Ve světové premiéře se propojí Händelova Vodní hudba s modernou

13. září 2015

Unikátní projekt chce upozornit na vnímání vody ve společnosti, vznikl pro projekt Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015.

Ojedinělé spojení, most mezi barokem a současností, slibuje 18. září posluchačům v Plzni Plzeňská filharmonie. Ve světové premiéře uvede projekt Vodní hudba, ve kterém spojí slavnou barokní skladbu a navazující parafrázi na toto dílo od současného českého skladatele 36letého Petra Wajsara.

„V první části večera Vodní hudby Plzeňské filharmonie uslyšíme originál skladbu od Georga Friedricha Händela, tedy jenom F-dur, která má zhruba 23 minut a v druhé půli uslyšíme skladbu moji autorskou, která je na motivy té Händelovy skladby. Motiv z Händela tam bude zpracovávaný nejen hudebně, ale také digitálně," popsal projekt skladatel Petr Wajsar.

Zvuk orchestru bude tedy zpracováván pomocí digitálních efektů, pomocí různých smyček. Ty pak budou zaznívat z různých míst sálu, budou zpomalovat i zrychlovat. Další akustickou součástí bude také lidský hlas a různé předem nahrané zvuky. Posluchač tak bude mít možnost vnímat nejen živou hudbu, ale i tyto doplňující digitální efekty. V projektu ovšem nejde jen o zvuk, autoři slibují, že bude i na co se dívat.

„Bude zde také projekce a světelná show, o tu se stará můj kamarád a vizuální umělec Marek Bureš a jeho kolega Michael Gahut. Participovat bude také Jaromír Typlt coby autor slovesné části toho večera a také jako účinkující. Bude recitovat vlastní verše a jeho hlas bude zpracováván různými způsoby do digitální podoby, do těch zvukových efektů," uvedl Petr Wajsar.

Vodní hudba má lidem připomenout důležitost a vzácnost vody

Spojení mezi zvukem a obrazem v tomto projektu zařídí také důmyslná scénografie. Orchestr bude umístěn za průhledným filmovým plátnem, v některých momentech bude osvětlen, aby ho lidé mohli nejen slyšet, ale i přes plátno vidět. Pak bude zase hudebníky děj na plátně zakrývat, a důraz se tak přenese na vizuální stránku představení. Pojící linkou projektu ve všech jeho součástech je voda.

„Kromě toho, že by ta skladba měla odhalit vodní podstatu Händelovy hudby, tak by měla upozonit na vodu jako takovou. To není vůbec špatné téma pro kohokoli a měl by se o to dnes zajímat leckdo, protože voda je vzácná. Myslím si, že bychom s ní neměli plýtvat a měli bychom si jí vážit," vysvětlil smysl spojení klasiky s modernou skladatel Wajsar.

Vodní hudba patří k příspěvkům Plzeňské filharmonie k programu Evropské hlavní město kultury a to spolu s dubnovým koncertem Camera machine, který byl součástí otevření kreativní zóny Depo2015 a s projektem Umělec a totalita, který publikum uslyší v listopadu.

autor: kos
Spustit audio