Záchranka Plzeňského kraje opět o něco zrychlí dojezdy k závažným případům

28. únor 2017

Záchranná služba Plzeňského kraje začala používat takzvanou předvýzvu. Dojezdové časy k závažným případům se díky ní zkrátí až o desítky vteřin. Dispečer posílá k pacientovi sanitku, dříve než zjistí všechny potřebné podrobnosti. Stačí, když zná alespoň přibližně místo, kde pacient bojuje o život. Kompletní informace pak dostanou záchranáři až během cesty.

Předvýzvu oceňuje i Vítězslav Sladký, který jako dispečer záchranné služby vyřizuje při své práci velké množství volání o pomoc. Přes telefon musí být schopný rychle a věcně reagovat na informace od volajícího, popřípadě instruovat správný postupovat při poskytování první pomoci.

Jak přesně systém funguje a v čem se liší od toho předchozího, vysvětluje lékař - metodik zdravotnického operačního střediska Jiří Růžička.

„Standardně musíme předat posádkám základní informace o nemocném, tedy nejen kde se nachází, ale i jak se k němu na místě dostanou. Dále informovat o stavu nemocného, aby si lékaři podle stavu pacienta sebou do bytu vzali náležité vybavení. Pokud toto vše děláme v jednom bloku a teprve potom předáváme celý balík informací posádce, dochází ke zdržení,“ říká Růžička.

Nejdůležitější je vědět hrubou adresu

A tak záchranka tento balík informací rozdělila na dvě části. V té první řadě se snaží dispečer zjistit alespoň hrubou adresu volajícího.

„Například když se dozvíme, že místem bydliště jsou Klatovy. Použijeme předvýzvu a dáme pokyn posádkám, že budou mít výjezd. Ty se mohou na výjezd připravit, eventuálně ho zahájit. Během dalšího času nám paní v Klatovech sdělí, kde přesně v Klatovech bydlí a popíše, co konkrétně se například manželovi stalo. Tyto informace my už během výjezdu předáme posádce,“ doplňuje Jiří Růžička.

Boj o vteřiny

Martin Brejcha pracuje u Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje nejen jako mluvčí, ale i jako řidič sanitky. „Já sám mám předvýzvu rád. Je to o tom, že když se posádka vrací z výjezdu na základnu a slyší volání dispečinku, a ví že reaguje na předvýzvu, je si zároveň vědoma, že nejede k banálnímu případu, ale bez nadsázky jede někomu zachránit život,“ dodává Brejcha.

Ačkoliv se zdá, že urychlení pomoci o pár desítek vteřin není mnoho, je potřeba si, podle Martina Brejchy, představit si například dvouleté dusící se dítě, kde každá vteřina je znát, což jistě ocení každá matka.

Předvýzvu používá Zdravotnická záchranná služba v Plzeňském kraji teprve jako druhá v České republice. Prvním byl Liberecký kraj.

autor: kos
Spustit audio