DEPO2015 v Plzni představí výstavu jedinečných historických vozů

19. březen 2017

Skvosty s vůní benzínu, tak se jmenuje výstava, na které bude možné vidět sběratelské unikáty včetně vozů, které se kdysi vyráběly mimo jiné i v Plzni. Výstava se koná v červenci a nabídne až 200 historických a užitkových vozů, limuzín i nejatraktivnějších moderních modelů aut.

„K Plzni technika i automobilový průmysl neodmyslitelně patří. Po první světové válce se v plzeňské Škodovce vyráběly nejluxusnější vozy své doby - Škoda Hispano Suiza. S Plzní jsou spojeny parní nákladní automobily Sentinel nebo od 70. let firma Metalex, která vyráběla závodní vozy téměř do celého východního bloku,“ uvedl Roman Jurečko z Nadačního fondu Plzeň sobě, který projekt organizuje.

Roman Jurečko dále uvedl, že si Plzeň takovouto unikátní sbírku zaslouží. Podle něj je mnoho z vozů častokrát „uvězněno“ v garážích ve špatných podmínkách neslučujících se s dlouhodobou životností automobilových veteránů. Areál DEPO2015, kde se lidem tyto skvosty předvedou, je díky svému industriálnímu charakteru tím nejvhodnějším místem.

Milovníci veteránů se mohou například těšit na dva legendární vozy Bugatti - model T35 z roku 1924, který v Čechách proslavila závodnice Eliška Junková, i luxusní moderní Bugatti Veyron, který v České republice vlastní pouze dva lidé. Mezi další skvosty jistě patří Mercedes-Benz 190 SL z přelomu 50. a 60. let, okřídlená legenda Mercedes Gullwing, zařazený v anketě Auto století mezi stovku nejvýznamnějších aut dvacátého století nebo luxusní sportovní Jaguar XJ220,kterých bylo vyrobeno pouhých 282 kusů. Návštěvníky potěší jistě už dnes legendární Velorexy.

Unikátní vozy, ale i zábava a zajímavé informace

Mezi rarity patří i závodní speciál Hakar, jež byl vyroben v roce 1950 v Hradci Králové jako jediný exemplář. Vlastní ho František Čečil z Plzně, kterému trvalo skoro pět let, než jej kompletně zrekonstruoval.


Více informací najdete na webu www.skvosty-plzen.cz.

„Hakar vznikl na rámu z vozu Fiat z roku 1939, karoserie je z hliníkového plechu podle tvaru vozu Simca Gordini, motor ze Škody z 50. let. Konstruktér Alois Rieger měl jen fotografii vozu Simca, podle ní udělal hliněný model v poměru 1:10. Do modelu potom v karosárně napasovali zmenšenou fotografii Riegera sedícího na židli, a podle toho pracovali na aerodynamice a konečném tvaru,“ popsal Čečil.

Akce kromě sbírky vozů nabídne také přednášky, výtvarné umění, design, jízdu na motokárách, filmy s automobilovou tematikou, tisk modelů aut na 3D tiskárně pro děti i kvalitní občerstvení. Organizátoři očekávají až 5000 návštěvníků.

Výstava se koná od 21. do 23. července. Vstupné bude od 190 do 250 korun, předprodej už začal, prvních 500 lístků do 14. dubna bude za 150 korun.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio