Nechtěné knihy, které dostaneme pod stromeček, reklamovat nelze

20. prosinec 2012

Jak reklamovat nevhodné vánoční dárky? Radiola nám Vladimíra Bohatová. Více v neuatorizovaném a needitovaném přepisu poradny Dvojky.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Sedmá minuta po desáté hodině, je tady rubrika Rodinné finance a dnes Vlaďka Bohatová. Přeji krásné dopoledne.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
I já vám.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní Vlaďko, vy jste si vybrala téma navýsost aktuální - reklamace nevhodných vánočních dárků. My jsme si tak už spolu řekly, že v podstatě jsou takové dvě základní skupiny, to znamená reklamace jako reklamace, to znamená vadného výrobku, nefunkčního a tak dále, a pak Vánoce s sebou nesou ještě takové ty nechtěné dárky ...
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Nechtěné dárky, ano.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
... kdy dostáváme nádherné papučky ve tvaru pudlíka, které musí mít každá žena v domácnosti, takže já bych se nejprve věnovala těm reklamacím vadných výrobků. Řekněte mi, máme nějaká zásadní práva v době vánoční, máme nějaké výjimky třeba?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Tak určitě v době vánoční výjimky nemáme, protože stále platí zákon o reklamacích, a sice my můžeme vadný výrobek reklamovat v záruční, záruční době, která trvá ze zákona 2 roky. Ovšem je dobré u některých drahých spotřebičů, které si třeba nadělíme jako rodinný dárek, dejme tomu domácí kino nebo televizi drahou, si záruku prodloužit o jeden rok. Ta cena prodloužení záruky není, není vůbec vysoká.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Kolik to tak bývá? Je to nějaké procento z ceny nebo je to poplatek?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Je to, je to procento, ano, bývá to kolem procenta z ceny, dejme tomu, abych dala příklad, takže třeba u televize nebo domácího kina, které stojí kolem 30 tisíc, byste zaplatila asi tak kolem těch 300, což se určitě vyplatí, protože zákon schválnosti říká, že třeba týden po uplynutí záruční doby vám ta televize vyplivne.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Bohužel tento zákon platí i v případě, že to bude po uplynutí prodloužené záruční, ale přece jen máme o rok více.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
I tak přece jenom máte, máte tu jistotu. A jinak co tedy k tomu, abychom mohli reklamovat výrobek, co k tomu potřebujeme. Takže určitě potřebujeme doklad o tom, že jsme zakoupili ten a ten den ten výrobek, potom potřebujeme k tomu záruční list a pokud nemáme tento, platili jsme, dejme tomu, kartou nebo jsme kupovali přes internet, potom nám stačí bankovní výpis, když jsme platili kartou, nebo stačí e-mail, kde je uvedeno, kdy jsme ten výrobek zaplatili. A od té doby se právě počítá ta záruční, záruční lhůta. Někteří prodejci ovšem vyžadují, abychom to zboží vrátili v původním obalu, což je ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Mají na to právo?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Tak oni si to, není to ze zákona, ale většina obchodních řetězců si právě tohle to nadřazuje možná někdy i neoprávněně ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná někdy nebo mají nebo nemají na to právo? To přece musíme mít jasně i definováno, jestliže já roztrhám krabici a kvůli tomu vadný výrobek za 30 tisíc korun nemohu vrátit, tak se asi cítím lehce diskriminovaně, tak jenom jestli je to skutečná diskriminace nebo jestli je to zákon?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Je to, je to ze zákona, ovšem musí vám tu reklamaci uznat s tím, že vám započítají do té reklamace ten nový obal. Takže vy to, vy nemusíte, určitě nebudete v malém bytě skladovat obrovskou krabici 3 roky ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, od pračky to bychom v ní asi i bydleli, byla by součást dětského pokoje.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
... přesně tak, ale budete muset počítat s tím, že zaplatíte, zaplatíte ten původní, původní obal.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě se chci zeptat, co v případě, že koupím dárek, přinesu domů, těším se, že ho druhý den, třeba holící strojek mužovi pod stromeček, i pro jistotu dám do sítě, zapnu, neholí, nevrčí. Co mám dělat v tu chvíli?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Okamžitě se obrátit na prodejce.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Což když mi řeknou, že už ten stejný nemají a já chci ten dárek.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Tak vy máte do 14 dnů máte možnost odstoupit od smlouvy. To znamená, že když nebudou mít samý výrobek nebo podobný, který by se vám líbil, tak jsou povinni vám do 14 dnů vrátit peníze. To je ze zákona.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že mi nemohou nutit, že budu dávat muži stvrzenku, že je to v reklamaci?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Ne, ne, ne. Pokud je opravdu nefunkční, máte, máte vždycky právo a to je potom, i si budeme povídat třeba o těch nechtěných dárcích, takže to je to samé, do 14 dnů bez udání důvodů můžete, můžete kdykoli vrátit.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že pokud koupíme dáreček, chceme ho dávat pod stromeček, rozhodně ihned vyzkoušet, aby náhodou doma měsíc neležel a pak nemohu odstoupit.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Ano, ale, ale pozor, některé, některé věci vracet nebo reklamovat nemůžete.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Které?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
A sice třeba knihy, protože vlastně tím, že tu knihu, že si jí prohlídnete, tak vlastně už jí použijete.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže když zjistím, že má vadný tisk, rozpadá se, chybí 20 stránek, nevím konec detektivky, můj problém?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Když je to takováhle vada, třeba chybí, chybí 20 stránek, tak ano, ale pokud tu knihu prolistujete a zjistíte třeba, že se vám nelíbí nebo ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jo že si jí přečtu a jdu vrátit, tady je to nebezpečí.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
... jdu vrátit, takže, takže opravdu to nelze. Stejně tak je to třeba se spodním prádlem, což je zase z hygienických důvodů, jako těžko budete, vyzkoušíte si plavky nebo spodní prádlo a pak ho půjdete, pak ho půjdete vracet, takže z hygienických důvodů to nelze.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale většinou to v těchto případech záleží na libovůli prodejce, viďte.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Přesně, přesně tak, někdy ano. Někde vám to vymění, třeba i v internetových obchodech jsou, bych řekla, takový přístupnější právě těmto reklamacím než v těch kamenných.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď jste řekla, že v internetových obchodech jsou přístupnější, znamená to, že vlastně někdy může být reklamace přes internet mnohem snazší, než když se díváme prodejci z očí do očí?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Podívejte, internetové obchodnictví má tu výhodu, že vy si přes internet objednáte určité zboží, které vám buď nevyhovuje nebo ho chcete v zákonné lhůtě vrátit a vy nemusíte se zase obracet přes ten internetový obchod, ale většina internetových obchodů má takzvané své kamenné základny v každém, v každém kraji, takže stačí potom ten výrobek odnést tam a reklamovat nebo vrátit, vrátit ho tam. Anebo ho můžete potom poslat zpátky do místa, odkud jste ho kupovali s tím, že prodejce hradí náklady.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, také si tedy v tomto případě dávejte pozor i na takovou věc, jak je ten prodejce sympatický, protože jestli už při prodeji má v sobě milost šavlozubého tygra, dá se očekávat, že pokud půjdete něco reklamovat, bude tato jeho vlastnost ještě eskalovat. Takže tady v tuto chvíli si dávám trošičku doušku na to, aby na nás byli prodejci také milí a my jim, doufám, budeme oplácet stejnou mincí. My se, paní Bohatová, za malou chvíli budeme věnovat nechtěným dárkům, což je taková speciální kategorie, ale už v tuto chvíli bych dala našim posluchačům možnost, aby nám volali své dotazy na 22 155 25 25 nebo 24 24. Také můžete poslat svůj dotaz na e-mail na adresu jejakaje@rozhlas.cz. Klidně i esemeskujte, ale ve tvaru R2 mezera jejakaje mezera text vašeho dotazu na číslo 90 777 04.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, jsem zvědaví na vaše dotazy, proto zvedám telefon a ptám se kdo tam? Dobrý den.
posluchač
--------------------
Tady Brno, dobrý den.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchač
--------------------
Tento bych měl dva dotazy, za sebe a někoho.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
posluchač
--------------------
Na předváděcí akci jsem koupil nějaké nádobí, prodejce sympatický, ale tvrdil, že to má titanový povrch, což jsem doma zjistil, že to není pravda. Druhý den, protože předváděli taky, jsem to tam nesl zpět vrátit, což odmítli, že to musím poslat poštou. Tak jsem to poslal poštou, za, nechal jsem si průvodní list potvrdit od dvou svědků z toho domu, že jsem to tam všechno dal. Zásilka se mně vrátila zpět, nevyzvedl jsem, je to uloženo na poště, kde je možnost to nechat rok uloženo.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale vy samozřejmě nemáte peníze ...
posluchač
--------------------
Nemám peníze ani zboží, /nesrozumitelné/ a byl jsem vlastně exekučně vystěhován nečekaně a doklady se mně ztratily. Stačí, když budu mít svědky tady na toto?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To si ...
posluchač
--------------------
A je nějaká jiná cesta než soudní?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, paní Bohatová, to je tedy oříšek.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Ano, je to, je to teda velice nepříjemné. Já jsem se jenom chtěla zeptat, jestli jste právě si to nádobí kupoval na nějaké prodejní akci?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
On to říkal, pán říkal.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Takže ano ...
posluchač
--------------------
Na předváděcí akci.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Předváděcí.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Předváděcí akci, takže bohužel to se stává velmi často a lidé si na to stěžují, protože ne, ne všichni právě, kteří prodávají a hlavně jedná se o to nádobí, o kterém jste hovořil, jsou poctiví a většinou zneužívají důvěry, důvěry lidí. A pokud bych vám teda mohla radit, tak obraťte se na Sdružení ochrany spotřebitele. Já vám k tomu poskytnu i telefonní čísla, kde vám bezplatně poskytnou radu, jak v tomto případě postupovat.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká jsou tedy ta telefonní čísla, paní Bohatová?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Takže 299 149 009 a druhé číslo je 222 767 221 a denně tam můžete volat mezi 9 až 17 hodinou každý, každý všední den. Ta ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ten případ je opravdu asi velice specifický, komplikovaný ...
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Velice, velice specifický, takže je potřeba ho dobře, ano, když vám tam právník, právník vám poradí, jak, jak postupovat.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Doufejme, že to dobře dopadne. Zdravíme do Brna. A zvedáme další telefon, dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchač
--------------------
Tady Musil, Ústí nad Labem.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravíme, povídejte.
posluchač
--------------------
Já mám, já mám takový jednodušší dotaz, vlastně se vrátím, možná, že to bylo v tom úvodním tématu už řečeno, ale zajímá mě trošku vlastně třeba, když je takové zboží specifické, jak jste říkaly třeba knihy tak podobné specifické zboží, které se dá snadno jakoby použít už, jsou třeba barvy. Když si koupím vlastně třeba barvy na malování malířské, nebo fasádní barvy, je tam taky stejná, jaká je tam, já v tom mám trochu zmatek, jaká je tam teda podmínky, kdy, jestli tu barvu mohu vrátit, že třeba, já nevím, no, že třeba to není ten odstín, který jsem si vybral nebo jaký se na to vztahujou teda, jestli taky tam je možnost do těch 14 dnů nebo prostě jestli je to právě jako třeba s těmi knihami, že vlastně ta barva se dá snadno otevřít a i třeba už použít.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, přičemž my se bavíme o tom, že vám se třeba, řekněme, nelíbí odstín, ne o to, že ta barva je vadná.
posluchač
--------------------
No, no, ano, ano. Třeba ta nemá závadu, no ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, ano, dobře, děkujeme za dotaz.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Takže v tomto případě pokud vám prodejce prodal jiný odstín než vy jste si vybral nebo se ten odstín neshoduje s tím, jak je vždycky na víčku taková ta barva, tak můžete do 14 dnů to bez udání důvodů, tady můžete ten důvod udat, ale nemusíte, pokud nechcete a je povinen vám vyměnit. Pokud ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A což když je, co když je takový ten ryze ženský, ta ryze ženská příčina, koupíme barvu, úplně ji vidíme na té zdi, přijdeme, mázneme, špatně.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Tak to už je, to už je horší, protože už jste tu, už jste tu barvu použili, otevřeli jste jí, že jo, začali, začali jste s ní malovat, takže tady už můžete jedině vrátit nebo koupit za stejnou cenu novou.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že vlastně v okamžiku, kdy ty barvy už otevřeu ...
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Už použijete, ano.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
... otevřu, třeba i jenom otevřu, podívám se ...
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Přesně tak.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
... jak vypadá ten odstín v reálu, tak už jsem ztracena pro reklamaci.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Asi tak. Stejně je to třeba s kosmetikou. Když dostanete, dostanete parfém, který se vám nelíbí, vy ho otevřete, čmuchnete si ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Zvedám další telefon. Dobrý den, můžete se nás ptát.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady Zuzana Křížková. Já mám takový dotaz, když jsem například už uplatila reklamaci teďka od, od toho prodejce nemám, nemám k tomu žádné vyjádření ve lhůtě jednoho měsíce nebo je ta lhůta i delší, tak co jsem tak jako sama studovala na internetu, tak bysem vlastně měla právo odstoupit od smlouvy, takže se chci zeptat, jakým způsobem se to dělá, v podstatě, v podstatě sepíšu odstoupení od smlouvy a ten prodejce je potom povinen tu částku vyplatit okamžitě?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Podívejte, jednak jste si měla hned, když jste zboží reklamovala, nikdy nedejte jenom na ústní prohlášení toho prodávajícího, on vám ...
posluchačka
--------------------
Ne, ne, já to mám potvrzeno.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Máte, máte potvrzeno písemně, takže to je ...
posluchačka
--------------------
Ano.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
... takže to je v pořádku. A pokud vám ještě nevrátili peníze, tak můžete v rámci zákona můžete od toho odstoupit, ano, pokud teda to máte písemně. Protože nikdy nepodceňujte písemné, písemné podklady, nedejte, nedejte na sliby.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že paní Zuzana má šanci, že skutečně dostane zpět peníze.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Ano.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ihned.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Do 30 dnů.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Do 30 dnů. Paní Zuzano, tak 30 dnů si na ně počkáte, ale zdá se, že asi se jich skutečně v tomhle případě dočkáte.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Ano, jistě.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Píše nám pan Pála a ten píše, že jsme tady říkaly, že cena prodloužení záruky o rok je 1 %, ale on má zkušenost, že je to procent 10.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
10, ano, omlouvám se. Je to ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže je to 10 %.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Ano, má pravdu.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že pokud si koupíme domácí kino za 30 tisíc, tak prodloužení o rok bude stát 3 tisíce korun.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Přesně tak.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře. Milí posluchači, já si myslím, že v tuto chvíli asi už nestihneme probrat nechtěné dárky, možná, že se k nim budeme tedy ještě, budeme se jim věnovat třeba hned po Novém roce. Ale přesto, řekněte nám, platí pro nechtěné dárky stejné podmínky jako pro reklamace, paní Bohatová?
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Tak u nechtěných, u nechtěných dárků zase platí stejná lhůta, do 14 dnů mohu bez udání důvodu vrátit. A v současné době jsou mnozí obchodníci takoví, řekla bych, přívětivější k nám kupujícím, takže se stane, že pokud se s nimi domluvíte, takže vám tu lhůtu i prodlouží a že třeba vrátí peníze třeba za 3 neděle. Pokud nadělíte babičce, babičce nevhodné bačkůrky a babička si vzpomene za 3 neděle, že jí nesedí, tak by vám, občas teda nebo častěji vyhoví než nevyhoví.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale je to opět na libovůli toho prodávajícího.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Přesně tak.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, my vám přejeme, abyste při svých obdarováváních byli úspěšní, aby těch reklamací a nevhodných vánočních dárků bylo málo, a kdyby přesto, tak ať uspějete. A pokud dostanete k Vánocům nějakou zaručeně pravou Monu Lisu, tak si ji raději nechte, protože co kdyby. Paní Vladimíro, já vám mockrát děkuji a budu se těšit brzy zase na slyšenou.
Vlaďka BOHATOVÁ
--------------------
Já děkuji taky a přeju všem hezké Vánoce.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.