Mobilní aplikace umožní čtenáři vybrat si děj knihy. Vytvořili ji studenti z Plzně

1. květen 2016

Studenti Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni sklízejí úspěch se svou mobilní aplikací. Takzvaný gamebook čtenáři nabízí na výběr několik variant příběhů.

Knih, ve kterých si čtenář sám určuje, jak bude pokračovat, mají zatím Pavel Přibáň a Jakub Sido ve své aplikaci dvě. Další ale přibývají, stejně jako čtenářů, kteří za stažení aplikace do chytrého telefonu, ani za knihu neplatí. „Víme, že Příběh Benjamina Davise byl přečtený autory více než 200 krát. To je více než sto rozdílných čtenářů,“ říká Jakub Sido, který se svým spolužákem aplikaci vytvořil jako svou bakalářskou práci. Pracovali na ní dva roky.

„My jsme měli gamebooky rádi v našem dětství. To byl docela fenomén, ale chybělo nám to,“ vysvětluje důvody pro vznik aplikace Pavel Přibáň. „A dnešní mládež už to tolik nezná," dodává. Aplikace přitom není určená jen ke čtení, autoři sami do ní mohou po registraci psát vlastní příběhy. Program jim posléze umožní šířit knihu dál. „Ten si stáhnou, napíšou v něm příběh, nahrají to na server, tam to zkontroluje korektor a pak si to mohou uživatelé stáhnout do mobilu,“ popisuje Přibáň.

Autoři nejsou omezeni žádným žánrem. První kniha pojednává o vraždě Kennedyho, druhá je o útěku z ruského vězení. „Začali se nám přihlašovat autoři z celých Čech a ti začali psát. V současné době máme téměř dvacet autorů. Je tam knížka z různých vojenských operací, knihy ze začarovaných lesů, nebo například z prostředí bankovních loupeží,“ jmenuje Přibáň.

Rozšířit aplikaci do zahraničí by pomohli překladatelé

„My, jako katedra, podporujeme, pokud studenti přijdou s vlastním nápadem,“ říká vedoucí katedry Informatiky a výpočetní techniky Fakulty aplikovaných věd Přemysl Brada. Ten oceňuje hlavně praktické využití aplikace. „Že to byli schopni dotáhnout do té podoby, že to má zjevně úspěch a že to je použitelná věc, o kterou mají lidi zájem, to samo o sobě považuju za hezký příklad toho, že i relativně jednoduchý nápad může být zajímavý,“ hodnotí své studenty Brada.

Pavel Přibáň a Jakub Sido chtějí do budoucna rozšířit nejen počet dostupných gamebooků, ale také by rádi aplikaci přeložili do angličtiny, aby měly knihy šanci na úspěch i v zahraničí. Překladatele a korektory hledají studenti na stránkách aplikace MALPAL Gamebook. Pro čtenáře je ke stažení na GooglePlay.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio