Přepis Kauzy pro reportéry a Občansko-právní poradny na téma: "Podvodné nabídky práce na internetu" - 1.7.

1. červenec 2010

Kauza pro reportéry a následující Občansko-právní poradna patřila "Podvodným nabídkám práce na internetu". Hostem ve studiu ČRo 2 - Praha byl Michal MARTOCH, který vysílanou kauzu komentoval a radil volajícím posluchačům. Od prosince 2009 nabízíme, kromě on-line rozhovoru s hostem po ukončení vysílání, také needitovaný a neautorizovaný přepis vysílání. Tento přepis máme k dispozici až následující den po vysílání.

Přepis Kauzy pro reportéry ...

moderátorka Daniela Brůhová
--------------------
Největší databází pracovních nabídek je dnes jednoznačně internet, ať už člověk hledá prestižní job a nebo jen přivýdělek ke stávajícímu příjmu, tak se vyplatí začít právě na internetu. Jenže vedle seriózních firem na síti často inzerují i podvodníci. Že jejich drzost nezná mezí, tak o to je příspěvek Jakuba Šišky.

Jakub ŠIŠKA, redaktor
--------------------
Tato práce spočívá v rozesílání letáků s informacemi o fotbalovém klubu Manchester United do nadepsaných obálek, které obdržíte poštou. Neplatíte poštovné ani žádní další náklady. Výdělek? 2 až 4 tisíce korun týdně. Počet míst omezen. V případě zájmu nás ihned kontaktujte. Tak zněl inzerát opakovaně zveřejňovaný na různých internetových serverech. No nereagujte, když je to tak lákavé a navíc se ještě dostanete do společnosti slavného fotbalového klubu. Jak odpověď vám přijde obecný dopis s příslibem, že podrobnější informace de dozvíte po zaslání padesátikoruny v obálce na uvedenou adresu. Zašlete peníze a nestačíte se divit. Dostanete list A4, kde je na jedné straně obecný blábol o Manchesteru United a na druhé dopis, kde se mimo jiné píše.

osoba
--------------------
Práce je jednoduchá a nenáročná. Materiál namnožíte a poté si podáte inzerát na tuto práci. Již za několik dní vám budou chodit dotazy. Jakmile zájemce uhradí 50 korun a pošle vám ofrankovanou obálku se svou nadepsanou adresou, doručíte mu materiál, který jsme vám zaslali my. Týdně bude na vaši inzerci reagovat 40 až 100 lidí podle toho, kde a s jakou frekvencí inzerujete. Dosažené výdělky z této činnosti nelze zdanit. Pokud stále nevěříte, tak si zkuste podat inzerát.

Jakub ŠIŠKA, redaktor
--------------------
Jinými slovy hledejte stejné blbce, jako jste vy a lákejte od nich 50 korun. Nikdo vám nic nedokáže a brzy budete za vodou. V Manchesteru United by se asi hodně divili, kdo se také dokáže zaštiťovat jejich jménem. Podávat takovéto inzeráty totiž samo o sobě není trestné. Záleží na tom, zda člověk, který někomu něco předem zaplatil, skutečně dostane to, co dostat má, říká mluvčí kriminální policie Pavla Kopecká.

Pavla KOPECKÁ, mluvčí kriminální policie
--------------------
Pokud tomu tak není, tak pak bychom mohli hovořit o trestném činu podvodu, ale to pouze v případech, pokud by ta škoda přesáhla 5000 korun. Do té chvíle se jedná o přestupek, který vlastně je příslušný k řešení příslušnému správnímu orgánu. Pokud částka přesáhne 5000 korun, tak to může být i u více poškozených, to znamená, že se vlastně ti poškození mohou spojit, nebo respektive policie je může vyhledávat i třeba prostřednictvím médií s tím, že se nám poškození mohou přihlásit a pak samozřejmě přesáhne ta částka 5000 korun, tak je možné šetřit věc na podezření z trestného činu podvodu.

Jakub ŠIŠKA, redaktor
--------------------
Pokud ovšem ti postižení nemají vlastně žádný doklad o tom, jako škodu utrpěli, poslali někomu v obálce 50 korun, což je bezvýznamná částka, má vůbec smysl, aby se na policii obraceli?

Pavla KOPECKÁ, mluvčí kriminální policie
--------------------
Tak v tomto případě už je samozřejmě problém, protože se ten pachatel může obhajovat tím, že skutečně žádné peníze neobdržel, že mu pouze vlastně ten poškozený dodával nějaké písemnosti a tam samozřejmě už je velmi těžké prokázat, že zaprvé tu částku vůbec obdržel a zadruhé to, jestli vůbec o nějaké podvodné jednání šlo. Potom je velmi velká důkazní nouze proto, abychom mohli vlastně zahájit úkony v trestním řízení a nebo zahájit trestní stíhání.

Jakub ŠIŠKA, redaktor
--------------------
Zcela bezmocná ale policie není. Dokáže například dohledat podvodné inzerenty, kteří se schovávají za mailové adresy nebo čísla mobilů v domnění, že je nikdo nemůže odhalit.

Pavla KOPECKÁ, mluvčí kriminální policie
--------------------
I když toto protiprávní jednání je vlastně pácháno prostřednictvím sítě internet, tak lze toho pachatele dohledat. Jde požádat správce toho serveru o IP adresu toho počítače, ze kterého byl ten email psán i zažádat o majitele emailové adresy, takže v podstatě to není problém, aby se policie dozvěděla, kdo to byl, kdo vlastně toto protiprávní jednání páchá a jednáme v souladu s trestním řádem, kdy můžeme zažádat toho správce sítě o poskytnutí informací o tom daném člověku.

Jakub ŠIŠKA, redaktor
--------------------
V minulosti se už skutečně podařilo několik takovýchto podvodníků dohledat a i přes složité dokazování potrestat. Navíc, pokud se zjistí, že inzerent nemá příslušné živnostenské oprávnění, může být obviněn z nedovoleného podnikání, případně z daňových deliktů. Bohužel ale většina poškozených raději utrpěnou škodu oželí než aby se pouštěla do složité procedury s nejistým výsledkem. Svou roli může hrát i obava z ostudy, že naletěli tak očividnému podvodu.

moderátorka
--------------------
Dodává kolega Jakub Šiška. A hned po písničce Evy Pilarové budeme na toto téma, na téma internetových podvodníků, kteří nabízejí podvodně práci, mluvit s Michalem Martochem, ředitelem internetového portálu Workline. Tak, poslechněte si Evu Pilarovou a potom se budete moci přidat i k nám do diskuze.



Přepis Občansko-právní poradny ...

moderátorka
--------------------
Mluvíme o podvodnících, kteří inzerují na internetu, nabízejí podvodně práci a ten příběh, který natočil kolega Jakub Šiška, slyšel i Michal Martoch, ředitel internetového portálu Workline.cz. Dobrý den.

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
Pěkný den vám přeji.

moderátorka
--------------------
Na internetu, myslím si, že lze naštěstí, kromě těch podvodných pracovních nabídek, najít i zkušenosti lidí, kteří se právě takzvaně nechali napálit. Takovou výměnu informací umožňujete i vy na vašem portálu. Co mají ty podvodné nabídky společného?

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
Tak jednou z hlavních věcí, kterou mají společného, je určitě to, že jsou zaměřené na lidi, kteří jsou důvěřiví a nebo taky na osoby, které jsou v určité nouzi s tím, že tito lidé nepřemýšlí, co je vlastně obsahem té nabídky a reagují na ni velice rychle. Ve značném množství případů se jedná taky o lidi, kteří se, vlastně se dokážou napálit navzájem nebo se podvádějí navzájem tak, jak to bylo uvedené v tom příspěvku v případe Manchester United, to znamená, že jedná se o nabídky různých katalogových prací ve smyslu: "Zaplaťte 100 korun a my vám zašleme katalog nabídek práce." Pokud tu nabídku dostanou a ten katalog si vlastně objednají, tak obsahem toho jsou, ať už nabídky práce ze zahraničí, ze Spojených států na neexistujících adresách nebo nabídky typu plnících per a lepení obálek, kdy vlastně při nějakém bližším zamyšlení, když se člověk na to podívá trošku reálně, tak zjistí, že ty nabídky jsou absolutně nereálné, protože pokud bych si nechal jako podnikatel kompletovat plnící pera, tak si raději najmu brigádníka ve městě, kde bydlím než abych to rozesílal a zasílal někomu na druhý konec republiky a tímhle způsobem potom poskytoval třeba práci z domova.

moderátorka
--------------------
To znamená, že ten, kdo hledá práci, tak musí také přemýšlet a uvažovat o tom, co v těch nabídkách je a rozmýšlet, jestli i tu padesátikorunu nebo stokorunu se mu skutečně vyplatí někam poslat na neznámou adresu.

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
To v každém případě.

moderátorka
--------------------
Řada těch podvodných inzerentů uvádí, že jimi nabízená práce spočívá v takzvaném multilevel marketingu. Mohl byste nám vysvětlit, o co jde a jestli je potřeba zbystřit?

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
Tak obecně multilevel marketing nemá v České republice moc dobré jméno. V zahraničí to patří mezi oblíbenej nebo taky častý způsob obchodu. Jedná se vlastně o to, že pomocí multilevel marketingu se obchází tradiční obchodní systém, kdy to probíhá od výrobce přes velkoobchod, maloobchod až ke spotřebiteli. V případě multilevel marketingu dochází vlastně k přímému prodeji od výrobce přes obchodníka až ke spotřebiteli, takže potom ty úspory, které tam vznikají, tak získává vlastně ten obchodník. Další taková věc je, že vlastně v minulosti tady docházelo k řadě podvodů, které s tím byly spojené. Současně ty multilevel marketingy se často zaměňují za určité pyramidové systémy, které jsou postavené čistě na výběru peněz, které se dále v té struktuře té pyramidy rozdělují, kdežto v případě multilevel marketingu vždy existuje nějaký produkt nebo služba, která je konkrétní a pokud ten produkt nebo služba nebude existovat tak ani nebude existovat ten multilevel marketing.

moderátorka
--------------------
Pane Martochu, práce z domova je pro mnoho lidí skutečně lákavá. Jak postupovat tedy při jejím hledání, abychom se nenapálili, abychom mohli vyloučit ty podvodníky, kterými, zdá se, to na internetu docela hemží?

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
Já bych navrhoval, aby se lidé obraceli pouze na spolehlivé zdroje. Rozhodně bych doporučoval vyhnout se běžným serverům, kde se práce z domova nabízí, protože tam je to opravdu ve většině případů podvod. My v rámci našeho portálu Workline.cz vlastně vybíráme ty práce z domova, třídíme je, všechno to je ručně kontrolované z jiných pracovních serverů tak, aby to bylo v nějaké hromadě a lidé si byli schopni vybrat to, co je opravdu zajímá. Krom toho samozřejmě práce z domova, ty nabídky se objevují taky na běžných pracovních serverech jako Práce.cz, Jobs.cz a podobně a stejně tak je určitě vhodné, pokud člověk skutečně by rád pracoval z domova, přemýšlet o vlastním podnikání.

moderátorka
--------------------
Tak, to radí Michal Martoch, ředitel internetového portálu Workline.cz. Zahrajeme si a potom bude prostor i pro vaše dotazy, poznámky, těšíme se na vás na telefonu 22 155 25 25.

/ Písnička /

moderátorka
--------------------
22 155 24 24 a 22 155 25 25 jsou telefony sem k nám do Českého rozhlasu 2 Praha. Dnes mluvíme o podvodnících, kteří inzerují na internetu práci. Většinou z vás vylákají nějaké peníze, drobné peníze, takže je nemůžete jen tak zažalovat. Není to ještě stále nějaký větší přečin, je to jenom přestupek. Těžko se to potom došetřuje. Mluvíme o tom, jak se vyhnout takto podvodně nabízené práci s Michalem Martochem, ředitelem internetového portálu Workline.cz, který sedí v Ostravě a odpovídá mi z Ostravy. Pokud se chcete na něco zeptat nebo udělat nějakou poznámku k tomu, co jste slyšeli, tak ještě jednou připomínám telefon, 22 155 25 25. Pane Martochu, já bych se pozastavila u těch podvodníků. Když vylákají z člověka peníze, tak už s ním zpravidla přestanou komunikovat, to jsme slyšeli v té reportáži. Telefony neberou, na maily neodpovídají, tak jaký tedy postup zvolit v takové situaci, pokud to nechci nechat jen tak? Mnoho lidí, kteří pošlou 50 korun nebo stovku, tak si řeknou: "No, byla to hloupost, draze zaplacená zkušenost, ale zase jsou to malé peníze, tak už se dál o to nebudu starat." Přesto, co radíte?

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
Já si myslím, pokud by se to stalo tak, jak jste správně podotkla nebo to bylo uvedeno v tom předchozím příspěvku, tak už je to těžko řešitelné, pokud se nejedná o trestný čin nad těch 5000 korun a nebo se lidé nespojí dohromady. Ideální je začít ještě předtím, než vůbec k něčemu takovému dojde. Vzhledem k tomu, že tady tyhle věci sledujeme dlouhodobě a vlastně už od roku 89, kdy se začal ten trh práce nějakým způsobem tvořit, tak ty podvodné práce nebo různé nabídky podvodné se, nejdříve se objevovaly vlastně v těch inzertních časopisech, později se přenesly na internet, tak je to pořád stejné. Myslím si, že tak, jak je to běžné v některých zemí v zahraničí, tak by tohle mělo být zakotveno v zákoně natolik, aby se to dalo již od začátku považovat, aby tam mohlo být nějaké správní řízení nebo podobným způsobem to ošetřit. Další problém, který je, že v současné době je ten stav takový, že to podporují i vyhledávače a nejrůznější placené reklamy, které jsou na internetu. Na tohle téma, když komunikujeme v současné době s jedním z těch 2 hlavních vyhledávačů, tak jsme dostali odpověď, že to pro ně není priorita a že vlastně se tím nebudou zabývat, jo, což mi přijde jako velká škoda, protože když člověk zadá do vyhledávače slovo práce, práce z domova nebo nějaké jiné podobné slovní spojení, tak ve víc jak polovině případů narazí právě na tady ty podvodné práce.

moderátorka
--------------------
Což je velká škoda a možná to svým způsobem i znehodnocuje ty portály, které nabízejí práci. Náš telefon 22 155 25 25 vytočil posluchač či posluchačka. Dobrý den.

Pavla PALACHOVÁ, posluchačka
--------------------
Dobrý den, Pavla Palachová u telefonu. Já chci reagovat ještě na to, jak se bránit těm...

moderátorka
--------------------
Ano.

Pavla PALACHOVÁ, posluchačka
--------------------
Těm podvodným iniciativám. No, ona jedna z obran je, spočívá vlastně v našem vzdělání, a to vzdělání, to není potřeba jako nějakého sofistikovaného vzdělání. Já si pamatuju, že když jsem byla malá, tak se mi dostala do ruky knížka Zajímavá matematika a tam byla jedna povídka taková nebo příhoda, jako lavina /nesrozumitelné/, ale bylo tam popsáno přesně tohle to, že prostě jako každej, kdo se chce dostat ke kolu, tak prostě obešle další 2 zájemce, každý z těch zájemců zase 2 zájemce a nebo jsou historky o tom, jak král prostě nařizuje poddaným, nebo poddaný řekne královi, když jako dám na první zrnko šachovnice 1 zrnko rýže, na druhý 2, na každý další dvojnásobek, tak tolik já chci prostě rýže a totálně prostě to království prostě zruinuje, protože počet těch zrnek rýže nebo těch lidí obelhaných roste exponenciálně. Neroste ani lineárně ani geometricky, ale roste exponenciálně. Už při zdvojnásobování, natož při zpětinásobování. A člověk by měl mít prostě v sobě už tuhle tu informaci nebo zkušenost, byť třeba prostou hrou, že to prostě nemůže fungovat, že to nemůže fungovat, že to prostě uspokojí ty první, který prostě v tý pyramidě to zahájej, samozřejmě, ale ty další prostě už velmi obtížně hledaj ve svém okolí a nakonec na celý planetě prostě hledají lidi, kterým by, kterým prostě by jim mohli poslat těch, ty další 2, řekněme, 3, metaforicky, zrnka rýže, že jo, takže myslím si, že tady je trošku chyba, že to není ani finanční gramotnost, ale je to prostě něco ve vzdělání, co jsme zanedbali.

moderátorka
--------------------
Důvěřivost, hloupost.

Pavla PALACHOVÁ, posluchačka
--------------------
No, ne hloupost, je to chyba, je to, ano, že my nalítnem, ale říkám, že tohle to lze velmi rychle k tomu vycvičit i velmi malé děti, prostě když mají tu zkušenost, kdy začnou, pokud vědí, co je dvakrát tolik, ne jednou tolik, to je tolik, ale dvakrát tolik, tak když stále zdvojnásobujou, tak najednou viděj, co to dělá.

moderátorka
--------------------
To je pravda.

Pavla PALACHOVÁ, posluchačka
--------------------
Jo, nebo když prostě půlej papír a řeknou: "Když budete stále přehýbat papír, tak co se stane?" Že jo, tak stále zdvojnásobujou tloušťku a dostanou se velmi rychle, až překonají velmi rychlou znalost, samozřejmě to nemůžou technicky zvládnout, jo, prostě tato zkušenost s exponenciálním růstem. Mimochodem to je taky jádro toho, proč stále nechápeme, že teda se máme starat hodně rychle a intenzivně o životní prostředí, protože ty změny jsou exponenciální, ale já chci, teď jsem to vzala trochu ze široka, jako je to prostě základní vzdělání tý životní zkušenosti, kterou by měla ta škola zprostředkovat a objevuje se tahle ta věc i třeba v těch takzvaných hoaxech, že jo, těch emailech podvodných, kdy prostě napište všem svým, všem 5 přátelům a když to neuděláte, tak se vám něco zlýho stane a když to uděláte, tak prostě budete mít krásný život a tak, to je stejnej způsob, jak prostě oblbnout lidi a jak jim prostě jako jak zahltit jejich emailový schránky a jak mít z toho velkou radost, že jo, prostě...

moderátorka
--------------------
Možná jim poslat i nějaký ten virus.

Pavla PALACHOVÁ, posluchačka
--------------------
I tak, že jo. Samozřejmě to je druh viru. Čili jenom říkám, že prostě tady selhalo asi naše vzdělávání, vůbec ten systém, že lidi by vůbec na to neměli mít šanci skákat, že by měli mít tu základní zkušenost prostě tak jako 1 a 1 jsou 2, tak dvakrát 2 a to celý krát 2 a to ještě krát 2, že prostě roste velmi rychle a že to prostě toto jsou vždycky podvody od samýho začátku.

moderátorka
--------------------
Děkujeme. Děkujeme za tu poznámku.

Pavla PALACHOVÁ, posluchačka
--------------------
Není zač.

moderátorka
--------------------
Na shledanou.

Pavla PALACHOVÁ, posluchačka
--------------------
Na shledanou.

moderátorka
--------------------
Je to velmi zajímavá poznámka. Měli bychom se vrátit ke svému zdravému selskému rozumu a pevně se ho držet, ale možná, že Michal Martoch má k tomu jinou poznámku.

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
Já s váma určitě souhlasím, základ je ve vzdělání tak, jak správně paní vysvětlila před chvílí.

moderátorka
--------------------
A v tom, jaksi chladně uvažovat, nevidět jenom ten možný výdělek, který jaksi by se na nás mohl bezpracně těšit. Poslechneme si ještě jeden telefonát. Dobrý den.

posluchačka
--------------------
Dobrý den. Jsem ve vysílání?

moderátorka
--------------------
Jste. Slyšíme vás.

posluchačka
--------------------
No, tady je posluchačka z Prahy. Chtěla jsem reagovat na to předchozí upozornění. Nejedná se o žádnou počítačovou hru nebo o nějaký letiště nebo něco takovýho, ale jedná se o to nabídku práci z domova, takže jsme hledali práci z domova na přivýdělek, no, a narazili jsme na jednoho podvodníka, kde prostě rychle složte 300 korun v bance, do soboty, volala jsem tam jemu na mobil, kontaktovala jsem s ním, ano, ano, je to tak nutný, takže jsem to všecko udělala, naletěla jsem, k ničemu takovýmu nedošlo, ale naletělo tam spoustu jiných jako lidí, no, a protože jsem dala podnět policii, tak policie dala nějakou výzvu a prostě toho podvodníka chytli. Bylo tam spoustu lidí a bylo to takový ponaučení a ovšem zajímavý je to, že vy tam dáte do banky peníze...

moderátorka
--------------------
Ano.

posluchačka
--------------------
A nemůžete je dostat zpátky, i když máte doklad, tak prostě je zpátky nedostanete. Dostali jsme akorát od policie jako vyjádření, seznam lidí jmenovitý, kteří teda se toho účastnili, to, že byli taky podvedený a tím to jako skončilo. Ovšem jako toho podvodníka chytili.

moderátorka
--------------------
Tak alespoň ta zkušenost alespoň částečně dobře dopadla.

posluchačka
--------------------
No, no, ano, určitě.

moderátorka
--------------------
Děkujeme za vaši zkušenost.

posluchačka
--------------------
Děkuju za hezký pořad. Na shledanou.

moderátorka
--------------------
Na shledanou. Necháme reagovat ještě jednou Michala Martocha.

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
Já myslím, že je fajn, že to paní takhle popsala i s tím poučením na závěr nebo to, co si z toho vzala a takto, jak to dopadlo. My vlastně v rámci toho našeho portálu na tyhle věci upozorňujeme, máme tam několik desítek takových případů, které tam jsou popsané právě tímto způsobem jako reagovala teďka paní, to znamená nějaký případ, který se tomu člověku stal a buď je tam podpis, není tam podpis a je tam vždycky k tomu nějaká naše reakce právě z toho důvodu, abysme neustále upozorňovali na to, jaké jsou ty hlavní znaky těch podvodů, na co si dávat pozor, jakým způsobem jednat tak, aby se to co nejvíce odstranilo, protože určitě platí o zrníčku, že stejně jako lidí se nechají napálit, tak i ta myšlenka toho, aby se to postupně odstranilo, je založena na tom, že čím více lidí to bude vědět, jak se tomu bránit a jak nepodlehnout, tak tím více tady ty podvodníky z toho trhu postupně odradíme.

moderátorka
--------------------
Vytlačíme.

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
A vytlačíme.

moderátorka
--------------------
Říká Michal Martoch, ředitel internetového portálu Workline.cz a právě proto také vysíláme v Českém rozhlasu 2 Praha tento pořad, abychom upozornili co nejvíce lidí, že na internetu nabízí práci i podvodníci. Nenalétněte jim, držte se zdravého selského rozumu, spočítejte si věci, všechno bude v pořádku. Děkuji vám, zdravím do Ostravy, Michale.

Michal MARTOCH, ředitel internetového portálu Workline.cz
--------------------
Já taky děkuji.

moderátorka
--------------------
No, a za chviličku posluchače pozvu na Kašpárka v rohlíku.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka