Přepis: Nové využití mobilů - 23. září

26. září 2011

V páteční poradně Dvojky jseme se dozvěděli, jaké je další využití mobilních telefonů. Hostem byl odborný poradce Viktor Slanař. (V článku nabízíme neautorizovaný a needitovaný přepis pořadu.)

moderátorka
--------------------
V dnešní Poradně dvojky Českého rozhlasu je zajímavé téma Jak využít mobil trochu jinak. Mým hostem je Viktor Slanař z akciové společnosti Jablotron.

Viktor SLANAŘ, Jablotron, a. s.
--------------------
Dobrý den.

moderátorka
--------------------
A já posluchačům ještě předtím, než si budeme o mobilních telefonech a jejich využití trochu jinak, povídat, připomenu naše kontaktní spojení, pokud by měli otázky k tématu. 221552525 a máme také mailovou adresu jejakaje@rozhlas.cz. A potom, až pan Slanař odejde z našeho studia, tak bude také na webu dvojka.rozhlas.cz, tam bude probíhat chat a i tam můžete směřovat své otázky. Já myslím, že se shodneme na tom, že bez mobilního telefonu si dnes už naše životy neumíme tak až úplně představit. Hodně jsme si na mobily zvykli, jsme stále v kontaktu a ve spojení. Jejich výrobci se samozřejmě předhánějí v tom, že vymýšlejí nové funkce, ne všechno umíme využívat. Internet, fotoaparát, rádio, televize, máme tam úplně všechno. Tak já nevím, jestli můžeme přidat ještě nějaké jiné činnosti, nějaké další aktivity.

Viktor SLANAŘ, Jablotron, a. s.
--------------------
Já bych chtěl posluchačům říct, že neexistují jenom mobily, z kterých telefonujeme a přijímáme právě ty SMS. Ale existují ještě mobily speciální, který jsou vlastně formou jakýhosi automatu. Je to malá destička, která je zamontovaná v nějakém zařízení. Už jsem ráno říkal, že to je pro příklad třeba i výtah, kde když se zasekneme, tak nám umí ten mobil automaticky přivolat pomoc nějakého servisního technika. A mobily jsou velmi užitečný i v jiném typu ochrany nás, a to je ochrana našeho majetku a našeho zdraví. Takže dneska jeden z nejrozšířenějších vlastně způsobů komunikace takového zařízení, které nám chrání náš domov, naše soukromí, tak je právě GSM mobilní automat, takový miniaturní zařízení, které ani nevidíme a v podstatě nevíme, že tam je. A ve chvíli, kdy nastane nějaká situace, která by se měla hlásit, to nemusí být vždycky jenom pachatel, narušení toho domu, ale může to být jakákoli jiná stresová událost, anebo událost, která nesnese odkladu řešení, tak nám ji umí poslat. Umí nám ji poslat a v tom je právě ta chytrost těhle automatů velmi jednoduchým způsobem. Nepotřebujeme k tomu znát v podstatě žádné manuály a složitosti toho mobilu, protože on nám ji pošle SMS nebo nám ji umí dokonce říci i hlasově do toho hovoru.

moderátorka
--------------------
Vy jste říkal, že to je jakoby malá destička s elektronikou, která někde je v domácnosti. Kde v domácnosti? Třeba například, pokud by se jednalo o ochranu majetku před nějakým cizím vniknutím?

Viktor SLANAŘ, Jablotron, a. s.
--------------------
Musíme si pořídit vlastně ten základ toho alarmu. To jsou detektory, které nám hlídají pohyb člověka.

moderátorka
--------------------
To jsou čidla.

Viktor SLANAŘ, Jablotron, a. s.
--------------------
To jsou čidla. A potom ovládání a samozřejmě mozek, který vyhodnocuje z těch čidel podněty, které přicházejí. Rozhoduje, jestli teď má se hlídat, nebo se tam pohybuju já jako majitel toho objektu, vlastník. A podle toho nám potom právě ovládá tenhle automat a ten automat nám posílá informace. Ty informace nemusí nutně chodit jenom na nás, ale mohou chodit právě i datovou formou na bezpečnostní centra nebo mohou chodit třeba na internet. Tam máme přístupy z dovolené.

moderátorka
--------------------
To znamená, dostaneme informaci nebo SMS do mobilu, který běžně používáme, dostaneme také třeba informaci do naší, na naši internetovou adresu, máme ji ve schránce a současně tato informace může jít i k někomu dalšímu, ke komu máme důvěru a kdo tu informaci může přijmout, anebo také na ten pult centrální ochrany. Kdo to je?

Viktor SLANAŘ, Jablotron, a. s.
--------------------
Pult centrální ochrany je vlastně jakási tísňová linka, která 24 hodin denně 7 dní v týdnu vlastně je připravena přijímat informace od zákazníků, kteří jsou na ni připojeni. A potom ty informace velmi rychle vyhodnocovat a řešit. Buď volá toho zákazníka, protože nastala situace, kdy je potřeba ho jenom informovat, anebo vysílá potom vlastně nějakou asistenční zásahovou službu, která přijede na to místo. Tady samozřejmě samo o sobě mít informaci SMS v mobilu o tom, že doma praskla voda, jsem 100 kilometrů daleko nebo v zahraničí na dovolený, tak je veliký problém. Ale umíme si představit i daleko jednodušší a přitom fatální situace, kdy například zapomenu klíče v bytě a vyběhnu s košem a zabouchnu si dveře. A v tu chvíli musím přemýšlet, hledat nějakou klíčovou službu, která mi otevře. Takovéhle služby dneska nabízí dokonce, že vám dovezou velmi rychle do několika minut náhradní klíče, které máte u nich uloženy.

moderátorka
--------------------
V tom případě musíme mít ale velkou důvěru právě k těm zaměstnancům pultu centrální ochrany, když jim svěříme klíče od bytu nebo od domu. Je to právě pro ty účely, nejenom to, že zapomeneme klíče, ale že třeba někdo cizí vnikne do objektu, anebo že tam dojde k požáru, nebo že tam teda praskne voda a bude tam nějaká taková kalamita, tak to všechno oni zařizují? Jak jsou prověřovaní takoví zaměstnanci? Já vím, že my to řešíme z technického hlediska s vámi, samozřejmě, ale i to jsou otázky, které jsou hodně praktické a důležité.

Viktor SLANAŘ, Jablotron, a. s.
--------------------
Určitě. Já tady vidím jednu výhodu právě ve službách, který fungují globálně. To znamená, to centrum, ten dispečink takové služby je někde v podstatě anonymně, řekněme, tady v Praze a na něj se schází informace z celé republiky. A potom v těch jednotlivých místech jsou vlastně ty asistenční zásahový služby, který vyjíždí. To znamená, oni běžně, průběžně nemají žádný informace o tom objektu. Teprve ve chvíli, kdy nastane situace, kdy mají reagovat, tak dostanou z toho centra, z toho dispečinku informaci jeďte na tuto adresu, vezměte si z auta klíče, které jsou v označené obálce jenom kódem, ne jménem, to znamená jsou do té doby anonymní. Oni je rozpečetí, použijí a celý tenhle proces se u těch seriózních služeb, což doufám je dneska většina, tak se zaznamenává. To znamená, je monitorovaný, je zaznamenávaný a kdykoli si ho může vlastně ten zákazník, který tu službu si platí, tak si zkontrolovat. To je důležité.

moderátorka
--------------------
Důležitá je dojezdová vzdálenost. Právě těch, kteří přijedou a rychle zapnou nebo vypnou vodu, která tam teče, anebo teda zneškodní toho, kdo vstoupil do objektu neoprávněně. Jaká bývá obvyklá dojezdová vzdálenost?

Viktor SLANAŘ, Jablotron, a. s.
--------------------
Já mohu mluvit z vlastní praxe. Tak ta společnost, ve které pracuji, tak například na území Prahy je dojezdová rychlost zhruba 8 minut od chvíle, kdy vznikla ta událost. A tady je velmi důležité, aby si lidé uvědomovali, že to není služba víceméně o ničem a jenom proto můžu říct statistiku, že máme prakticky týdně zadrženého jednoho pachatele.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.