Nový výukový program učí děti v Kašperských horách poznávat přírodu

23. leden 2017

Co se děje v zimě v lese, kde bydlí lesní zvířata nebo jak vypadá rok v šumavské přírodě. Nejen na tyto otázky odpoví výukové programy Národního parku Šumava. Lektoři je připravují na míru dětem nejrůznějších věkových kategorií, od nejmenších až po středoškoláky. Pravidelně třeba na takové programy do střediska environmentální výchovy v Kašperských Horách dochází místní mateřská škola.

Informační centrum v Kašperských horách je plné dětí z mateřské školy, které sem přišly na výukový ekologický program. V zimě a při nepříznivém počasí se výuka provádí v učebně s mnoha pomůckami.

Jinak většina programů probíhá v přírodě v okolním rozsáhlém venkovním areálu. Pracovníci střediska také berou děti na výpravy plné poznávání tajů a krás přírody do okolí Kašperských Hor nebo do území Národního parku Šumava.

„Děti se celkově seznamují s přírodou a se zvířátky. Zároveň dostanou pracovní listy, které si po návratu do mateřské školy různě doplní a domalují. Zde získané informace dále uplatňujeme s dětmi i v přírodě, kde se jich ptáme. Výukové pomůcky, které zde ke vzdělávání používají, jsou perfektní,“ říká učitelka Mirka Prekopová, která děti doprovází.

Výukový program vede pracovník infocentra lektor Petr Sedláček. „Jsou to programy v environmentální výchově, které jsou zaměřené hlavně na Národní park Šumava. Výuka je orientována od mateřských škol, přes základní až po střední školy,“ doplňuje Sedláček.

Projít se po indiánském chodníku a poznat vůni lesa

Děti se učí poznávat zvířata a zábavnou formou získávají podrobné informace o jejich životě a přírodě vůbec. K výuce pracovníci využívají řadu metodických pomůcek.

„Děti na program reagují podle věku. Například ty z mateřské školy potřebují spíše jednodušší pomůcky. Máme tu také magnetické tabule zaměřené vždy na určitý biotop, třeba horskou řeku či horský les, do kterých děti následně přiřazují magnetky s obrázky, podle toho kam patří,“ vysvětluje lektor Sedláček.

Nový výukový program učí děti v Kašperských horách poznávat přírodu

Malí návštěvníci se mohou seznámit i se skutečnými plody lesa jako jsou žaludy nebo sušené šípky. Mezi nové výukové pomůcky patří „indiánský chodník“ s různými druhy povrchů. Děti si tak mohou vyzkoušet projít se po mechu, jehličí a podobně.

„Pro starší žáky a studenty se při výuce používá více teorie. Snažíme se je naučit i některé odborné výrazy, které by mohly sloužit například jako průprava na gymnázium nebo v dalším životě,“ doplňuje Petr Sedláček.

Výukové programy pořádá Správa Národního parku Šumava ve svých střediscích environmentální výchovy celoročně.

autor: en
Spustit audio