Jak nepodlehnout vánočnímu nakupování?

12. prosinec 2013

Zdeněk Simaichl usedl v křesle pro hosta, aby nám poradil, jak nepodlehnout předvánočnímu shonu a nakupování. Stále prý podléháme a dostáváme se do nákupních pastí.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Posluchači milí, vítejte ve druhé hodině dopoledního vysílání. Hostem rubriky Rodinné finance je jako každou druhou středu Zdeněk Simaichl a jeho tématem je vánoční nakupování a na co si dát pozor, tedy nákupy přes internet, nákupy pod vlivem reklamy, však víme. Zdravím vás, Zdeňku, buďte vítán.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Dobrý den.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi, je samozřejmě předvánoční období a vy jste si vybral toto téma, musím říct již opět, protože na některé věci je spolehnutí v tom, takovém tom zpravodajství, to znamená, že za chvíli začneme vysílat jak to vypadá s vánočními stromky, pak zase jak ty vánoční stromky končí na sídlišti a potom jak se plní útulky zvířecí po Vánocích. To jsou prostě takové ty stálice. Vy jste si vybral vánoční nakupování. Řekněte mi, pořád opravdu potřebujeme ty rady? Pořád podléháme a ani si toho nevšímáme?

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Určitě, stoprocentně, protože lidé nebo respektive ty chyby se neustále opakují a není žádné překvapení, my jsme Češi obecně, jakoby jsou národ, který je schopen půjčit si na kapra se salátem. Takže takové to moralizování a osvětu v oblasti úvěrů to si myslím, že už můžeme klidně vzdát. Spíš, když už se teda rozhodneme ty Vánoce nějakým způsobem prožít, protože ono je to hezké období, ne, že ne, trošku hektické, ale hezké a lidé v tomto období, a proto se to opakuje vlastně neustále dokola popouštějí trošičku uzdu nákupům všeho možného i nemožného a zasazují těm domácím rozpočtům takové trošku větší rány v podobě mimořádných nákladů a v to horším případě právě i nějakých budoucích závazků, které vyplývají právě z těch úvěrových smluv, který se uzavírají v průběhu těch vánočních svátků. Nicméně abych těch Vánoc právě potom hořce nelitoval, tak zde mám pár takových tipů, které by měly, mohly nebo jak by vůbec ty Vánoce měly, mohly z pohledu takového řádného hospodáře, takový náš oblíbený termín, když tady mluvíme o té finanční gramotnosti, tak jak by mohly a nebo měly vypadat. Ty body jsou celkem 4, co jsem si připravil. A ten první, ten by určitě nebyl chronologicky na prvním místě, ale pokládám ho za velmi důležitý, ne-li z nejdůležitějších, a to je to, že by jsme neměli podléhat reklamě, slevám a takovým těm vábivým slovům prodavačů, jinými slovy takové té nákupní davové psychóze. Já jsem přesvědčen o tom, že člověk by měl, když už jde do toho obchodu, tak by měl jít s nějakým cílem. A cílem, se kterým já konkrétně abych byl konkrétní, chodím právě do těch obchodů, je podívat se a prohlédnout si věci a teprve doma si potom rozhodnu, jestli tu věc koupím, nekoupím, popřípadě se ještě podívám, jestli neexistuje nějaká ...

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To máte celkem hodně volného času, Zdeňku, viďte?

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Ne, to nemám, ale naopak bych řekl jako, že toho času právě není tolik, ale zas na druhou stranu není nic horšího než koupit věc, kterou vlastně v nějakém buď návalu nějakejch emocí toho, že to nutně potřebuju, nebo buď, to je v tom lepším případě, že tu emoci si v sobě vyvolám sám a v tom horším, že ji ve mě vyvolá ten prodavač a nebo nějaká reklama nebo nějaká sleva a potom zjistím, že ji vlastně vůbec nepotřebuju a jsem vlastně tam, kde jsem byl, akorát jsem o pár stovek nebo tisícovek lehčí a musím shánět něco dalšího.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže tedy nepodléhat, nepodléhat lákavým nabídkám v čase po vánočním.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Určitě, určitě ne, naopak mám dlouhodobou zkušenost, že v 99 % nikdy neuděláme chybu, když tu nabídku na tu okamžitou koupi nebo vlastně potřebu nebudeme reflektovat a prostě to odmítneme.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já si myslím, že to můžeme možná tady tuto věc shrnout i do takové jedné věty s vykřičníkem, nikdo, milí posluchači, nikdo vám v čase předvánočním nic nechce prodat levněji, nikdo.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Tak, tak, ono když to vezmeme a vezmeme to do důsledků a podíváme se potom, co se děje v lednu a v únoru a zjistíme, že ty samé věci se potom prodávají vlastně s nějakýma 30 až 70% slevama, tak si říkám vlastně mě to svým způsobem uráží, protože když je někdo schopen dát na to samé zboží prostě 30, 70% slevu, tak proč to neudělá rok předtím, jo. My jsme zase trošičku národ slev, jo, a když se podívám třeba do sousedního Německa, tam slevy probíhají v přesně daných dnech, je to tak třeba 2x do roka, občas se tam samozřejmě objeví nějaké slevy na takové to běžné spotřební zboží, ale to, co se děje tady a my jsme si na to i zvykli nakupovat vlastně pod dojmem těch slev, tak to si myslím taky, že je svým způsobem unikát.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, naši posluchači vědí, že vždycky v lednu začínám být rozčílená, protože tvrdím, že vlastně dochází k otevřenému přiznání, že mě předtím půl roku okrádali a já mám být za to ještě vděčná. Ale v každém případě znovu se vracíme k tedy k tomu vašemu prvnímu bodu, nepodléhejme tomu, že nakoupíme výhodně před Vánocema, není tomu tak většinou.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Ne, vůbec ne. Navíc se mi velmi často stává, že vlastně ten samý výrobek, který je třeba ve 30%, v 25% slevě, tak když potom přijdu domů a teda přemýšlím, jestli ano nebo ne a podívám se na internet, tak zjistím, že ta 25, 30% sleva na internetu je vlastně úplně běžná cena a že ten základ, ze kterého se ta sleva počítá, je zbytečně o těch 25 až 30 % nastřelený, tudíž se dostávám do nějakého šedého průměru. Takže ono ne vždycky s těmi slevami je to tak, jak by mělo být. Tak, to je první věc, nepodléhat reklamě, slevám a prodavačům. U toho druhého bodu, já bych doporučoval udělat si na začátku nějaký seznam věcí, které bych rád na ty Vánoce koupil, a to včetně teda jakoby těch věcí pod stromeček a s pomocí internetu bych si je nacenil. To znamená, vím přesně, kolik mě asi ten prosinec v uvozovkách bude stát a můžu si dopředu říct, jestli tato cena je pro mě akceptovatelná, jestli je v souladu s nějakým mým dlouhodobým plánem, už jsme tady několikrát hovořili o tom, jak bychom měli sestavovat rozpočty a podobně, takže to do toho akorát zapadá, a jestli jsem vůbec ochoten tyto peníze dát a jestli je vůbec mám, jestli je mám k dispozici, abych se kvůli tomu nemusel zadlužovat ve finále. No, a pokud si řeknu, že ano, a tam je důležitá ještě jedna věc, pokud dojdu k nějaké částka vždycky tak o 10, 15% navýšit, protože prosinec je právě takový ten měsíc, kdy na ty peníze moc nehledíme, jsme v té v uvozovkách trošku psychóze nákupní a těch 10, 15 % je takové to minimum, o které bych to navýšil. A pak si teda říct ano - ne. A v okamžiku, kdy si řeknu ano, tak mohu jet přesně podle toho nákupního seznamu a říkat si, co koupím, nekoupím, vím jaké tam mám reservy popřípadě, že se mi třeba bude líbit něco jiného a podobně. Takže to je bod číslo 2, udělat si nějaký nákupní seznam a nacenit si ho dopředu. A jak už tady padlo, že se neustále vlastně vracíme v prosinci, v lednu k takovým těm samým tématům, tak bych rád připomněl, že Vánoce skutečně nejsou žádné překvapení, jo, to znamená ony každý rok ve stejnou dobu přicházejí.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale ne?

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Ve stejnou dobu i odcházejí a potom se jakoby v tom prosince se probudit a zjišťovat vlastně kolik peněz potřebuju, je už trošičku pozdě. To znamená, ten další bod by byl plánovat ty Vánoce dostatečně dopředu, ideálně v lednu a říct si ten prosinec mě na základě mých zkušeností stojí plus minus tolik a tolik a začít si na to odkládat už v průběhu toho roku, aby potom v závěru nebyl problém.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, myslíte předtím, než utratím všechny peníze za to, že děti jedou za lyžařské kurzy a nebo až potom?

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Tak, to je zase další výdaj, se kterým, který se dá plánovat a který zase není žádné překvapení, protože v lednu, v únoru, v březnu se obvykle na ty hory jezdí.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
V každém případě prostě připravit se na Vánoce a na předpokládané a plánované výdaje.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Připravit, se, ano. A pokud už teda mám ten seznam, mám tam ty věci, tak v první řadě je dobré se podívat, a to je už konkrétní třeba typ na ten nákup, podívat se, zda ta konkrétní věc nejde koupit přímo u výrobce, to znamená ne u desátého zprostředkovatele, protože každý si na tom samozřejmě něco přirazí, ale jestli nejde koupit přímo u výrobce. Pokud ne, tak samozřejmě potom jsou ještě další zdroje, doporučuju používat takové ty srovnávače na internetu, kde kromě ceny a dostupnosti, protože vidím samozřejmě, jestli ta konkrétní věc, ať už je to měkký nebo tvrdý dárek se záručákem, tak jestli je na skladě nebo není, tak kromě toho získám informace o kvalitě a solidnosti na základě určitých referencí toho internetového obchodu. To znamená i vlastně minimalizuji to riziko, že se napálím, že vydám peníze a nedostanu to zboží nebo že ho potom nebudu moct ani reklamovat a podobně. Takže tady ještě pozor, to je také dobré říci u těch internetových obchodů, ne vždy je ten nákup vlastně přes internet výhodnější. Ono se občas může stát, že i v kamenném obchodě dostanu tu věc levněji než je průměrná cena na internetu, a na internetu je k tomu ještě, a na to se velmi často zapomíná, je třeba připočítat ještě cenu za poštovné a někdy i cenu za případnou nebo nějaký poplatek za dobírku, pokud to platím v hotovosti, když mi to dovezou domů, to znamená, k té ceně, když kupuji něco za 50 korun a zaplatím dalších 150 poštovné a za dobírečné, tak ne vždycky se taková věc může vyplatit.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdeněk Simaichl se nám snaží stále vychovávat k zodpovědnosti a zdá se, že s tím nikdy nepřestane, a proto mu otevřeme svá, svá ouška, protože to s námi opravdu myslí dobře a ty jeho rady mají samozřejmě svůj jednoznačný logický, logicky smysl. Druhá věc je samozřejmě, že se můžeme dostat do situací, kdy máme ušetřeno a tak dále, ale odejde nám pračka, myčka, něco se stane, máme nečekané náklady a potom babo nebo Zdeňku Simaichle raď. On to bude dělat za malou chvíli. Vy se můžete ptát na 221552525 nebo 2424. Můžete nám také mailovat své dotazy na jejakaje@rozhlas.cz, pošlete i SMSku chcete-li na R2 JEJAKAJE text vašeho dotazu na 9077704.

/ Písnička /

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, právě teď se k nám dovolala první posluchačka a Zdeněk Simaichl podotkl, že je zvláštní, že kdykoliv je řeč o úvěrech a o tom, že peníze mizí, letí a mizet budou, tak volají především ženy. Já vám přeji hezké dopoledne a můžete se ptát, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je posluchačka Anna ze Vsetína a chtěla bych se vaše hosta zeptat, co říká na takové půjčky třeba přímo v obchodě, kde jako s váma sepíší a splácíte třeba takovou pračku po tisícikoruně nebo po nějaké částce.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, Zdeňku, chcete se ještě na něco zeptat?

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Ne, ne, ne.

osoba
--------------------
Jestli se nezavazuje nějak? Děkuju. Na shledanou.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
My vám taky a zdravíme do Vsetína.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Tak, zdravíme do Vsetína. To je velmi častá věc, tyhle t y půjčky přímo u obchodníků. Ono dříve to nebývalo, vyřizovalo se to vždy mimo, nejčastěji tedy v bankách, potom s nástupem ještě nebankovních společností se to začalo rozmáhat právě do obchodních řetězců. A ten účel je jasný, prodat to zboží co nejrychleji, to znamená tam ani tak nejde o to, že by ty půjčky byly třeba méně výhodné než jsou u přímo u té nebankovní instituce, pokud bych ji navštívil nebo přímo u té banky, ale nejčastěji to bývají právě ty nebankovní instituce, ale jde spíš o to, že tne obchodník má sám zájem na tom, aby to zboží co nejrychleji prodal, a to udělá tak, že právě ten úvěr vyřídí co nejrychleji to jde, to znamená ideálně přímo na místě s tím klientem, aby s tu věc, kterou, o kterou má zájem nebo ten zájem vzbudil ten obchodník, tak aby si jí odvezl co nejdříve. Tady není potřeba se nějak obávat toho, že bych vzal půjčku, která je výrazně nervýhodnější než všechno ostatní, oni bývají akorát lehce dražší v tom, že je v tom ještě započítaná provize vlastně pro toho obchodníka za prodej toho finančního produktu. To znamená je to nebo obvykle to bývá lehce dražší, spíš bych tady upozornil ani tak ne na podmínky, které ve finále jsou asi srovnatelné, ale spíš bych upozornil na tu rychlost, s jakou se tyto smlouvy uzavírají, to znamená, že když jdu do banky nebo jdu si někam v klidu sednout a ten úvěr uzavřít, tak většinou mám čas a možnost se zeptat nějakého kvalifikovaného člověka na to, co mě zajímá, to znamená jak splácet, kdy posílat peníze, co se děje, když třeba zapomenu, jaké jsou tam penále, jaká je tma roční procentní sazba nákladů a tak dále a kdežto v těch obchodech, tam to všechno běží strašně rychle, už se vidím s tou věcí v autě, ideálně doma nainstalovanou, případně když jde o nějaký spotřebič, a na tyhle ty věci mám tendenci zapomínat nebo jim nevěnovat takovou pozornost a pak se mohu doma velmi divit, že jsem podepsal něco, co je velmi nevýhodné a když už teda dám nějaký dotaz, tak ten obchodník na to ani nedokáže odpovědět, že on prodává televize a lednice, on neprodává ty finanční produkty, to má jenom jako okrajově a může spíš dojít jakoby k problémům z této stránky, z rychlého uzavření smlouvy a řekl bych z nepochopení toho úvěrového produktu.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže i v tomto případě být vždy ve střehu.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Ano.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdeňku, myslíte si, že třeba letošní rok má pro nás připraveny nějaké nové nástrahy ze stran útoků na naši peněženku, na naši mysl, na naši jakoby rozvahu s tím, co nakoupit, jak se zachovat?

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Tak, já bych řekl, že ...

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Promiňte jenom ještě zvednu telefon, protože nám volá posluchač, a ten má vždy přednost. Přeji hezké dopoledne, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je posluchačka Jana. Já jsem se chtěla jenom zeptat, pan Simaichl hovořil o tom, že si máme porovnat ceny nebo zjistit ceny třeba na internetu, ale co má udělat člověk, který nemá internet?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrá otázka, paní Jano. Děkujeme a myslím, že to je samozřejmě oříšek.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
To je oříšek, to znamená, takový člověk musí mít buď dost času, aby si oběhl těch obchodů více a nebo znát někoho, ke komu se může v podstatě na ten internet jít podívat, jo, protože na tom internetu dneska řekl bych, že je největší zásoba informací takových, dokonce bych řekl i relevantních informací. Možná to trošku zní trošku divně, protože na internetu najdu největší podíl různých spamů a různých falešných reklam a prostě takových těch zavádějících informací, ale zas na druhou stranu je toho obrovské množství. To znamená já z toho obrovského množství si dokáži potom vyfiltrovat to, co je relevantní, dokáži se zaměřit na ty servery, které poskytují určitou záruku, že ty příspěvky, komentáře, zpětné vazby těch uživatelů jsou k něčemu dobré, nejsou tam podstrčené a tak dále. Takže pořád internet zůstává tím gró. Takže doporučuji skutečně si tu cestu k tomu internetu najít, popřípadě se zastavit u někoho, kdo tomu rozumí, zavolat někomu, kdo je schopen mi tu věc najít a posoudit zda ano nebo ne.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale tady mě napadá zase, pozor na jednu věc, protože lidé, kteří se třeba dostanou k internetu a neumí s ním, tak mohou podlehnout takovému tomu pocitu, že je to právě velmi levné, velmi výhodné a proklikat se k obrovským nákupům. Takže když začínáme s internetem a začínáme s tím přes něj nakupovat, a to nehovořím o zadávání PINů a karet a podobně, tak asi vždycky mít vedle sebe nějakého člověka, který nás povede, který nám vysvětlí, odkáže nás na bezpečné servery, abychom skutečně nenaplnili ten virtuální košík našimi skutečnými penězi.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Ano, k tomuto akorát dvě věci. Ta první je to dobrý, jako když se známkuje v krasobruslení, prostě škrtnout to nejvyšší a nejnižší, jinými slovy nejvyšší cena, té se vyhýbám automaticky, spíš mám tendenci vyhledávat ty nejnižší ceny, ale i ty kolikrát bývají velmi podezřelé. To znamená držet se toho zlatého středu a pokud mi nějaká nabídka připadá neskutečná, tak v 99 % případů také neskutečná je a vždycky je tam nějaký háček, to je první věc. Druhá věc, těch obchodů dneska na internetu je kolem 35 tisíc, to znamená obrovské množství, a tak, jak se horší ekonomická situace a Česká národní banka k tomu vůbec nepřispívá, tak se samozřejmě množí i podíl, obrovský podíl těch obchodů, které to s těmi uživateli nebo těmi klienti potenciálními nemyslí úplně, úplně dobře. Takže je dobré dávat si opravdu pozor a vyhledávat ty servery, tomu bychom se mohli věnovat potom někdy v lednu, ale to je velmi zajímavé téma.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesně tak a dát si také pozor, abychom nevykřikovali přes ten internet onu známou otřepanou větu nechci tu slevu zadarmo.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě se vrátím tedy jednoslovně ke své otázce a poprosím o vaši jednoslovnou odpověď, čekají nás nějaké extra rafinované nástrahy letos?

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Nemyslím si, letos si nemyslím, že nás čekají nějaké extra rafinované nástrahy, spíš ten tlak, on se osvědčil v minulých letech. Tlak, obrovský tlak na prodej, na to, aby se lidé zadlužovali, aby si tu věc odnášeli z obchodů co nejdříve, takže si myslím, že v tomhle tom trendu se bude vesele pokračovat dál. A mezi vlastně tím udělat ten chybný krok a tím udělat si radost, tak stojí pouze náš zdravý úsudek, zdravý selský rozum a k tomu je potřeba opravdu doma v klidu si sednout a spočítat si to a říct si půjdu do toho, nepůjdu do toho. A uvědomit si, že to, co je tam dneska, tam velmi pravděpodobně bude i zítra a možná i levnější.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A nebo někde vedle.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
A nebo někde vedle, přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdeňku, děkuji vám za vaši opětovnou pomoc o resuscitaci našeho zdravého úsudku a budu se opět za 14 dní těšit na slyšenou.

Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Já také, mějte se hezky, na shledanou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.