Po 16 měsících znovu na povrchu. Štít Viktorie dokončil ražbu první části tunelu u Plzně

Ražba prvního ze dvou tubusů nejdelšího železničního tunelu v Česku je u konce. Obří stroj Viktorie se dnes u Ejpovic na Plzeňsku znovu objevil na povrchu, trasu dlouhou víc než čtyři kilometry prorubal za 16 měsíců.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dokončení ražby první části železničního tunelu u Ejpovic na Plzeňsku

Dokončení ražby první části železničního tunelu u Ejpovic na Plzeňsku | Zdroj: ČTK

Ražbu podle vedoucího Štefana Ivora doprovázela řada komplikací, které dokončení prvního tubusu zbrzdily o téměř půl roku.

„Byly to hlavně vysoké přítoky podzemní vody, nestabilita nadloží ve výrazně větší části, než jsme předpokládali, a výrazně vyšší abrazivita horniny,“ vysvětluje Ivor.

Ražbu zajišťuje zhruba ve čtyřech směnách celkem přes 120 lidí. Asi 1800tunový stroj razí nonstop, momentálně rychlostí 30 milimetrů za minutu.

„Po vyražení dvou metrů se stroj musí zastavit a otvor se vyztuží šedesátitunovým betonovým prstencem s vnitřním průměrem 8,7 metru. Je to v podstatě definitivní ostění, které tu bude sloužit pro potřeby dráhy dalších sto let,“ doplnil vedoucí ražby.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ražbu posledních metrů tunelového tubusu na Plzeňsku sledovala reportérka Monika Zettlová

Razicí štít TBM za stovky milionů korun, který dostal jméno Viktorie, se po dokončení ražby prvního tubusu bude zčásti repasovat a připravovat se na přesun na druhou stranu, na vjezdový portál mezi Kyšicemi a Dýšinou. Ražba druhé roury by měla začít do tří měsíců.

Tunel se stane hlavní částí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně a po dokončení výrazně zkrátí cestování mezi Plzní a Prahou. První vlaky tunelem projedou nejdřív v roce 2018.

„Trasa se zkrátí o nějakých šest kilometrů oproti původní stopě a ve finále by měla trvat cesta Praha – Plzeň do hodiny,“ říká Mojmír Nejezchleb ze Správy železniční dopravní cesty, která je investorem stavby. Náklady na stavbu více než čtyři kilometry dlouhého tunelu pod vrchem Chlum ze dvou třetin zaplatí Evropská unie.

ČRo, Monika Červená, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme