má zkrátit cestu z Plzně do Rokycan o deset minut, má několikaměsíční zpoždění. První tubus pod plzeňským vrchem Chlum měl původně být hotový už letos v lednu. Razicímu štítu se jménem Viktorie chybí ještě půl kilometru.

„Stroj se nachází asi 550 metrů od výjezdového portálu. Ražba tunelu pokračuje rychlostí průměrně asi 8 metrů za den,“ říká Milan Majer ze Správy železniční dopravní cesty. „Je to asi o deset metrů denně míň, než jsme čekali,“ dodává Majer. To je důvod, proč byl původní lednový termín přesunutý na přelom letošního března a dubna. Ani tento termín ale stavaři nestihnou.

První tubus tunelu, který má být součástí koridoru mezi Prahou a Plzní, bude podle nynějších odhadů dokončen v polovině roku. Ražbu podle SŽDC komplikují časté opravy razicího stroje. „Překvapila nás abrazivita spilitu. Řezné nástroje na stroji se častěji opotřebovávají a dochází i k poškozování stroje samotného, což vyžaduje častější přestávky na opravu, údržbu a výměnu nástrojů,“ vysvětluje Majer.

Stavba za téměř dvě miliardy korun by měla být hotová v polovině roku 2018. Nový harmonogram prací chce ale SŽDC připravit, až Viktorie dokončí svůj úkol a objeví se u výjezdového portálu tunelu. Poté se stroj demontuje na menší části schopné převozu, opraví se a přepraví k vjezdové části do Kyšic.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio