Stoletá lanovka Imprial je naprosto spolehlivá

21. květen 2007

Unikátní pozemní, a současně také podzemní, lanovka Imperial v Karlových Varech, která právě oslavila 100. výročí zahájení provozu, prý bude jednou cestující přepravovat bez obsluhy. V západní Evropě, třeba v německém Baden-Badenu, už takové samoobslužné lanovky fungují. Současná česká legislativa však tuto úpravu neumožňuje. Lanovka Imperial, spojující karlovarské Divadelní náměstí a horní stanici poblíž sanatoria Imperiál, je součástí městské hromadné dopravy ve městě.

Při jízdě trvající 58 vteřin po trati dlouhé 127 metrů, která je celá ukrytá v podzemním tunelu, zatím musí asistovat průvodčí. O provoz lanovky se pak ve dvousměnném provozu stará 12 lidí. Podle ředitele Dopravního podniku Karlovy Vary Pavla Bohánka by přitom stačilo, aby se lanovka obsluhovala jako výtah. V něm si také cestující poradí sami. Podnik by tak nemalé mzdové náklady a navíc by nebyl nutný jízdní řád. Lanovka by prostě jezdila tak, jak zrovna lidé potřebují.

Logo

Lanovka Imperial, která spojuje karlovarské Divadelní náměstí a horní stanici poblíž sanatoria Imperial nazývanou kdysi Helenenhof, je součástí systému karlovarské městské hromadné dopravy. Momentálně jezdí ve zhruba dvanácti- až dvacetiminutových intervalech. Ročně absolvuje asi 25.000 jízd a přepraví na 300.000 cestujících. Dopravní podnik její provoz ročně dotuje čtyřmi miliony korun. T

ento technický unikát, jehož vagony zdolávají stoupání 49 stupňů s převýšením 54 metrů, měl ovšem namále. V roce 1980 byl provoz zastaven kvůli špatnému technickému stavu. Lanovka Imperial byla po opravě uvedena do provozu až v roce 1987. Tehdy byla vybavena i novými vagony, které slouží dosud. Je naprosto spolehlivá a slouží bez problémů.

Logo

Karlovy Vary se mohou pochlubit ještě jednou pozemní lanovkou, která vozí lidi po trase dlouhé zhruba 437 metrů ze Staré louky k rozhledně a výletní restauraci Diana. I tuto lanovku provozuje Dopravní podnik a stoleté výročí oslaví v roce 2012. Její provoz je ale komerční, zpáteční jízdenka stojí 60 korun. Lanovka si tak na sebe vydělá a ročně vynese městu kolem 300.000 korun. Stavba lanovky na Tři kříže nebyla nikdy dokončena. Město si ale nyní nechalo zpracovat studii na její dokončení.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio