Elektronická evidence tržeb má po roce fungování v Plzeňském kraji své první bilance

6. prosinec 2017

Už rok funguje v České republice Elektronická evidence tržeb, pro kterou se vžila zkratka EET. Prvního prosince 2016 začaly své tržby evidovat po internetu restaurace a hotely, později se přidali i velko a malobchodníci. Dohromady 160 tisíc podnikatelů.

Elektronická evidence tržeb spočívá v tom, že se eviduje každá platba a zákazník obdrží od obchodníka účtenku s unikátním kódem. Postup je takový, že nejpozději při uskutečnění evidované tržby odešle obchodník datovou zprávu přes internet na server Finanční správy. Tam se informace uloží a vygeneruje se unikátní kód. A tento kód pak připutuje zpět obchodníkovi a on ho vytiskne společně s dalšími údaji na účtence.

V Plzeňském kraji bylo vydáno 10 140 autentizačních údajů pro přístup ke správě účtu EET. Za rok provozu kontroloři provedli přes 4 800 kontrol. Z toho velkou většinu provedla Finanční správa a asi 600 kontrol Celní správa. Pochybení bylo zjištěno ve zhruba 18 procentech případů. Přesto ale nemuseli v Plzeňském kraji přistoupit ani v jednom případě k uzavření provozovny z důvodu neplnění povinností, které vyplývají ze zákona o evidenci tržeb.

Kontrolní nákup prověří poctivost

Kontroly většinou probíhají formou kontrolních nákupů. Mezi nejčastější pochybení se řadí nevydání účtenky a nezaevidování tržby. Naopak pochybení o nevyvěšení informačního oznámení o evidování tržeb a o používaném režimu, na které často kontroloři přicházeli zpočátku po zavedení EET, se v současné době už skoro nevyskytují.

Za nedodržení povinnosti EET padli samozřejmě i pokuty, ta nejvyšší, kterou na Plzeňsku Finanční úřad udělil, byla 150 tisíc korun. Kontroloři zjistili, že podnikatel i při opakované kontrole vydával takzvané předúčtenky. To je forma předběžné účtenky bez patřičných náležitostí, hlavně bez povinných kódů, a podnikatel pak pouze na vyžádání zákazníka vystaví účtenku splňující zákonem stanovené náležitosti.

autoři: kos , jik
Spustit audio