U Plzně končí ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku

27. září 2017

Obří stroj Viktorie končí u Plzně s ražbou nejdelšího železničního tunelu v Česku. Čtyřkilometrový tunel za víc než dvě miliardy korun je součástí modernizace trati mezi Plzní a Rokycany.

Tunel má pro každý směr svůj vlastní tubus. První stavbaři dokončili vloni. Dnes poprvé se razicí štít stroje objevil na konci druhého, severního tunelového tubusu, v němž zbývá prorazit posledních 50 metrů.

Ražba severního tubusu začala 27. září 2016 a byla o čtyři měsíce kratší než stavba jižního tunelu. „Při stavbě jižního tunelu jsme narazili na vyšší abrazivitu zastižených hornin a větší přítoky vody. To samé bylo i v severním tubusu, ale tam už jsme postupovali na základě zkušeností z jižního tunelu a přijali určitá opatření, aby byla ražba úspěšnější,“ vysvětlil vedoucí ražby z firmy Metrostav Štefan Ivor.

Lidé teď mají jedinečnou příležitost přijít sem a vidět razící štít v provozu. „Zjistili jsme, že je to světový unikát. Takhle zatím žádný stroj TBM tunel neopouštěl. Většinou končí v nějaké jámě nebo šachtě. I to, že ho může takhle vidět veřejnost je jedinečné,“ uvedl Milan Majer, zástupce Správy železniční dopravní cesty.

Razící stroj Viktorie slavnostně přivítá i veřejnost

Od 3. do 6. října od 19:30 do 21:30 hodin bude v Plzni na Doubravce promítání videí z ražeb na portál. Slavnostní prorážka je naplánovaná na sobotu 7. října a může ji sledovat široká veřejnost. Stroj Viktorie prorazí ven v místech, kde je na portálu namalovaný grafitový obraz mašiny.

V tunelu zbývá dodělat výplňový beton. Dále se musí zabetonovat chodníky s kabelovody a pak se na dno položí pevná jízdní dráha.

Tunely budou hlavní částí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně. Jde o jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Plzeň - Cheb. Cena díla se vyšplhala na pět miliard korun. První vlaky projedou tunelem na trati mezi Plzní a Rokycany v závěru příštího roku.

autoři: čer , jik
Spustit audio