24. července  2012 v 08:35  rubrika: Poradna (přepisy)

Pozor na klimatizaci! Velmi silně vysušuje lidský organismus

Pitná voda - Foto: Fotobanka stock.xchng

Pitná vodaFoto: Fotobanka stock.xchng

Pondělní Rodinný lékař byl věnován pitnému režimu. Více se dozvíme v neuatorizovaném a needitovaném přepisu poradny Dvojky.

Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zrcadlo nám v deset hodin a šest minut nastavil Karel Černoch, máte naladěnou dvojku Českého rozhlasu a dobré dopoledne vám všem přeje Eva Kvasničková. Jen je trochu škoda, že na úvod téhle hodiny nevyšla nějaká píseň, která souvisí s vodou, protože právě ta by mohla dobře navodit tu správnou atmosféru pro dnešní poradnu, v níž se budeme věnovat tekutinám a hlavně správnému pitnému režimu v letním období. Jeho dodržování je pochopitelně velmi důležité a právě teď, když je horko to platí obzvlášť. Víme ale, co a kolik pít? Je lepší klasická voda, minerální vody, džusy, nebo bylinkové čaje? Na to všechno odpovíme v následujících minutách, kdy si v rámci naší pravidelné pondělní Zdravotnické poradny budu povídat s panem doktorem Pavlem Suchánkem z Fóra zdravé výživy, dobrý den.
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Dobrý den.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
To množství tekutin je určitě pro každého člověka individuální, jak vlastně zjistit, kolik toho bychom měli za den vypít, dá se to nějak vypočítat s ohledem na věk, na výšku a na váhu člověka?
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Existuje takové jedno doporučení, které říká třicet až šedesát mililitrů na kilogram tělesné hmotnosti, ale pozor, já k tomu vždycky dodávám optimální tělesné hmotnosti, to znamená, když si to přepočítáte, tak třeba člověk, který má 120 kg a není to jeho optimální tělesná hmotnost, tak by měl vypít pět litrů tekutin a to už je trošku moc, takže staženo k optimální tělesné hmotnosti, staženo samozřejmě k věku, protože víme, že v období dospívání, puberty, kolem dvacátého, pětadvacátého roku ta aktivita toho organismu je na maximu, takže ta spotřeba vody, která funguje zejména jako chladič je poměrně velká. U seniorů se to malinko podceňuje, tam ta potřeba vody je také dostatečně vysoká, ale protože senioři ne vždy cítí pocit žízně, tak mohou pocit mít, že nepotřebují pít a zapomínají na to a obecně víme, že množství tekutin za den jeden a půl až dva litry, podle prostředí, podle aktivity, podle teploty a hlavně jestli například sedíme v klimatizované místnosti, nebo ne, protože klimatizace sama o sobě velmi silně vysušuje.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme, nebo spíš bych měla použít podmiňovací způsob, mohli bychom do toho optimálního množství těch tekutin zahrnout i látky, které na první pohled jako tekutiny nevypadají, třeba polévku, nějakou tekutější přesnídávku, meloun..
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Já právě z tohohle důvodu mluvím o tom, že jeden a půl dva litry vody, nebo vodních roztoků, prostě nápojů zjednodušeně řečeno a pak ale, protože víme, že existuje doporučení, kde můžete si přečíst dva a půl až tři litry tekutin, ale to se myslí i včetně těchto potravin, to znamená ovoce, které má hodně vody, zmiňovala jste meloun, klasický příklad, ale i třeba broskev, nebo peckoviny, potom tam samozřejmě mohou být polévky, mohou tam být i některé druhy třeba salátů, to znamená, udělám si zeleninový salát, udělám si ho ve vodno-octovém roztoku a ve výsledku vlastně přímo je určité množství tekutin, zelenina sama o sobě - jak která samozřejmě, může být zdrojem tekutin, to znamená, není to pouze o vodě jako takové, když mluvíme o třech litrech tekutin, je to o tekutinách a když budu mluvit o vodě, tak je to jeden a půl až dva litry.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Někdy se stane, že zkrátka nemáme žízeň, že se zapomeneme napít, potom nás můžou postihnout různé příznaky, které vlastně souvisí s dehydratací a to už je určitě hodně špatně. Jaké jsou všechno ty nebo ty příznaky té dehydratace, na co bychom si měli dávat největší pozor?
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Ono existuje několik signálů, které nás upozorňují. Za prvé suché rty, za druhé pocit suchosti v ústech, suchý jazyk, suché sliznice, potom samozřejmě si musíme uvědomit, že voda funguje jako vlastně chladič. Když si představíme náš organismus jako motor a přirovnáme si ho k automobilu, tak víme, že když máme chybu - díru v chladiči zjednodušeně řečeno, motor se nám zadře. Stejně tak funguje náš organismus, když máme nedostatek tekutin, které chladí náš organismus, tak se může organismus přehřát a z tohoto důvodu je velmi důležité sledovat i prvotní příznaky nedostatku tekutin a snažit se jí vyvarovat, protože vedlejším účinkem kromě toho, že se necítíme moc dobře, může být například ztráty pozornosti. Může být pocit bolesti hlavy, může být i třeba, že začneme dělat chyby a já si myslím že zejména v letním období, možná se na to málo upozorňuje, ale nesoustředěnost, nebo možnost udělat chybu u řidičů na dálkových trasách může být jedna z příčin právě dehydratace a nedostatečný příjem tekutin, to znamená prostě není mi příliš dobře, bolí mě hlava, přehlédnu stopku, přehlédnu to, že přijíždím z vedlejší silnice a může dojít opravdu k nehodě, která ve výsledku může být velmi tragická, ale příčina může být taková věc jako nedostatek tekutin.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak pojďte nám tedy zkusit poradit, jaký typ tekutin bychom měli pít, udělá pro sebe člověk to nejlepší, pokud, když stojí u regálu třeba s balenými vodami, tak vždycky sáhne po nějaké minerálce, říká si - budu žít zdravě, minerálka je pro mne to správné?
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Je to tak, že záleží na tom, jaký máme celodenní režim. Pokud já v podstatě, zjednodušeně řečeno sedím celý den u počítače, tak minerálky jako takové nepotřebuji, já bych chtěl zdůraznit, že se trošičku smývá v populaci pocit, co to jsou minerálky a co to jsou stolní vody, nebo pramenité vody. Základem pitného režimu má být stolní, nebo pramenitá voda, minerálky - to znamená nápoje, které obsahují vyšší množství minerálních látek, sodíku, draslíku, vápníku, hořčíku - by měly tvořit určitou malou část, která závisí podle aktivity během dne. Například, když celý den pracuji na zahrádce, tak určitě neudělá, chybu, naopak udělám dobře, když si večer dám sklenici, dvě, minerální vody. Pokud celý den sedím u počítače, stačí mi čistá pramenitá stolní voda.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
S panem doktorem Pavlem Suchánkem z Fóra zdravé výživy si dnes dopoledne v rámci naší Zdravotnické poradny povídáme o pitném režimu v letním období a ptát se samozřejmě můžete i vy milí posluchači, pokud máte dotaz související s tímto tématem tak vytočte telefonní číslo 22 155 25 25, nebo 22 155 24 24, svůj dotaz můžete poslat i prostřednictvím mailu, adresa je - je jaka je@rozhlas.cz no anebo nám pošlete SMS zprávu ve tvaru R2 je jaka je a text vašeho dotazu. SMS pošlete na číslo 90 777 04.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Joan Baez, zpěvačku střídá teď ve vysílání dvojky Českého rozhlasu Eva Kvasničková, ale především pan doktor Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy, který poradí určitě už naší první posluchačce, která se právě teď dovolala na číslo 22 155 25 25, přejeme vám dobré dopoledne.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, haló?
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžete se ptát ano, jste ve vysílání.
posluchačka
--------------------
Tady je Olomouc, já jsem se chtěla zeptat, mě velmi dobře působí podmáslí, ale tato horka - já ho beru těch půllitrovek i deset během týdne, za týden, někdy i víc. Jak to podmáslí může mít vliv, nebo ty kyseliny, jestli nějak neškodí?
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za zajímavý dotaz - pane doktore?
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Podmáslí jako takové je součástí běžného pitného režimu, protože ono nemá až zas tak vysoký obsah bílkovin, nemá až zas tak vysoký obsah tuku, má velmi vysoký obsah vody, myslím si, že pokud je to to, které máme na mysli, aspoň tedy já. To znamená jeden a půl gramu tuku na 100 gramů, tak je možné ho brát jako velmi dobrý zdroj tekutin, přesto všechno by to neměl být základ pitného režimu, tam by to opravdu měla být čistá stolní pramenitá voda, ale to podmáslí půl litru za den určitě chybou není, naopak si myslím, že díky tomu, že obsahuje probiotické bakterie, které ozdravují střevní trakt a podporují i imunitní systém, tak v těch vedrech, kdy hrozí různé bakteriální infekce si myslím, že to je velmi dobrá podpora našeho imunitního systému.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili nezapomínat na vodu a potom podmáslí nevadí.
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Pak určitě podmáslí nevadí.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ve vysílání vítám dalšího, nebo další z našich posluchačů, dobré dopoledne.
posluchačka
--------------------
Ano, dobrý den, tady je Helena z Říčan. Já se zeptám na totéž, co se ptala paní posluchačka na kefírové mléko - nízkotučné, platí pro nej totéž?Já potom ještě mám další dotaz. Tak to je první dotaz a teď druhý dotaz - když si tu čistou vodu zkazím tím, že si tam dám trošičku kafe, takový jako slaboučký kafíčko a třebas i Vita kávy, počítá se mi to jako co?
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako tekutina.
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Já bych odpověděl za prvé k tomu kefírovému mléku - já musím říct, že kefírové mléko a obecně kefír, to je docela moje oblíbené téma, protože zákys - nebo podmáslí jsou mléčně kvašení, kdežto kefírové mléko je alkoholové kvašení a správný kefír by měl obsahovat malé množství alkoholu, bohužel nemáme v podstatě šanci si dneska už dát klasický kefír. Co se týká nápojů z kávoviny, nebo z náhrady kávy, což je nemůžu tady používat obchodní názvy, ale všichni asi víme, o co jde, tak ty se samozřejmě do pitného režimu počítají, co se týká kávy - chtěl bych zdůraznit a dokonce i k obecně kofeinu - podle posledních výzkumů i nápoje, obsahující kofein se částečně do pitného režimu mohou započítávat, není to tak, jak se tvrdilo ještě nedávno, že jakmile ten nápoj obsahuje kofein, ať je to káva, ať je to pravý čaj, ať jsou to nápoje obsahující kofein, tím pádem se nezapočítávají vůbec, naopak se musí ještě kompenzovat stejným množstvím vody, tak podle posledních výzkumů to tak úplně přesně není, částečně - ne zcela, ale částečně se do pitného režimu započítat mohou.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji za odpověď a já už ve vysílání vítám další posluchačský hlas, dobré dopoledne.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, já bych se chtěla zeptat, když vařím místo vody, takže buď piju teplou, převařenou vodu anebo uvařím tedy jakýkoliv druh ovoce, dám do vody, povařím to a piju tu šťávu z toho, tak jestli to je dobrý, nebo ne?
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz.
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Záleží na množství, protože víme, že ovoce obsahuje ovocný cukr, nebo-li fruktózu a nadměrná konzumace fruktózy a myslím nadměrná, to znamená, pokud byste pila například 2,3 4 litry velmi jakoby koncentrovaného toho rozvařeného ovoce, tak to může vést ve výsledku ke zvýšené hladině cholesterolu, protože víme, že nadměrný příjem fruktózy, nebo-li ovocného cukru zvyšuje hladinu cholesterolu. To je trošku i efekt, který můžeme pozorovat například u džusů, které jsou obecně vnímány, jako velmi zdravé nápoje, ale když se potom podíváte, kolik obsahují cukru, i když to není ta klasická sacharóza ten bílý cukr, je to kombinace fruktózy plus dalších cukrů, tak se dostaneme na poměrně velké množství cukrů a tím pádem není to při nadměrné konzumaci až zas tak zdravý nápoj, všechno bychom měli konzumovat v rozumné míře, to znamená sklenička džusu není problém, ale litr džusu za den už problém být může.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, děkuji za odpověď a ještě stihneme tedy vyslyšet poslední posluchačský dotaz po telefonu, dobré dopoledne.
posluchačka
--------------------
Dobré dopoledne, tady Jarka Průšová. Já chci panu doktorovi se zeptat, jestli vadí, já piju - odtočím si stabilně kohoutkovic vodu, nebo-li kykyrýk z kohoutku a odtočím si, dám ji trochu odchlórovat, jako když tam chlór necítím a dám si jí do ledničky a piju jí, i když nemám žízeň, je to dobře, nebo špatně, prostě kykyrýky piju pořád vodu a nečekám až mám žízeň. Děkuji, na shledanou.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
I my děkujeme, na slyšenou.
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Já si myslím, že paní posluchačka dělá to co by dělat určitě měla, to znamená pravidelnou konzumaci tekutin a nečekat na pocit žízně, což je jedna z věcí, kterou jsme tady zdůrazňovali na začátku, pocit žízně už je v podstatě pozdě. Co se týká kohoutkové vody, je to vždycky poměrně kvalitní voda, záleží samozřejmě, jestli je to z vrtu, nebo jestli je to z veřejné vodovodní sítě, tam jenom jedna věc - pokud jí dáváme do ledničky a je poměrně velké vedro venku, zítra nás čekají teploty přes třicet stupňů, tak bychom přeci jenom tu vodu měli potom z té ledničky vyndat ven a nechat jí trošku odstát. Víme, že při velkých vedrech je doporučená teplota nápoje dvanáct až patnáct stupňů, což není nápoj z ledničky, protože při velkém teplotním rozdílu může dojít k teplotnímu šoku a můžeme díky tomu, že se napijeme opravdu ledového nápoje naopak mít pocit, že nás bolí žaludek, může to vyvolat šok, který organismus necítí dobře a celkově může to vést k tomu, že vlastně nesplníme ten pitný režim, protože nás prostě bude bolet žaludek a budeme se cítit ne moc dobře.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji i za tuhle odpověď a pojďme ještě ve stručnosti poradit naší posluchačce Ireně, která právě tápe, jaký zdroj té vody vybrat. Voda z kohoutku se u nich - tedy v jejich lokalitě příliš pít nedá, protože je velmi cítit chlórem, není moc spokojená s kvalitou balených vod kvůli skladování v obchodech a potom se ptá, zda je tedy vhodné pít vodu, která prošla onou speciální konvicí, která ze zásadité vody udělá kyselou, dokonce prý slyšela názor, že v takto přefiltrované vodě nezbyde skoro nic, stane se z ní skoro mrtvá voda, jaký je váš názor na to?
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Já nejsem zastánce různých zaručených filtrů a podobných věcí, osobně si myslím, že bychom měli, když nám nechutná voda z vodovodu vybírat takovou balenou vodu, která nám bude vyhovovat. Samozřejmě je záležitostí, jak je skladována, to je jednoznačné, ale to můžeme poznat, když se projdeme kolem toho obchodu a vidíme, že krabice, nebo velké balíky vod jsou skladovány někde na sluníčku, tak si o tom obchodu pomyslím své a prostě tam tu balenou vodu kupovat nebudu, ale zase na druhou stranu, pokud mi nechutná voda z kohoutku, tak balená voda určitě není chyba, jen je potřeba opravdu to co říká posluchačka, pohlídat si to správné skladování a to nakládání s tou tekutinou, takové, jaké má být.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká pan doktor Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. Dotazy, které nám došly na naší emailovou adresu a nestihli jsme je zodpovědět, odesíláme mailem, pan doktor je zodpoví vzápětí a stejně tak to můžete udělat i vy, pokud jste se třeba nedovolali přímo do našeho vysílání, můžete se s panem doktorem spojit prostřednictvím našeho chatu, podívejte se na webové stránky www.2.rozhlas.cz. Tolik tedy dnešní Zdravotnická poradna o pitném režimu v letním období a já děkuji ještě jednou panu doktoru Pavlu Suchánkovi, hezký den, děkuji.
Pavel SUCHÁNEK, lékař
--------------------
Hezký den. 


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou. 

 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas