Přepis: Padělky výrobků - 13. září

13. září 2011

V úterní poradně Dvojky jsme se věnovali padělkům výrobků. Hostem byla Martina Vernerová z časopisu dTest. (V článku nabízíme neautorizovaný a needitovaný přepis pořadu.)

moderátorka
--------------------
Na dvojce Českého rozhlasu teď začíná spotřebitelská Poradna. Mým hostem je Martina Vernerová z časopisu dTest. Dobré dopoledne.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Dobré dopoledne.
moderátorka
--------------------
Posluchačům připomenu také kontaktní spojení, pokud by chtěli položit otázku k dnešnímu tématu, a to jsou padělky výrobků, jak je poznat a co s nimi. 221552525. Anebo také mailová adresa je aktivní: jejakaje@rozhlas.cz. Česká obchodní inspekce nedávno upozornila na stále větší počet padělků značkových výrobků a vy jste i současně v této době také udělali test a kontrolu těchto výrobků. Je jich opravdu tolik, že je potřeba tomu věnovat velkou pozornost?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Určitě můžeme potvrdit ten nález České obchodní inspekce. My jsme vlastně na základě stížností, které nám chodí do naší spotřebitelské poradny, i podnikli kontrolní nákup v internetovém obchodě outletshoe.cz. Objednali jsme si namátkou pár obuvi. Už když přišel, měli jsme své podezření o jeho pravosti a zároveň nám to i následně bylo potvrzeno vlastně zástupci firmy Puma, že to je padělek.
moderátorka
--------------------
Pravdou je, že pokud zajdu na tržiště a tam si koupím kabelku a mám dojem, že je značková, ona není samozřejmě značková, tak i to dovedu pochopit. Ale jak je možné, že se ty padělky dostávají i do značkových obchodů? Jak je to možné?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Ty padělky jsou čím dál zdařilejší a, bohužel, na to dřívější rozlišení, že na tržnici koupím padělek, v obchodě koupím originál, už se dneska opravdu nemůžeme spolehnout.
moderátorka
--------------------
Tak teď je dobře, dobré mít dobré oči a rozpoznat originál od padělku. Tak k tomu chce samozřejmě mít určitou zkušenost a znalost originální věci, což docela pro laika může být těžké.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Určitě, určitě. Na tom našem výrobku, jestli mám popsat konkrétně tu obuv, co jsme si objednali, tam bylo hnedka na začátku nápadné to nekvalitní zpracování. Zároveň ta obuv přišla v obuvi od úplně jiného páru obuvi, takže už tohlensto člověka mohlo trochu trknout. Ale zároveň ten padělek byl zdařilý, obsahoval všechny ty bezpečnostní znaky, takže opravdu poznali jsme ho až na základě důkladnější kontroly. Takže určitě je dobrý být připraven, některé padělky jdou odhalit i na základě několika jednoduchých tipů.
moderátorka
--------------------
Co je to bezpečnostní znak?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Bezpečnostní znak, to jsou různé prvky, které ten originální výrobce vždycky dodrží, nějaké zásady, ze kterých neustoupí, a obzvlášť ti padělatelé, oni jdou tak daleko, že když už mají nějakou alespoň přibližnou šablonu toho výrobku, tak ho nasekají třeba ve všech možných barvách, ve všech možných střizích, ve všem možných materiálech a tohlensto vám ten originální výrobce neudělá.
moderátorka
--------------------
Ten některé barvy prostě třeba vynechá.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak nebo odmítá používat, dělat určité velikosti nebo používat určité střihy.
moderátorka
--------------------
Které výrobky se nejčastěji padělají?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
My jsme se soustředili především na padělky obuvi a oblečení. Jestli mám zmínit nějaké značky, tak úplně nejvíc v těch padělcích zachycených Českou obchodní inspekcí figuruje značka Louis Vuitton, to jsou ty známé kostkované kabelky, anebo značky Burberry, dále značka Ed Hardy. Vidíme to hodně na ulici i kolem sebe, takže můžete se zamyslet, kdo má originál, kdo má padělek.
moderátorka
--------------------
Když vy sama třeba jste se dívala na originál nebo měla jste možnost porovnat originál a padělek, je v tom skutečně tak nápadný rozdíl, nebo že to skutečně oko laika nepozná?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Zrovna ty značky, co jsem zmínila teďka, tam se domnívám, že já osobně to jsem schopná poznat, přestože žádný výrobek téhle značky nevlastním. Takže tam mi to přijde poměrně, to zpracování, a tady u těchhle dražších značek, který jsem zmínila, vždycky člověka hlavně ta cena. Zákeřnější jsou ty výrobky těch poměrně levnějších značek, třeba co jsme objednali my, ty boty Puma, ty byly za úplně standardní cenu.
moderátorka
--------------------
To znamená, že oni prodávají falešný výrobek, padělaný výrobek za stejnou cenu, jako bychom si koupili ve značkovém obchodě.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak. To je asi na tom to úplně nejzákeřnější. U těch luxusnějších značek se dá očekávat, že když to je za desetinovou cenu, že tam něco nehraje. Ale tady tyhlensty, ty značkové, především sportovní oblečení, to se prodává za úplně stejné ceny jako originály.
moderátorka
--------------------
Ale to je spíš v těch "značkových" obchodech než na tržišti? To tržiště si to přece jenom asi nedovolí pochopitelně.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
To tržiště určitě, tak to konkuruje především tou cenou. Ale ty nákupy na internetu nebo v té běžné síti, kde se vyskytly padělky, byly většinou za úplně standardní ceny.
moderátorka
--------------------
Z jakých zemí pocházejí převážně, z asijských?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Určitě. My se domníváme, že tady se to nevyrábí, proto na tom případu spolupracuje i celní správa. Já osobně, co jsem kdy měla příležitost číst, tak jsem slyšela, že v továrně se vyrábí přes den originální výrobek, v noci naběhne jiná směna a dělá tam padělky, takže ...
moderátorka
--------------------
Protože stále jsou tyto výrobky velmi žádané, jsou velmi drahé a lidé si je chtějí koupit za "nižší" cenu, protože v kamenném obchodě, jak jste vy i říkala, se ta cena vlastně rovná té skutečné ceně toho originálního výrobku.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Ano.
moderátorka
--------------------
Martina Vernerová z časopisu dTest je hostem dvojky Českého rozhlasu. 221552525 nebo mailová adresa jejakaje@rozhlas.cz. Můžete se ptát, určitě vás bude zajímat i to, co se vlastně stane, pokud si takový nekvalitní a padělaný výrobek koupíte, jestli vůbec máte šanci třeba ho reklamovat.
moderátorka
--------------------
Martina Vernerová z časopisu dTest je hostem dvojky Českého rozhlasu. Padělky výrobků, jak je poznat a co s nimi. Vy jste se zaměřili na internetový obchod, protože jste měli informace od vašich čtenářů, kteří vám posílali fotografie padělaných výrobků, právě těch výrobků, které si zakoupili prostřednictvím internetu u tohoto prodejce, tak jste se zaměřili na boty značky Puma. Co jste dostali, když jste si objednali tyto boty?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Především, jak jsme dostali, hnedka na první pohled, tak jsem říkala, neoriginální krabici. Byla to sice krabice od bot Puma, ale od nějakých běžeckých a ten typ těch bod, co jsme si objednali, tam byl dopsán lihovou fixou. Takže už to bylo trošku úsměvné. Když jsme to rozbalili, tak ty boty byly velice nekvalitně zpracované. Odpovídalo to ..., pozor, ale odpovídalo to tomu, té fotografii, co měl ten prodejce na tom webu. Takže v tomhlenstom ty boty seděly, ale ...
moderátorka
--------------------
Nicméně to slovo originál se objevilo někde v té nabídce, nabízím prodej bot značky Puma?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Určitě ne, ale ...
moderátorka
--------------------
Ale už to slovo Puma, pokud použijí pro ten výrobek, je chyba.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Tohlensto člověk samozřejmě automaticky předpokládá. To je očekávaná vlastnost. Nemusíte mít nikde napsáno, že kupujete boty, co budou bezvadné, bude se v nich dát chodit a bude to originál. Prostě to jsou věci, které přirozeně očekáváte, z tý nabídky to tak vyplývalo. Nikoho by to nenapadlo, nikde ani slova o padělku.
moderátorka
--------------------
Čili krabice, potom teda to barevné vybavení, provedení.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Ty boty byly v takové fialovorůžové barvě. My nejsme odborníci na boty Puma, ale samozřejmě jsme potom zjistili, že tenhlensten typ bot se vyrábí výhradně v úplně jiných barvách. Tohlensto bylo velice neobvyklé a odpovídá to tomu, jak jsem říkala, že když ten padělatel má nějakou šablonu, tak to udělá ve všech možných barvách, aby vyhověl té poptávce co nejvíce. Dál ty boty byly opravdu nekvalitně ušité. Tam odlepovala se ta vložka do bot, boty si ani nebyly podobné. Třeba vzadu to má takový gumový prvek a ten nedosahoval ani v rámci jednoho páru bot do stejné velikosti. Bylo to nekvalitně ušité. Tam přečuhovaly i zbytky té látky, co měly být odstřiženy. Takže to se nám samozřejmě nelíbilo, takže jsme se spojili se zástupci společnosti Puma a ti nám vlastně to potvrdili, že se jedná o padělek, byť teda poměrně zdařilý.
moderátorka
--------------------
Výhodou je, že pokud kupujeme na internetu, můžeme zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Hm.
moderátorka
--------------------
Takže v tomto případě jste tak učinili, ale přidali jste k tomu ještě nějaké informace?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Tohlensto se určitě dá využít, když to zjistíte v těch 14 dnech, je to to nejlepší, vrátíte to. Vždycky máte možnost vrátit bez důvodu, ale když tam uvedete tenhlensten důvod, že jste samozřejmě očekávali originál a došel padělek, jde o rozpor s kupní smlouvou a vlastně budete chtít nejenom tu kupní cenu, ale i cenu za to poštovné, které prodejce vynaložil, když šlo zboží k vám, a za které vy teďka to zboží jemu vracíte, takže byste na tom neměli být nijak škodni.
moderátorka
--------------------
Za jakou cenu jste boty koupili?
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Ty boty vlastně stály, myslím, necelých 1500 korun, což je naprosto standardní cena. Pak jsme zjistili, že v běžné prodejní síti se dají dokonce koupit o 150 korun levněji. Takže tohlensto člověka vůbec nemohlo napadnout, že si kupuje padělek.
moderátorka
--------------------
Pokud by se toto stalo i v běžném kamenném obchodě, kdybychom tedy zboží neodhadli v okamžiku, kdy si boty zkoušíme a nemusíme ani tu znalost mít, přesně, jak vypadají boty určité značky, přineseme je domů, tak jak je to potom s reklamací takového výrobku? Tady je to složitější vlastně než prostřednictvím internetu, když kupujeme.
Martina VERNEROVÁ, časopis dTest
--------------------
Máte ale celé 2 roky na to, abyste vytkla ten rozpor s kupní smlouvou, který spočívá samozřejmě v tom, že předpokládáte, že si kupujete originál. Nikdo si nekupuje, obzvlášť za ty ceny, za co se to prodává, padělky. Za ty ceny, co se to prodává v té běžné síti. Takže celé 2 roky můžete namítat rozpor s kupní smlouvou, dožadovat se výměny za originál, což teda moc nedoporučujeme, protože jak budete mít teďka tu jistotu, že konečně byste dostali originál. Takže buď můžete chtít výměnu za originál, nebo odstoupit od smlouvy, což je samozřejmě snazší, výhodnější pro vás. Vrátí se vám celá kupní cena.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.