Učebnice z Plzně je nejlepší učebnicí v Evropě

8. listopad 2015

Hudební výchova pro 6. a 7. ročník základních škol a víceletá gymnázia z plzeňského nakladatelství uspěla na knižním veletrhu ve Frankfurtu. Stala se nejlepší evropskou učebnicí roku 2015. Vyučuje se podle ní i na Církevním gymnáziu v Plzni.

Nejlepší učebnice vznikají v Plzni. Hudební výchova z plzeňského nakladatelství Fraus získala na knižním veletrhu ve Frankfurtu prestižní titul, byla jmenována nejlepší evropskou učebnicí roku 2015. Zároveň se jedná o první českou učebnici hudební výchovy po roce 1989. K výuce ji používají například na Církevním gymnáziu v Plzni, a právě tam je možné také najít její autory Lucii Rohlíkovou a Jakuba Šedivého.

„Jedná se o celý komplet materiálů, což je poměrně unikátní záležitost. Je to jednak tištěná učebnice, zpěvník, interaktivní učebnice a potom ještě metodická příručka pro učitele," vysvětlila podstatu učebnice autorka Lucie Rohlíková.

Učebnice má samozřejmě různé kapitoly, věnují se například tempu, vlastnostem tónů, ale také hudebním festivalům a různým hudebním nástrojům. Cílem je motivovat žáky k aktivnímu muzicírování. Každá kapitola začíná komiksem, který shrnuje příběh mladé začínající kapely. Ta se postupně rozšiřuje.

„A jak do ní přicházejí noví členové a učí se na další a další nástroje, tak to by mělo být motivací pro žáky, aby si také ty nástroje aktivně vyzkoušeli," doplnila Lucie Rohlíková.

Interaktivní část učebnice umožňuje využívat moderní média

Žáci sekundy na církevním gymnáziu se učí například o bicích nástrojích. Učitel Jakub Šedivý přitom zapojuje interaktivní část učebnice, kterou spouští na tabletu a obraz přenáší žákům na stěnu. Pro představení kastanět používá odkaz na videoukázku tance s kastanětami. On sám je druhým autorem oceněné učebnice hudební výchovy a byl to právě on, kdo s nápadem na její vytvoření přišel.

„Neměl jsem podle čeho učit, co by mě bavilo s dětmi, kde bych měl rozepsané partitury nebo pro nástroje, které by byly vhodné pro ty děti do těch hodin. Tak jsem zašel do nakladatelství Fraus a zkusil jsem, že bych rád spolupracoval, kdyby něco chtělo vzniknout," vysvětlil Jakub Šedivý motivaci, díky které výukový materiál vznikl.

Při hodině věnované bicím nástrojům využívá tablet, aby žákům mohl rychle a prostřednictvím jednoho média nabídnout jak informace, tak také různé ukázky.

„Na tom tabletu vidíte přesnou kopii stránky o bicích nástrojích a je tady asi šest různých ikon, pod kterými je schovaný nějaký další materiál pro žáky. Budou se za chvíli učit písničku Slavíci z Madridu a v té interaktivní učebnici mají rovnou odkaz do zpěvníku, kde si můžou před nácvikem tu písničku poslechnout a potom tam mají notový záznam a mají tam i podklad textový pro karaoke," popsal Šedivý.

Autoři učebnice už chystají druhý díl

Samotným žákům Církevního gymnázia v Plzni se nová učebnice hudební výchovy také zamlouvá. Dokáže zabavit a zaujmout i ty, kteří ještě nikdy na žádný hudební nástroj nehráli.

Tak je to určitě zajímavé. Baví mě hrát na ty hudební nástroje," svěřil se dvanáctiletý Jirka Čížek, který si v hodině hudební výchovy hru na nástroje teprve zkouší. A rozhodně není sám, komu se taková výuka líbí.

„Mně se to líbí, protože si můžeme vyzkoušet různé nástroje a zpívat si do toho," řekla žákyně Johana Jelínková.

Minimální potřebná konfigurace pro hudební výchovu s tímto novým výukovým materiálem předpokládá počítače a reproduktory. Počítá se s tím, že s rostoucím množstvím tabletů a interaktivních médií ve školách se bude zvyšovat i možnost využívat je právě k cvičením, která mají přivést digitálně zdatnou generaci k hudbě jako její aktivní provozovatele a tvůrce. Důležité ale je, aby škola, která tento materiál využívá, zavedla pravidla, dík kterým by děti během výuky na tabletech dělaly skutečně to, co mají.

Hudební výchova pro 6. a 7. ročník základních škol a víceletá gymnázia ale nezůstane ojedinělým projektem. Autoři už připravují druhý díl, učebnici pro 8. a 9. třídu. Zatímco první díl žáky seznamuje s hudební teorií a s hudebními nástroji, druhý díl učebnice se zaměří více na dějiny hudby. Žáky má systematicky provést vývojem hudby artificiální a nonartificiální.

autor: čer
Spustit audio