Cestujícím v plzeňské MHD vadí nejvíce zápach a nevhodné chování spolucestujících, ukázal průzkum

14. prosinec 2014

Zápach ze spolucestujících - to je aktuálně největší problém hromadné dopravy v Plzni. Vyplývá to z průzkumu, který si už poosmé nechaly vypracovat Plzeňské městské dopravní podniky. Skoro 900 cestujících odpovídalo, co jim na MHD nejvíce vadí nebo jaké vlastnosti hromadné dopravy jsou pro ně nejdůležitější.

Průzkum ukázal, že cestující v Plzni vyžadují od MHD především rychlou dopravu, dostatečnou frekvenci spojů a přesné dodržování jízdních řádů. Jak připomněl vedoucí výzkumu Vojtěch Hündl, naplnit tyto požadavky pasažérů bylo v poslední době v Plzni obtížné. Rychlost tak lidé teď vnímají jako pátý největší problém plzeňské hromadné dopravy.

„Tady byl problém, že tento rok v Plzni probíhalo spoustu výluk a úprav tratí, takže to vnímání té rychlosti se ještě trochu jako by zhoršilo," říká Vojtěch Hündl.

Podle generálního ředitele plzeňských dopravních podniků Michala Krause byly opravy nevyhnutelné. „Ty výluky u tramvají tahle negativa s sebou nesou a vezmeme-li v úvahu, že tramvaj je vlak ve městě, tak je třeba jednou za čas k takto rozsáhlým akcím přistoupit," tvrdí Kraus.

Na cenu jízdného nebo obsazenost MHD si lidé nestěžují

Zdaleka největšími neduhy MHD v Plzni ale podle vedoucího výzkumu Vojtěcha Hündla nejsou jízdní řády nebo rychlost. Nejvíce, 39 procent dotázaných, si stěžuje na zápach, který v tramvajích, trolejbusech nebo autobusech způsobují problémoví cestující.

"Daleko hůř bylo hodnoceno chování spolucestujících a problém bezdomovců, to znamená, že oproti roku 2012 se zvýšil podíl lidí, kteří to vnímají jako problém a kteří považují za důležité to řešit.", vysvětluje Vojtěch Hündl.

Samotné dopravní podniky ale s bezdomovci nebo skupinami narkomanů ve vozech příliš nezmůžou, tvrdí generální ředitel Michal Kraus. „Naši zaměstnanci, ať už řidiči nebo revizoři, nejsou nadáni žádnou zvláštní pravomocí, to znamená, mohou zkontrolovat platnost jízdního dokladu. A další řešení té situace spočívá v zásadě ve vyjednávání. A situace, která ve vozech občas nastává, tak vede k tomu, že si musíme mnohdy vyžádat i součinnost policie," připomíná Kraus.

Od začátku roku volali řidiči a revizoři policii kvůli nepřiměřené agresi nebo nezvládnutelné situaci asi 110krát. Podle ředitele dopravních podniků to není jen problém MHD, ale je to širší téma, o kterém už dopravní podniky diskutují s magistrátem.

Michal Kraus by také uvítal větší právní ochranu zaměstnanců MHD, tedy například aby na řidiče v budoucnu zákon nahlížel jako na záchranné složky. Aktuální průzkum mezi cestujícími přinesl i další informace. Třeba, že současnou cenu jízdného v plzeňské MHD hodnotí většina cestujících pozitivně. Pozitivně bylo také hodnoceno, že spoje už nejsou tak přeplněné.

V rámci průzkumu lidé také hodnotili, jak se plzeňská MHD změnila za poslední dva nebo tři roky. Ke změnám a kvalitě dopravy se cestující vyjádřili většinou pozitivně. Podle 46% lidí je situace stejná, 44% lidí si myslí, že MHD v Plzni se zlepšila a podle 4 procent dotázaných se naopak zhoršila.

autor: lum
Spustit audio