Plzeňské mosty na hlavním vlakovém nádraží testovala parní lokomotiva Šlechtična

6. prosinec 2017

U vlakového nádraží v Plzni vyrostou postupně dva nové železniční mosty. Jeden už je hotový. Původní staletou ocelovou konstrukci dělníci zbořili a na jejím místě postavili výrazně širší železobetonový most. Ten otestovala těžká drážní vozidla.

Při zátěžových testech prvního opravovaného mostu vjela parní lokomotiva řady 475.1 - Šlechtična, včetně tendru, a také dva kusy drážního jeřábu a jednoho vozíku složeného z dvou podvozků. Parní lokomotivy se k podobným testům používají nejen kvůli jejich vysoké hmotnosti, ale také pro jejich rozměr.

Podle zástupce ředitele stavby Petra Hanzala byl most testován požadovaným nápravovým tlakem přibližně 440 tun. „Projektant předpokládá nějaký průhyb konstrukce. Na základě toho průhybu my musíme nahoře vyvodit požadované zatížení. Vozy se postavili do různých poloh na jinou dvojici kolejí. Proběhlo celkem osm zatěžovacích stavů,“ uvedl Hanzala.

Měření prováděl Kloknerův ústav z ČVUT

Práce probíhaly i pod mosty. Při zkoušce se měří průhyb nosné konstrukce. „Průhyb měříme jednak pomocí invarových strun a jednak geodetickými metodami. Povolený průhyb je od 3 do 7 milimetrů. Předběžně můžeme říct, že most je v pořádku,“ řekl Petr Bouška z ČVUT, který měření prováděl.

Pokud vše proběhne v pořádku, mohl by být most uvedený do provozu 8. prosince. „Most je hotový kromě obkladů a kosmetických úprav, které nemají žádný vliv na funkčnost," uvedl Petr Hanzal. Dokončený je také železniční svršek, tedy koleje a trakce, pouze se ještě dokončuje zabezpečení trati a dosypání štěrkem.

Demolice a stavba vedlejšího druhého mostu je naplánovaná na příští rok.

I v životě mostů nastávají rozhodující chvíle. Patří mezi ně zatěžovací zkoušky, kdy odborníci testují, co všechno mosty unesou
I v životě mostů nastávají rozhodující chvíle. Patří mezi ně zatěžovací zkoušky, kdy odborníci testují, co všechno mosty unesou
autoři: lum , jik
Spustit audio