Na "vysoce módní obuv" už nejsou kladeny žádné požadavky

25. červenec 2012

Úterní poradna pro spotřebitele patřila novému označení obuvi. Více se dozvíme v neuatorizovaném a needitovaném přepisu poradny Dvojky.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je s vámi Dvojka Českého rozhlasu, ještě jednou krásné dopoledne vám přeje Marie Retková no a my teď budeme kupovat módní obuv. Ve spotřebitelské poradně z časopisu dTest přišel Lukáš Zelený - dobrý den.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A módní obuv - to je takový pojem, každá obuv podstatě může být módní - co se pod tím skrývá, co to je vlastně módní obuv?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Zde se nám jedná o obuv, která je navržená a vyrobená pro nošení v nenáročných podmínkách. Pro krátkodobé nošení po místnostech, po chodnících a zároveň nemůžeme očekávat, že nám tato obuv dlouhodobě vydrží.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, když si koupím zboží označené módní obuv, tak těžko můžu jít v nějakém dešti.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Asi člověk by očekával, že v tom dešti může jít, ale pak musí počítat s tím, že prodejce mu řekne - ne ne ne, vy jste v těch botech zmokl a tak si je nechte, žádná reklamace nebude.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená módní obuv je v podstatě určena třeba jenom jako střevíčky na ples, kde si je vezmu jednou jenom na parket a tím končím?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Oddělíme-li od módní obuvi vysoce módní, tak máte úplnou pravdu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A čím se liší vysoce módní od té módní?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Na módní obuv jsou kladeny ještě alespoň nějaké požadavky, na tu vysoce módní už žádné kladeny nejsou, tam už opravdu si kupujete jenom střevíčky na ples.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak tedy poznám, že ta bota je kvalitní?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Tady máme velký problém, protože prodávající zneužívají označení módní, vysoce módní a jsou schopni vám označit celou prodejnu jako vysoce módní, nebo módní a pak se vždycky vymlouvají - ne, vy jste si koupili obuv, která vám neměla vydržet, tak vám nic nevydržela. Málokterý spotřebitel rozpozná, jestli bota vydrží, nebo nevydrží.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jako spotřebitel vlastně vůbec nevím, že ta bota, která je označena jako vysoce módní nemusí být kvalitní. Pro mne je módní obuv nějaký pojem a když je něco vysoce módní, tak si řeknu a to bude kvalitnější.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Většina spotřebitelů očekává, že kupuje aktuální, žádaný doplněk a pak při užívání a hlavně při reklamaci narazí a to většinou tvrdě na prodávajícího, který nechce uznat reklamaci.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak vy milí posluchači - narazili jste někdy při kupování obuvi, zkusili na vás prodejci nějaký fígl, chcete se na cokoli, co se týče módní obuvi zeptat? Máte právě teď možnost, buď napsat mail - jejakaje@rozhlas.cz., nebo SMS R2 jejakaje a text na 90 777 04 anebo můžete zatelefonovat a zeptat se přímo Lukáše Zeleného - 22 155 25 25, nebo 22 155 24 24.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, měli jste někdy potíže s reklamací obuvi, koupili jste si někdy boty, které barvily, nebo koupili jste si nějakou vysoce módní obuv, která se rozbila okamžitě, jak jste si jí oblékli na nohu? Jste na správné adrese, mluvíme o módní obuvi s Lukášem Zeleným z časopisu dTest a vy se můžete ptát jejakaje@rozlas. cz a na číslo 22 155 25 25 anebo 24 24 na konci můžete směrovat své telefonáty a už se někdo dovolal, dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, já bych se ráda zeptala na zařazení té obuvi do jednotlivých kategorií, co je pro mne jako pro zákazníka určující a ptám se v té souvislosti, jestli se můžu spolehnout na to, že když tedy si kupuji nějakou tu ať už módní, nebo vysoce módní obuv, jestli má prodejce za povinnost napsat to přímo do prodejního dokladu, abych já o tom vlastně věděla, to je jedna část mého dotazu a potom mám vlastně další dotaz, který už nesouvisí přímo s tou obuví, ale s reklamačním řízením jako takovým. Někde jsem zaslechla, že když člověk reklamuje jakýkoli výrobek po době delší než šesti měsíců, tak prodejce má za povinnost ho informovat o průběhu toho reklamačního řízení a pokud to nezvládne v té zákonné lhůtě třiceti dnů, tak je povinen vrátit peníze? Můžete mi i na toto odpovědět prosím? Děkuji.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Abychom tomu dobře rozuměli, čili když reklamuji obuv po více než šesti měsících, tak ten prodejce..
posluchačka
--------------------
Nejenom obuv.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nejenom obuv, jakýkoliv výrobek, tak..
posluchačka
--------------------
Jestli je tam povinnost toho prodejce, nebo respektive té firmy, u které reklamuji, dát mi v té zákonné lhůtě do třiceti dnů vědět a vlastně pokud to nestihnou, tak že mají za povinnost mi vrátit peníze, je to prosím tak?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, pokusíme se odpovědět na všechny otázky.
posluchačka
--------------------
Děkuji vám, na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme taky, na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
K tomu prvnímu dotazu - pro spotřebitele je opravdu podstatné účel stanovený výrobcem, tedy účel, ke kterému má obuv sloužit, dodavatel potom účel od výrobce sdělí prodávajícímu a prodávající má povinnost označit obuv přiléhavou kategorií, tedy módní či vysoce módní obuv. Prodávající je povinen viditelně, srozumitelně a trvale uvést toto označení alespoň na jednom půl páru obuvi, je povinen spotřebitele informovat před nákupem o tom, že se jedná o módní či vysoce módní obuv, co to znamená, jak pak musí o tuto obuv pečovat a nakonec připojit ještě návod k použití k té účtence, aby spotřebitel měl všechny důležité informace k tomu, jak se o obuv starat, co to pro něj znamená, jak bude reklamovat, tedy prostě prodávající musí o všem poučit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak je to s tou reklamací, víme to?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Ono to není jenom po šesti měsících, obecně platí, že prodávající má na vyřízení reklamace třicet dnů a to stanoví zákon o ochraně spotřebitele a pokud by prodávající nedodržel tuto zákonnou lhůtu k vyřízení reklamace na tu věc, která byla dána do reklamačního řízení se hledí, jakoby trpěla vadou, kterou nelze odstranit a poté má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit a požadovat nazpět zaplacené peněžní prostředky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme další telefonát, dobrý den. Můžete se ptát, dobrý den, ano?
posluchač
--------------------
Jirka z Brna. Já mám trochu podobnou zkušenost s reklamačním řádem. Koupil jsem s manželkou gumovky pro dceru, pro malou a poprvé když zapršelo, tak se dcera prošla v louži a červená barva se jaksi rozpustila a z těch holinek slezla. Což to by nám ještě nevadilo, ale při druhém dešti, když se opět dcera prošla venku v mokru, tak se ty gumovky rozlepily a byly naprosto nepoužitelné. Potom jsme je přišli reklamovat a v prodejně jsme se k údivu dozvěděli, že boty nejsou vhodné do vody, což bylo i takovým drobným písmem v nějakém příbalovém letáku, takže reklamace nám nebyl uznána a boty jsme bohužel museli jaksi vyhodit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je také nápad, koupit si gumovky do deště, to je tedy... Co s tím, takže a ono je důležité asi si přečíst úplně i to, co je drobným písmem.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Ale jak už jsem říkal, ten prodávající měl povinnost vás poučit před zaplacením, nebo na těch gumovkách to mělo být přímo napsáno už v regálu. Pokud to tam nebylo, prodávající vás nijak nepoučil...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale někde to bylo drobným písmem.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Prodávající má povinnost informovat před nákupem, ne až po zaplacení při lepit nějaký letáček k účtence, to je nedostatečné poučení a kupující by pak měl uplatnit rozpor s kupní smlouvou, odstoupit od smlouvy a požadovat nazpět peníze.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm. Takže jste asi byl jste měkký Jirko.
posluchač
--------------------
Asi ano, protože víte, mě to ani nenapadlo, že by gumovky nebyly určeny do deště, víte.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No to jako to snad no, proti zdravému rozumu, no, děkujeme. Mějte se hezky, na slyšenou.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Na slyšenou.
posluchač
--------------------
Na slyšenou.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
To je přesně ta jedna z těch praktik, o které jsme mluvili, zneužívání různých formulí v návodech, reklamačních protokolech, na štítcích připojovaných k obuvi, kdy prodávající úmyslně klamou zákazníka.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. 22 155 25 25, nebo 24 24 na konci, případně mail jejakaje@rozhlas.cz. Mluvíme o tom, co se skrývá pod označením módní obuv a o dalších záludnostech. Máme možná telefonát, je to tak, dobrý den? Ano, dobrý den, vítáme ve vysílání?
posluchač
--------------------
Dobrý den, tady je Tomáš.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, Tomáši, můžete se ptát?
posluchač
--------------------
Tak já vám chci říct úsměvnou historku, že manželka..
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžu vás poprosit, že byste tam ztlumil ten váš rozhlasový přijímač, protože my slyšíme ozvěnu a vy z toho nic nemáte, my z toho nic nemáme.
posluchač
--------------------
Ano.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji, tak a teď.
posluchač
--------------------
Tak chci vám říct úsměvnou historku, moje manželka není závislá na dražších botách, nebo takto, ale nejmenovaná obchod i velkých center, takže ona si koupí lacinou obuv, kde upadne kramflek, nebo špička po měsíci a tu reklamaci jí uznají, když tam donese tu obuv zpátky, takže jí stačí třeba čtyřikrát do měsíce reklamovat, stačí to donést a když jí vidí prodavačky, tak už jídávají její velikost už okamžitě na pult..
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A není problém s reklamací.
posluchač
--------------------
Ne, není problém s reklamací.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jen problém je v tom, že tam čtyřikrát do měsíce si musí jít vybrat další boty.
posluchač
--------------------
Je to spíš v povaze, já bych tam nešel ani zanic, já čekám venku.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já myslím, že to tak většinou manželé dělají, že čekají venku. Dobrý den, další volající.
posluchač
--------------------
Dobrý den, Krátký, Plzeň. Chtěl jsem se zeptat, v obuvi C&C v Plzni už po několikáté řešíme reklamaci, kdy prodejce nám tvrdí, že jde o módní obuv, tak jak poslouchám váš pořad, tak ta obuv není řádným způsobem označena a vždycky se to dozvíme až ve chvíli,k kdy přijdeme s reklamací. No a reklamace u těch bot vlastně pokaždé byla jednou vlastně druhý den po tom, co jsme je koupili, protože se přítelkyni rozpadly na noze po několika desítkách minut strávených v Plzni na náměstí a ty první boty vlastně ty vydržely zhruba týden. A první reklamace byla zamítnuta a druhá teď probíhá a už abych řekl pravdu nevím, jakým způsobem postupovat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak poprosíme pana Zeleného, ano, děkujeme.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Jak jsem říkal, pokud tam nebylo to označení před koupí, nebylo to umístěno na botech, nebyli jste poučeni a říkal jste, že po týdnu se obuv rozpadla, tak trvat na rozporu s kupní smlouvou, kde zákon přímo předpokládá, že ta vada už tam byla při koupi a prodávající musí dokázat, či tedy prokázat, že tam vada nebyla, musel by vyvrátit tuto zákonnou domněnku, což vzhledem k tomu, že vás nepoučil, se mu jen stěží podaří dokázat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A kam se dovolat tedy, jakým způsobem naléhat na tu reklamaci?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Určitě buď trvat na opakované reklamaci, nebo obrátit se na soudního znalce, který by vystavil znalecký posudek. Tam už je problém, že vznikají velké náklady a ten prodávající se samozřejmě bude bránit a mohli bychom se dostat až k soudnímu řízení, což je pro většinu spotřebitelů jen těžko představitelné, že by se soudili kvůli botám a vždy doporučuji, pokud se setkáme s takovýmto neseriózním jednáním prodejců, obrátit se se stížností na Českou obchodní inspekci, což je dozorový státní orgán.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano a najdeme na internetu.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Určitě.
posluchač
--------------------
Já jsem to vyřešil takovým způsobem, že jsem přítelkyni zakázal v tom obchodě nakupovat a řešíme to prostě koupí bot u jiné značky a doufáme, že to bude jinak, protože soudit se kvůli částce 500 Kč je opravdu složitá situace.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Určitě.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Určitě, ale pamatujme taky na to, že na internetu existují recenze zákazníků, což si myslím, že je docela mocná zbraň právě v rukou spotřebitelů.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme mockrát.
posluchač
--------------------
Já moc děkuji za ochotu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, na shledanou a tady je od jedné posluchačky Marcely z Hradce Králové. Koupila synovi boty značky nebudeme říkat jaké, ale je to z proužka, abychom tak byli přesní. Po třech měsících nošení, kdy syn chodil jenom do školy a zpět má úplně prošlapané podrážky. Reklamace má být vyřízena počátkem srpna. O tom, že jsem koupila módní obuv jsem nebyl informována, prosím o radu, jak mám postupovat.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Opět tři měsíce je méně než šest měsíců, tedy uplatnit rozpor s kupní smlouvou, trvat na tom, že jste nebyla řádně poučena a pokud vám obuv nevymění, pokud byste tedy s výměnou souhlasila, tak pak už požadovat odstoupení od smlouvy a požadovat nazpět peníze.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak možná bychom to mohli shrnout, jaké jsou tedy ty nekalé praktiky prodejců a jak se jim vyhnout?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Nejčastější je používání označení módní obuv, ve zcela zavádějícím smyslu, kdy zákazník přijde do obchodu, říká si módní obuv, to bude naprosto in až v tom vyjdu ven, ale vůbec zákazník neví, není poučen o tom, že nakonec si kupuje vlastně obuv, která mu nemusí nic vydržet. Další praktikou je časté zneužívání a nadužívání hlavně označení módní či vysoce módní obuv. Máme u nás i v hlavním městě i v jiných městech máme prodejny, kam přijdete a vidíte obuv, na každém páru budete mít napsáno módní obuv, vysoce módní obuv.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to se týká té reklamace, protože se na to vztahují určitá pravidla.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Přesně tak.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme moc Lukáši Zelenému z časopisu dTest. Milí posluchači, pokud se na vás nedostalo, tak můžete své dotazy i dál posílat na web www.dvojka.rozhlas.cz, kde probíhá chat. A dostali jsme i další maily, čili Lukáš Zelený zůstává dál a bude na vaše dotazy odpovídat prostřednictvím mailu. Na shledanou a děkujeme.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí poradny časopisu dTest
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.