Cukr je i v potravinách, kde ho nečekáte. Takový ananas ho má 17 %

Pozor na 100% džusy nebo ovocné šťávy! Ty sice nejsou doslazované, ale mají přirozený obsah cukrů, a taky kolem 10 %. Ananas ho má ještě víc - Foto: zdroj: Flickr

Pozor na 100% džusy nebo ovocné šťávy! Ty sice nejsou doslazované, ale mají přirozený obsah cukrů, a taky kolem 10 %. Ananas ho má ještě vícFoto: zdroj: Flickr

Cukr naše tělo nepotřeboje. Přesto je ho všude plno: ve snídaňových cereáliích, v limonádách, v ovoci. Nezachrání vás ani přechod na třtinový cukr. Je potřeba cukr a potraviny, které ho obsahují, prostě vysadit. Nebo výrazně omezit.

Světové zdravotnické organizace doporučuje denní „dávku“ cukru u dospělého omezit na 50 g za den. Spotřeba cukru v Česku je ale až dvojnásobná. Přitom člověk cukr skoro nepotřebuje. „Nepřináší žádné pro tělo nezbytné živiny,“ vysvětluje Jana Dostálová potravinářské fakulty VŠCHT Praha. 

„Cukr je jen zdrojem energie. A menší množství glukózy potřebuje ještě mozek.“ Ale kvůli mozku nemusíte jíst sladké, stačí třeba škroby. A cukr jako zdroj energie potřebuje pouze ten, kdo má velký výdej. Většina lidí má výdej malý a nespotřebovaný cukr se pak v těle ukládá jako tuk a vy tloustnete. 

Čtěte také: Cukr je droga. Skvěle vydělává potravinářskému průmyslu

Nebezpečný je skrytý cukr 

Nepředstavujte si ale cukr jen na lžičce, v kostce nebo v cukrovinkách. Největší nebezpečí na vás číhá ve skrytých cukrech v celé řadě potravin, a to i v těch označovaných za zdravé. Třeba cereální snídaně, které jsou nejen výrobci doporučovány ke konzumaci dětem. 

A pozor i na 100% džusy nebo ovocné šťávy! Mají přirozený obsah cukrů kolem 10 % na 100 ml. Tedy, pokud si nedáte ananas. Ten má 16 až 17 % cukru!

„Podívejte se na obal a na nutriční tabulku. Běžně najdete výrobky, které mají až 40 % cukru! Takže když sníte 100 gramů takové snídaně a máte v žaludku třeba 36 g cukru,“ popisuje Dostálová. Dalším a velmi významným zdrojem jsou sladké nápoje. Jejich spotřeba u nás za 20 let enormně stoupla. 

Velké zlo: sladké nápoje 

„V průměru obsahují až 10 % cukru. Takže když vypijete 0,5 l limonády, vyčerpáte celou doporučenou denní dávku. To málokoho vůbec napadne.“ O ovoci se sice říká, že je zdravé, ale i pomeranč nebo banán není dobré konzumovat ve velkých množstvích. 

Proto se také v redukčních dietách doporučuje spíš zelenina než ovoce. „Zelenina ho totiž má minimum, hlavně tedy jednoduchých cukrů.“ Je zdravější alespoň třtinový cukr? Bohužel ne. Bílý třtinový cukr má téměř stejné chemické složení jako cukr řepný. Jen víc stojí. 

Ostatní záznamy poraden najdete v Dopoledni s Dvojkou. 

Pořad: Poradna  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek 10:05  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas