Podvodníci na předváděcích akcích jsou stále vynalézavější

30. září 2014

Uvádění ceny výrobku bez DPH? Podomní obchodníci a prodavači na předváděcích akcích jsou prý pořád pružnější a neustále reagují na různé úpravy legislativy. Jak se bránit?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je tady Spotřebitelská poradna, na kterou jste si už každé úterý zvykli, je tady náš host z dTestu Lukáš Zelený. Přeji hezké dopoledne.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Dobrý den.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste si vybral téma triky obchodníků při prodeji v kamenných prodejnách, na internetu, při reklamacích a marketingové triky. Řekněte mi, jakým způsobem jste vlastně zjišťovali triky, které na nás obchodníci vymysleli a každý den aplikují?

Čtěte také

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tak již dlouhá léta dTest provozuje Spotřebitelskou poradnu, kde každý den ty triky naši poradci slyší od lidí, když volají a ptají se: "Je pravda, že nemám záruku na zboží koupené ve výprodeji?" Nebo: "Je pravda, že nemůžu odstoupit od smlouvy, když jsem si zboží koupené přes internet, vyzvedl v té kamenné prodejně?" A tady ty triky se neustále opakují a my je postupně shromažďujeme až jsme je vydali sepsané v jedné brožuře.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže ty triky to je opravdu, to se dá označit jako sebrané spisy dTestu?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě to tak říct taky můžeme. Jsou to sledované triky, které se neustále opakují.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Lukáši, povezte mi, jak moc se ty triky inovují a obměňují, jak moc jsou vlastně obchodníci vynalézaví?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tak některé triky se používají stále 10 let pořád stejné. Často se setkáváme s tím starším trikem, že uvádíme ceny bez DPH, to DPH řekneme až, když se platí, a poté obchodníci využívají třeba změny právní úpravy, což teď mají velký prostor po nabytí účinnosti nového občanského zákoníku v lednu letošního roku. A třeba podstatné jakoby úpravy těch triků nebo vynalézání nových triků, s tím se můžeme setkávat třeba u podomního prodeje, u předváděcích akcí, tam se neustále vyvíjí a neustále reagují na změny úpravy.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy máte před sebou doslova brožuru, kterou jste dali dohromady právě tady z těchto triků, řekněte mi, co vás osobně zaujalo, co vám přišlo, že je skutečně tedy takzvaně vymazlený trik?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Mně se, nevím, jestli úplně vymazlený, ale nejvíce se mi líbí trik, který spočívá například v tom, že si koupíme 3+1 žárovka zdarma a obchodník nám pak řekne, když se nám jedna žárovka rozbije, že to je zrovna ta konkrétní, která byla ta zdarma a že na to nám tu záruku neposkytuje. To je takový hezký trik, ale určitě by se zákazník neměl nechat odradit a trvat na svých právech.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To samozřejmě není vůbec možné doložit, že to byla právě ta zadarmo a pak by to také znamenalo, že nám třeba dali poškozenou, když si je tak jistý.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ono můžeme říci, že na to zboží, které skutečně by nám řekl: "Tohle je dárek, tahle ta žárovka, tu vám dávám jako dárek," tak tam by ta záruka pak nebyla, protože to by nebyla úplatná smlouva, ale když to máme takto ten set 3+1 zdarma, tak není určeno co je zdarma, a proto záruku máme na všechny.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem také někdy doufala, že se mi podaří získat jenom tu zdarma, ale také to nejde, to by byl zase trik nakupujících. Řekněte mi, které ty triky se opakují s železnou pravidelností a my na ně třeba znovu a znovu naletíme?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Jsou to takové ty obecné triky, nejčastěji spočívajících v manipulaci s cenou. Tam je to často na internetu, kdy skryjeme nějaký poplatek nebo neuvedeme úplnou cenu, tím nalákáme zákazníka v podstatě do našeho obchodu a čekáme až na konci mu řekneme kolik vlastně zaplatí a když už ten zákazník prošel třeba 20 minut tím výběrem a dáváním do košíku a vyplněním údajů, tak už často nakoupí. Ono se to nestává jenom na internetu, ale i v kamenné prodejně se můžeme setkat s tím, že nám markují pak špatnou cenu na pokladně, nebo se taky setkáváme s takovým tím stálým trikem slovíčka "až, od, do", to jsou opravdu kouzelná slovíčka, která schovají prakticky všechno.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, pokud se na cokoliv chcete zeptat, co se týká triku obchodníků a jakým způsobem vlastně postupoval dTest při ověřování toho jak ty triky fungují, tak nám zavolejte na 221552525 nebo 2424. Také nám můžete mailovat na jejakaje@rozhlas.cz a nebo SMSkujte ve tvaru JE JAKAJE text vašeho dotazu na číslo 9077704.

/ Písnička /

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu je hostem dopoledního vysílání a Spotřebitelské poradny, kde se zabýváme triky obchodníků. Vy jste vydali brožuru, o které tady hovoříme, která se zabývá těmi triky obchodníků, on a se jmenuje 100 triků. Skutečně jste jich objevili 100, přesně 100?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ano, v té brožuje je přesně 100 triků a jsou členěny do různých kapitol.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Do jakých kapitol?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Těch kapitol je 10, máme tam obecné triky při reklamacích, které si všichni dokážeme představit nebo všichni je známe, je to takový ten známý trik - na všechno vám dáváme slevy, je to levné, kupte si to, nebo tady vám dáváme zboží zdarma, tak určitě si ho hned vemte a nebo tam taky platí takový ten známý trik - plaťte, nebo vás dáme k soudu a nebo plaťte, nebo na vás pošleme exekutora. Pak tam jsou další triky, to jsou triky při reklamě, triky při samoobslužném prodeji, triky v restauracích, triky na internetu, triky při předváděcích akcích, při podomním prodeji.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já teď zvedám telefon a ptám se, kdo tam? Protože posluchači nám volají a chtějí vědět zřejmě jaké triky obchodníci mají nové. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady posluchačka z Havířova. Prosím vás, chtěla jsem se zeptat vašeho hosta.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

osoba
--------------------
My jsme před necelými třemi týdny koupili elektrický bojler, na druhá den nám ho přijel elektrikář napojit odborně, a když jsme bojler napouštěli, tak jsme zjistili, že protéká. Voda tekla přesně po elektrickém vedení, jo, co tam připojil. A tak jsme šli do obchodu do OBI, že vyreklamujeme toto zboží. Bylo nám řečeno, že ne, že tuto závadu musí určit revizní technik a musíme mít doporučení od revizního technika. Revizní technik přišel v ten den okamžitě, no, a zjistilo se, že prostě je tam vadná součástka a že musí poslat žádost na centrálu. Z centrály za 7 dnů přišla součástka a bylo nám, když ji namontoval technik, tak znovu bojler protékal. Takže znovu musíme čekat na součástku, už je to 8 dnů, kdy ještě nepřišla tato součástka a my bojler nemůžeme užívat. Chtěla bych se zeptat, zda mohu tento výrobek jít vrátit, i když není opravený a i když je rozebraný, protože technik tam odpojil elektrické vedení, jo, odpojil tam nějakou součástku, která tam měla zahřívat to, jestli toto mohu jít vrátit v takovém stavu jak to je, a nebo musím čekat opravdu až přijde technik, namontuje mi tam možná druhou, třetí, čtvrtou součástku a já budu celou dobu bez bojleru. Ráda bych se dozvěděla od vašeho odborníka, zda je to možné. Děkuji mockrát za odpověď, na shledanou a hezký den.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Vám také, zdravíme do Havířova. Naprosto chápu rozezlení, protože když si člověk koupí novou věc a pak vlastně tráví čas bez ní a ještě opravami a má vlastně svým způsobem partiové zboží, tak je důvod být rozzlobený. Jak má postupovat?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady už předpokládám, že ta reklamace byla uplatněna, předpokládám, že byla uplatněna druhá reklamace a je důležité říci, že to právo, které si člověk volí ať už je to odstoupení, sleva nebo oprava, tak to právo se musí zvolit už při uplatnění té reklamace, tudíž teď bude nejspíš paní muset opravdu vyčkat na toto vyřízení reklamace opravou a pokud by se ta vada vyskytla znova, tak už by při uplatnění volila to právo na odstoupení od smlouvy.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže ona nemá šanci, když se prostě ukáže, že ten bojler je nefunkční, ona potřebuje se samozřejmě mýt, potřebují mít teplou vodu a teď je rukojmí.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
On totiž zákon nezná takový ten pojem jako zboží, které potřebujeme k našemu životu nebo zboží, které prostě musíme mít třeba jako je lednička nebo právě ten bojler, ale neodlišuje to, prostě dává na vyřízení reklamace 30 dnů. Tady byla uplatněna první reklamace, tu vyřídili opravou. Následně se zjistilo, že to zase teče a předpokládám, že uplatnili druhou reklamaci nebo jestli je to v rámci té první, to už z toho popisu teď nevím. Takže předpokládám, že to je ta druhá a bude se muset počkat skutečně na to vyřízení. Když se vada vyskytne znova, tak uplatní v podstatě třetí reklamaci a tam už by mohli žádat o odstoupení od smlouvy, protože tady předpokládám, že už něco sepsali na to prodejně.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, zvedám další telefon a ptám se, kdo tam, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, jsem ve vysílání?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Už jste tady, vítejte.

osoba
--------------------
Jo, dobrý den, Martin. Já volím tuhle tu cestu, volám tedy ze strany obchodníka, který jednak jak má kamennou prodejnu, tak internetový obchod a já věřím, že patřím mezi ty dobré. Nicméně to, že pan Zelený je u vás ve studiu, tak jsem s ním už jednou rozhovor slyšel a týká se to toho nákupu zboží přes internet, vyzvednutí na kamenné prodejně. Tady se já dostávám do takové svízelné situace, kdy třeba zákazník si skutečně udělá objednávku přes internet, zboží si přijde vyzvednout na kamennou prodejnu a na té kamenné prodejně nicméně před jakoby uzavřením té smlouvy fyzickým placení toho zboží, on se s tím zbožím bez problémů seznámí, je mu poskytnut veškerý servis, poradenství, on si jej vyzkouší, dokonce kolikrát si zvolí úplně jiné zboží a vy říkáte ano, má právo na odstoupení do 14 dnů. Já s tím problém nemám, ale jak jakoby podle zákona se k tomuto stavit, protože ta smlouva vznikla nebo k uzavření té smlouvy došlo skutečně při fyzickém jakoby prozkoumání.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Převzetí.

osoba
--------------------
Prozkoumání toho zboží, převzetí, jo, jestli mi rozumíte? Já chápu, že asi tady je ten problém ten, že řada obchodů nejdřív chce, aby zákazník zboží zaplatil, takové ty velké obchody, nebudu je jmenovat, pak někdo mu vydá na nějaké výdejně balíček zabalený a on již nemá možnost, že jo, se s ním seznámit. Tam je to úplně logické, správné. Ale je to v případě nebo těchto obchodů, kdy jako opravdu ten zákazník nejdřív se s tím zbožím fyzicky seznámí a pak až jej zaplatí, protože ...

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, Martine, myslím, že jsme to pochopili.

osoba
--------------------
Děkuju.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím vám, zkusíme odpovědět, tedy já ne, pan Lukáš Zelený.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady musíme rozlišit situaci jak je nastavený ten konkrétní e-shop. Totiž ta smlouva je zpravidla uzavírána na internetu a nerozhoduje už jakákoliv forma převzetí. Smlouva byla uzavřena na internetu, tudíž je právo na odstoupení. Pokud by na tom internetu byla uzavírána pouze nějaká reservační smlouva nebo smlouva o smlouvě budoucí a pak až by byla uzavírána samotná kupní smlouva v provozovně, tak by to skutečně bylo bez toho odstoupení, ale 99 % českých e-shopů funguje na tom principu, že smlouva je uzavřena na internetu, a proto je tam to právo na odstoupení.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je vážně komplikace, někdy člověk nesmírně sympatizuje s tím nakupujícím, někdy s obchodníkem a je velice těžké najít, kde je skutečná pravda a kde je to spravedlivé. Milí posluchači, za malou chvíli se k vám ještě vrátíme.

/ Písnička /

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, Spotřebitelská poradna je tady s vámi. Vy sami nám radíte, říkáte - nejčastějším trikem obchodníků jsou jiné ceny na policích se zbožím a jiné potom při placení u pokladny. Zapomněli jsme vyměnit cenovku, ano, znám ten pocit, kdy je mi pak trošku trapně říci, ale tolik peněz já jsem za to původně nechtěla dát, a tak vytahuji peněženku a připlácím, známe to asi všichni. Zvedám telefon a ptám se, kdo máte dotaz na Lukáše Zeleného? Hola, dobrý den, ano.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Hubert.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Huberte, buďte pozdraven.

osoba
--------------------
Děkuju. Já bych se chtěl zeptat, koupil jsem v porodnici mně ukradli nabíječku od foťáku, takže jsem šel koupit novou nabíječku, ta mně po asi 3/4 roce odešla, šel jsem s tím do krámu a pán mi okamžitě vyměnil tu vadnou nabíječku, nebyl to drát, byla to ta nabíječka, a nedal mi od toho žádný lejstro. Jenomže je půl roku, já teda koukám, že už to zase nenabíjí, už si musím půjčovat od paní tchyně jinou nabíječku, a chtěl bych se zeptat, jestli mně měl ten prodejce dát v tom značkovým krámu pořádným hradeckým nějaký papír a jestli náhodou neměla běžet znovu zase dvouletá záruka nějaká na ten, na tu novou nabíječku?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tam se jednalo o uplatnění reklamace, řešena byla výměnou a tudíž měl být sepsán reklamační protokol a zároveň tam mělo být uvedeno jak byla reklamace vyřešena, tedy výměnou a zejména tam měl být datum, kdy takto bylo učiněno a tudíž vy jste říkal půl roku, takže už jste to měnil letos?

osoba
--------------------
No, myslím si, že letos, no, protože to bylo ne dlouho předtím, před vypršením té dvouleté lhůty.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ale vzhledem k tomu, že to bylo koupeno ještě v loňském nebo před nabytím účinnosti nového občanského zákoníku, tak vám vlastně běží nová dvouletá záruční doba. Takže skutečně tam to potvrzení o té výměně bylo namístě.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A když ho nemá, tak ale asi si Hubert teď nemůže nic vyvzdorovat? Je to tak?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Může tam jít a pokusit se vlastně domluvit, že to skutečně bylo vyměněno. Na druhou stranu těžko se to pak prokazuje, že k té výměně došlo.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale může se zkusit ještě domluvit.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě, určitě.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Huberte, ale když se vám to ztratilo v porodnici, tak kluk nebo holka?

osoba
--------------------
No, samozřejmě kluk.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak vidíte, tak se nedá nic dělat.

osoba
--------------------
Já si dělám srandu, samozřejmě to mohla být holka.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Gratulujeme a nedá se nic dělat, budete možná muset oželet nabíječku, ale věřím, že i tak ten pobyt v té porodnici stál za to. Gratuluju.

osoba
--------------------
Jo, děkuji, na slyšenou.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Mějte se hezky a zkuste se s nimi domluvit.

osoba
--------------------
Ano, ano, díky.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Lukáši Zelený, já vám moc děkuji za všechny dobré rady. Ještě, prosím vás, řekněte našim posluchačům, kde si mohou tu příručku stáhnout, protože vy jste ji dali všanc.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Můžou si jí v elektronické podobě stáhnout na webové stránce www.dtest.cz/triky a nebo kdyby neužívali internet, tak si o ni můžou zavolat.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, to je od vás hezké, že jste ji dali takto k dispozici, já vám moc děkuji za dobré rady a pevně věřím, že budeme víc v bezpečí s vaší příručkou, nejenom my, ale vlastně možná i obchodníci.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio