Balet se posouvá do prostředí byznysu, z Carmen je sekretářka

26. březen 2016
Divadelní zápisník

Po dvaceti letech se do Divadla J. K. Tyla vrací balet Carmen. A opět ho režíruje slovenský umělec.

Před dvaceti lety se plzeňské Carmen s úspěchem ujal Robert Balogh. „Shodou okolností i teď je to Slovák, poprvé s námi spolupracuje Mário Radačovský, současný šéf baletu brněnského Národního divadla. Procestoval celý svět, byl v angažmá u našeho nejlepšího světoznámého choreografa Jiřího Kyliána, dlouhá léta tančil v Kanadě,“ představuje režiséra šéf plzeňského baletního souboru Jiří Pokorný.

Před dvaceti lety vybral Robert Balogh kombinaci hudby z Bizetovy opery a flamenkové kreace slavného skladatele a kytaristy Paca de Lucíi. „Koláž je pozměněná, Bizeta propojujeme s tanečním zpracováním skladatele Rodiona Ščedrina, manžela slavné primabaleríny Maji Plisecké,“ vysvětluje Pokorný.

Režisér aktuálního nastudování posunul děj Carmen do světa byznysu, z hlavní ženské postavy je Josého sekretářka. „Mně se to líbí, je to moderní, něco nového. A je zajímavé zkusit si tanec v lodičkách. Je to trochu nebezpečné kvůli zlomení kotníku, ale Carmen má být sexy,“ uvažuje jedna z představitelek Carmen, tanečnice Jarmila Dycková.

autor: Petra Kosová
Spustit audio