Most přes Hracholuskou přehradu čeká kompletní rekonstrukce

17. květen 2017

Železniční most přes přehradní nádrž Hracholusky je na hranici životnosti. Správa železniční dopravní cesty chtěla už letos v červnu začít s jeho opravou. Vše ale zkomplikoval návrh, aby se původní 210 metrů dlouhá ocelová konstrukce stala kulturní památkou. To se nakonec nestalo a most, který je významnou spojnicí mezi Tachovskem a severním Plzeňskem, se nakonec rekonstrukce dočká.

„Most je stejně starý jako celá trať z Pňovan do Bezdružic, která je v provozu od roku 1901, takže mostu je letos 116 let. Do Bezdružic je to jediné železniční spojení, a o víkendech vlak pro místní obyvatele dokonce představuje jediný dopravní veřejný spoj vůbec,“ vysvětlil její význam Jan Soulek, starosta města Bezdružice.

Železniční most přes přehradní nádrž Hracholusky

Most se nachází ve výšce 44 metrů nad přehradou a je dlouhý 210 metrů. Kovová konstrukce mostu je v tak špatném stavu, že se podle Marka Illiaše ze Správy železniční dopravní cesty bude muset celá vyměnit. „V podstatě se nebude jednat o rekonstrukci, ale o stavbu nového mostu, protože z původního mostu zbydou jen nosné pilíře. Jinak bude celý most snesený a nahradí se novou ocelovou konstrukcí. V rámci opravy mostu dojde k vybudování lávky pro pěší, která bude zavěšená pod nosnou částí mostu,“ objasnil Marek Illiaš.

Most přes přehradní nádrž Hracholusky na Plzeňsku je na hranici životnosti

Atraktivnější i bezpečnější místo

Lávku pro pěší bude financovat Plzeňský kraj a vyjde na téměř 7 milionů korun. „Připojíme lávku, která bude pro pěší a cyklisty. Tím celé území zatraktivníme, propojíme oba okresy a zároveň zabezpečíme to, aby lidé a cyklisté nechodili po kolejích, které jsou velmi nebezpečné a mohlo by se cokoliv stát,“ uvedl náměstek plzeňského hejtmana Ivo Grüner.

Naplánovanou rekonstrukci mostu zdržel návrh na jeho zapsání do seznamu kulturních památek, který nakonec Ministerstvo kultury zamítlo. „ Z našeho pohledu by se jednalo o velkou komplikaci, protože most je ve velmi špatném technickém stavu, je na něm snížená rychlost na 20 kilometrů v hodině a v případě, že by byl navíc prohlášený kulturní památkou, museli bychom ho pravděpodobně příští rok úplně vyloučit z dopravy,“ doplnil za Správu železniční dopravní cesty Marek Illiaš. S opravou se podle něj začne příští rok na jaře a rekonstrukce bude stát 110 milionů korun.

autor: jik
Spustit audio