Řidiče v Plzni čeká dopravní peklo

4. únor 2016

Kvůli obnově železničních mostů u vlakového nádraží bude skoro dva roky neprůjezdná Mikulášská ulice. Řidiče projíždějící západočeskou metropolí tak čeká řada omezení a objížděk. První komplikace přijdou zřejmě v lednu 2017.

Plzeň zažije těžké dopravní zkoušky. Se zpožděním pokračuje stavba nových mostů na Rokycanské třídě. Letos Ředitelství silnic a dálnic zahájí dvouletou obnovu klíčového Pattonova mostu na Karlovarské třídě. Zřejmě největší dopravní komplikace a uzavírky ale způsobí přestavba Mikulášské ulice a obnova železničních mostů u vlakového nádraží. Demolice starých konstrukcí a stavba nových potrvá skoro dva roky.

„Dále jednáme o tom, jak tuto stavbu zorganizovat, aby to bolelo méně, ale víme samozřejmě, že to bolet bude. Město stálo před rozhodnutím, zda bránit státním investorům v investicích nebo, zda jim vyjít vstříc. My jsme se tedy rozhodli jít tou cestou ´vyjít vstříc´, ale ty dopady na město budou poměrně fatální," upozornil náměstek primátora Petr Náhlík.

Zřejmě největší dopravní komplikace a uzavírky způsobí přestavba Mikulášské ulice a obnova železničních mostů u vlakového nádraží.jpg

Mosty přes Mikulášskou ulici obnoví stát. Práce ovšem nezačnou hned. V červenci by mohla být uzavřena smlouva se zhotovitelem a v následujících měsících by pak začaly přípravné práce na stavbě. První uzavírky na Mikulášské ulici tak lze očekávat zhruba v lednu 2017, kdy by se Správa železniční dopravní cesty ráda pustila do přestavby samotných mostů.

Tramvají se omezení dotknou jen minimálně

Nejméně se uzavírky dotknou tramvajové dopravy. Takový byl požadavek města. Po Mikulášské ulici jezdí všechny tramvaje, na Slovanech mají totiž vozovnu. Tramvajové výluky mají být ale maximálně desetidenní. Po tu dobu jsou dopravní podniky schopné provádět tu nejnutnější údržbu na ostatních konečných stanicích. Trolejbusová linka číslo 12 bude odkloněna přes most v Lobezské ulici. Největší dopad budou mít stavební práce na automobilovou dopravu.

„Téměř po celou dobu provádění vlastních stavebních prací na mostech, to znamená přibližně od ledna 2017 někdy do července 2018, jsme předpokládali, že komunikace bude pro silniční dopravu kromě tramvají zcela vyloučená, uzavřená. Na základě dohody s městem Plzeň jsme našli tři přibližně měsíční období, kdy bude možné dopravu pustit ve směru z Americké na Slovany," popsal projektant Ivan Grisa.

Po dobu uzavírek budou auta jezdit po objížďkách. Objízdné trasy povedou po ulicích Koterovská a Lobezská. Ze Slovan do zbylých částí města bude možné dojet buď přes Doudlevce nebo z Koterovské ulice na most Milénia. Další možností bude také trasa z Lobezské ulice směrem k Prazdroji nebo přes Lobzy na Doubravku.

Pokračovat budou i úpravy hlavního nádraží

Staré mosty půjdou k zemi postupně. Jezdí po nich vlaky do několika směrů, po dobu rekonstrukce si budou muset vystačit vždy s jedním mostem. Nové mosty ale nabídnou hned několik výhod.

Vizualizace konečného stavu rekonstrukce Mikulášské ulice a železničních mostů u vlakového nádraží

„Budou výrazně širší a bude pod nimi výrazně vyšší výška podjezdná. Dojde v podstatě k oddělení tramvajové dopravy od ostatních uživatelů silnice. Budou tam vytvořeny širší chodníky oproti dnešku, povede tam i cyklostezka," shrnul projektant Ivan Grisa.

Během stavby dojde i na modernizaci zbylých nástupišť na nádraží, promění se i prostor před nádražní budovou, kde vznikne parkoviště. Obnova mostů a jejich okolí přijde na miliardu a tři sta milionů korun, město Plzeň se na projektu bude podílet částkou zhruba sto miliónů korun.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio