Nejdelší železniční tunel v Česku bude mezi Kyšicemi a Plzní

3. listopad 2011

Největší železniční stavba v Plzeňském kraji za posledních 20 let odstartuje příští rok na jaře. Úsek III. koridoru z Rokycan do Plzně, který přijde na sedm miliard korun, bude hotový do roku 2015. Zhruba polovinu nákladů na novou trať, po níž budou vlaky jezdit 160 km/hod., spolkne nejdelší český železniční tunel z Kyšic za známý plzeňský vrch Chlum, který bude měřit přes čtyři kilometry.

V připravovaném železobetonovém tunelu mezi Kyšicemi a Plzní budou vybudovány dva tubusy vedle sebe. Tunel bude na úseku Rokycany - Plzeň nejdelší stavbou. Při jeho ražbě se ze stavby odveze jeden milion metrů krychlových zeminy; jedna tatra s přívěsem odveze 16 m3. Nadloží nad oběma tubusy bude mít výšku od 12 do 35 metrů, nejvíce u Chlumu. Investor nezvolil trasu pod vrcholem s rozhlednou, ale bokem k zábělské silnici.

Kromě přístupů od portálů budou vstupy pro záchranáře v propojkách mezi tunely, asi po 500 metrech, kde budou kamery. Propojkami by se cestující v případě kolize mohli dostat ze zasaženého do nezasaženého tunelu. Šířka tubusu bude závislá na technologii ražby, kterou zvolí vítězný dodavatel úseku. Výběrové řízení má být vyhlášeno tento měsíc.

Zatím nejdelší železniční tunel v ČR je březenský, 1758 metrů dlouhý, na přeložce tratí mezi Březnem a Chomutovem, dokončený v roce 2007. Je o 11 metrů delší, než je 100 let starý tunel pod Špičákem, také v Plzeňském kraji. Z dvoukolejných tunelů je špičácký nejdelší v ČR.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio