Tunel Valík na dálničním obchvatu Plzně oslavil deset let

9. říjen 2016

I tunely mohou slavit narozeniny. Kdyby mohl, šampaňské by si otevřel tunel Valík na dálničním obchvatu Plzně. První auta vjela do jeho dvou tubusů 6. října 2006, takže slaví kulatých deset let existence. Jeho stavba přišla na dvě miliardy korun.

Vznik tunelu i celého obchvatu nebylo vůbec jednoduché. Kvůli dohadům o vedení trasy se na něj čekalo skoro dvacet let. Na přelomu let 1988 a 1989 padlo rozhodnutí, že povede kolem města z jihu. Pak se ale další roky vedl spor o přesnou trasu obchvatu.

Dálnice mezitím k Plzni dorazila z obou stran, od Rozvadova a od Prahy. Proti trase obchvatu protestovala různá ekologická sdružení i dotčené obce. Aktivisté dokonce vykoupili pozemky v plánované trase. Kvůli stavbě nakonec skupina poslanců z Plzeňska navrhla speciální zákon, který stavbu prohlásil za veřejný zájem. Ten zjednodušil vykupování pozemků a umožnil i jejich vyvlastnění.


Tunel je součástí posledního úseku obchvatu. Nachází se nedaleko Štěnovic a s jeho budováním se začalo na konci roku 2004.

Tunel má dva tubusy, jak už bylo řečeno, ten severní měří 390 metrů, jižní tubus je o 10 metrů kratší. Šířka tunelu je 13 a půl metru. Byla to nejsložitější stavba na celé dálnici D5. Na otevření tunely se v roce 2006 se přišlo podívat asi 650 lidí. Pásku tehdy přestřihl premiér Mirek Topolánek.

Tunel má na svém kontě, od doby svého otevření, zatím jen jednu dopravní nehodu. V roce 2011 tam havaroval kamion, který převážel propanbutanové a acetylenové lahve. Vůz začal hořet a několik lahví vybuchlo. Při nebezpečném zásahu tenkrát hasiči nasazovali vlastní životy. Někteří z nich za svou statečnost dostali ocenění od primátora města Plzně.

Výbuchy tehdy poškodily vozovku na mostu za tunelem, což způsobilo, že zhruba půlkilometrový úsek byl týdny neprůjezdný. Oprava stála 10 milionů korun a hradila ji firma, pro kterou řidič kamionu pracoval.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio