Plzeňská „Malá Strana“ vydala další poklad: visuté zahrady zbudované pěvcem

21. květen 2016

Další poutavý příběh rozkrývá ve svém středu Roudná, někdy přezdívaná plzeňská „Malá Strana“. Má totiž blízko k atmosféře vyhlášené pražské městské čtvrti.

Roudná prý měla namále, působivou část staré Plzně zachránila před demolicí za minutu dvanáct Sametová revoluce. Ani sedmadvacet let po revoluci tam není nouze o nové objevy. Například jen několik málo pamětníků zná místo, které medializuje další díl plzeňské Pecha Kuchy Night, jinak celosvětového formátu prezentujícího práce fotografů, designérů, návrhářů a dalších umělců nebo zajímavých podnikatelů a sportovců.

Základy budovy, kterou si sdružení K světu vyhlídlo pro pořádání 17. dílu Pecha Kuchy, prý vznikly někdy v 18. století. „Architekt Jakub Auguston navrhl Špejchar jako hospodářské sídlo pro chotěšovské jeptišky. Ty ho využívaly až do druhé světové války, pak ho opustily a on chátral až do sedmdesátých let minulého století. Tehdy ho objevil člen opery plzeňského Divadla J. K. Tyla Karel Štěpánek a rozhodl se místo opravit,“ říká koordinátorka formátu Pecha Kucha Alice Slavíčková.

Zahájení Pecha Kuchy, tedy sledu osmiminutových prezentací s obrazovými přílohami, patří vnučce Karla Štěpánka. Má co vyprávět: pěvec se kromě opravy Špejcharu pustil také do budování visutých zahrad. „Financí nebylo tolik, takže vždycky, když komunisté bourali nějakou památku, přijel s károu, a to, co vyhodili, odvezl a použil. Je tam třeba něco z Roosveltova mostu nebo sochy z pražského Žižkova,“ vypráví Slavíčková.

Kouzelné místo se záhy stalo důležitým centrem pro setkávání umělců, divadelní představení a koncerty neschválené socialistickým režimem. „Byl tam například i Miroslav Horníček, najdeme ho na dobových fotkách,“ vybavuje si Alice Slavíčková. A dodává, že vnučka Karla Štěpánka chce spolupracovat se sdružením K světu na oživení a rekonstrukci Špejcharu a visutých zahrad: „Nebude to jako v případě Klotzovy cihelny, kterou nedávno oživila Pecha Kucha – a dnes už nestojí.“

autor: Petra Kosová
Spustit audio