Chirurgické obory budou v Plzni pod jednou střechou

29. září 2015

Nový pavilon chirurgických oborů postaví do roku 2020 plzeňská Fakultní nemocnice v areálu na Lochotíně. Plzeňští lékaři touží po pavilonu už řadu let.

Část chirurgických oborů totiž sídlí na Borech, a to komplikuje život pacientům, zdravotníkům i řidičům sanitek. Ti totiž musejí mezi oběma areály překonávat pětikilometrovou vzdálenost přes centrum města.

Ani na Lochotíně nejsou všechny chirurgické obory pohromadě a znamená to komplikace v podobě přenášení materiálu nebo převážení pacientů. Z borského areálu by se do toho lochotínského měla přestěhovat oddělení urologie a otorhinolaryngologie - tedy ušní nosní krční. To by nebylo v novém pavilonu, ale v prostorách, které se v nemocnici po velkém stěhování uvolní. Nový pavilon zastřeší chirurgy a všechno, co ke své práci potřebují.

„Při vstupu velká příjmová místnost, velké emergency s diagnostikou, ať už je to CT, magnetická rezonance. Laboratoře samozřejmě, nad nimi potom operační sály, následně jednotky intenzivní péče spojeně pro obory a pak jednotlivé kliniky. Měla by tam být chirurgie, ortopedie, neurochirurgie, urologie a samozřejmě intenzivní péče a ARO," vyjmenoval osazení nového pavilonu ředitel nemocnice Václav Šimánek.

Operačních sálů bude v nové budově šest a také takzvaný crash room - tedy plně vybavený operační sál přímo v prostoru urgentního příjmu, který umožní poskytnout pacientům v ohrožení života okamžitou a neodkladnou pomoc. V pavilonu bude na klinikách celkem 400 lůžek a také moderní centrální příjem, kde bude dost prostoru a nebudou se míchat běžní pacienti s těmi, které přiveze sanitka nebo vrtulník ve vážném stavu.

Čtěte také

Také vjezd do pavilonu bude oddělený a nepovede přes hlavní bránu. Součástí pavilonu bude navíc i heliport na střeše. Jeden heliport už se přitom v současnosti v areálu staví.

„Měl by být dokončený ve druhé polovině listopadu 2015, bude to hlavní heliport. Ten stávající bude záložní. Vyplývá to i ze statutu traumacentra, které musí mít dva heliporty a ten hlavní by měl umožňovat i noční přistávání. Jako bonus, tím že budujeme novou stavbu, jsme využili i tu lokaci a tím, že postavíme heliport napojený na budovu C. Výrazně zkrátíme i transport pacienta z vrtulníku až na místo ošetření," vysvětlil Václav Šimánek.

Současný heliport je od budovy s urgentním příjmem vzdálený několik stovek metrů. Když přiletí letecká záchranná služba, musí se pacient nejdříve přeložit z vrtulníku do sanitky, ta s ním přejede k urgentnímu příjmu a tam se pacient znovu překládá a odváží na příjem.

Nový pavilon přijde na půldruhé miliardy

Stavbu pavilonu za miliardu a půl bude Fakultní nemocnice hradit ze třiceti procent. Většinu nákladů uhradí stát. Vedení nemocnice se totiž podařilo dostat do strategického plánu investic ministerstva zdravotnictví na léta 2016/2020, a zařízení je tak jednou ze sedmi nemocnic, která sítem prošla. Nemocnice ale na rozhodnutí vlády nečekala a má už připravenou a odsouhlasenou studii stavby. Přípravu prací to urychlí o devět měsíců.

Současně se nemocnice také připravuje na stavbu parkovacího domu. Aktuálních 1300 parkovacích míst nestačí, nová stavba by měla zajistit dalších 400 stání. Parkovat tam ale mají zaměstnanci nemocnice, kteří tak uvolní místa u vstupů do nemocnice pro pacienty a jejich doprovod. Stavba parkovacího domu za zhruba 150 milionů korun by měla začít ještě letos.

autoři: Směna ČRo Plzeň , kos
Spustit audio