Řidiči v Plzni si často pletou tramvajové kolejiště se silnicí

7. březen 2017

Po silnicích jezdí auta, po kolejích tramvaje. Je to celkem jednoduché pravidlo, ale někteří řidiči mají s jeho dodržováním problém. Třeba v Plzni se i několikrát za měsíc stane, že musí hasiči vyprošťovat auto z kolejiště. Vždycky to znamená taky zastavení tramvajové dopravy.

Hlášení o uvězněném autě v kolejišti si dispečeři Plzeňských městských dopravních podniků vyslechli pětkrát jen během února. Loni za celý rok desetkrát. Je to pokaždé stejné - řidič, většinou za tmy, při odbočování nebo otáčení se na křižovatce zahne příliš brzo a najednou skáče po pražcích. Zajímavé je, že někteří takhle ujedou i několik desítek metrů. Což se pak neobejde bez hasičů.

„Pokud zajede vozidlo hlouběji do kolejiště, daleko hůře se potom vyprošťuje. Zásah obnáší příjezd hasičů, jeřábu, odklon tramvajových linek a zajištění náhradní dopravy. Nehoda většinou způsobí zpoždění linek 50 až 60 minut,“ říká vedoucí dispečer Plzeňských městských dopravních podniků Tomáš Mráz.

Dvě takové nehody se dokonce nedávno staly téměř současně na dvou různých místech, dělily je od sebe jen čtyři minuty. „Stalo se to na trase linky jedna a čtyři. Naštěstí oba případy byly trochu odlišné. V prvním případu nezajelo vozidlo až tak daleko do kolejiště, takže se ho podařilo pomocí tramvaje vyprostit a nehoda způsobila jen 13minutové zpoždění. Ve druhém případu už to bylo horší zpoždění, a to víc jak 40 minut. Linku bylo potřeba zkrátit a musely vyjet autobusy náhradní dopravy,“ uvedl Mráz.

Přestupek nebo nehoda?

Nad auty v kolejišti kroutí hlavou také vedoucí odboru služby dopravní policie Vladimír Toman. „Připadá nám to divné, protože případů neubývá, naopak se dá říct, že neustále přibývají. Důvody jsou někdy i humorné. Dokonce už se staly případy, kdy do kolejiště vjely dvě auta za sebou,“ doplnil Toman.

Když se při takové události nestanou žádné škody, řeší to policie jako přestupek. Pokud ano, jde o dopravní nehodu. Ovšem v obou případech může řidič dostat pokutu až dva tisíce korun. Podle Vladimíra Tomana zatím jako nejlepší prevence fungují retardéry nebo zpomalovací pruhy, které by měly řidiče donutit vždy zpozornět.

Zatím město nechalo osadit retardéry dvě místa a na další se podle Ondřeje Vohradského ze Správy veřejného statku chystá. „Teď jsou osazeny v sadech Pětatřicátníků a v křižovatce ulic Přemyslova a Kalikova. Dále budou instalovány v křižovatce ulic Plaská a Studentská a zvažujeme i další místa,“ uzavřel Vohradský.

Na křižovatkách, kde koleje řidiče svádí nejvíc, také město uvažuje o lepším osvětlení a vodorovném bílém dopravním značení.

autor: kos
Spustit audio