Pozor na smlouvy s mobilními operátory! O změnách vás vůbec nemusí informovat

10. červen 2015

A stát se vám to může už i u dávno platné a uzavřené smlouvy. Jak se tedy bránit? Zkuste všechny zákonné možnosti.

Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest, tvrdí, že nejúčinnější zbraní zákazníka je přechod k někomu jinému. „Ale není to jediné řešení. Je ale třeba s tímto záměrem operovat a rázem některé dřív neřešitelné otázky řešení mají.“

Pokud se vám tedy nelíbí, jak s vámi třeba telefonní operátor jedná, je podle právníka vždy dobré smlouvu reklamovat a dožadovat se vrácení peněz, o které jste přišli. „A pokud vám nevyhoví, tak se obrátit na Český telekomunikační úřad, tedy nadřízený orgán.“

Co platilo včera, dnes nemusí!

Myslíte si, že vás se to týkat nemůže? Dnes bohužel neplatí, že co platilo včera, bude platit dál. „Operátor se totiž klidně může rozhodnout, že ze dne na den změní smluvní podmínky. A to včetně cen. Vám jen změnu oznámí a od nového měsíce zaplatíte třeba víc. Ať s tím souhlasíte nebo ne,“ varuje Borovička.


Je to velký zásah do autonomní vůle, do smluvní svobody. Je to ale proti zásadám občanského práva.

Asi vás překvapí, že existuje možnost, že vás o změně ani informovat nemusí. Respektive stačí, když to vyhlásí na svých internetových stránkách nebo vyvěsí v provozovně. Závisí totiž na druhu smluv, které má se svými zákazníky.

„Informovat musí pouze v případě, kdy máte uzavřenu smlouvu na dobu určitou. Pokud smlouvu předčasně ukončíte, čekají vás sankce. Odejít tak můžete jen za určitých podmínek,“ dodává.


A nejde jen o mobilní operátory ale i o poskytovatele energií, bankovních služeb. Tito podnikatelé jsou bohužel mnohem silnější, než jsme my, spotřebitelé.

Čtěte i obchodní podmínky!

Jak je to možné? Při podpisu smlouvy si totiž nikdo nevšimne třeba obchodních podmínek, ve kterých souhlasíte s tím, že poskytovatel může měnit smlouvu tak, jak chce. A vše je v mezích zákona, který to umožňuje.

Čtěte také

Přepis celé poradny

Smlouvy s operátory a reklamace vyúčtováníMartina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je tady Spotřebitelská poradna. Už před malou chvílí jsem naznačovala, protože v tomto případě my smíme naznačovat, mobilní operátoři mohou měnit podmínky již uzavřené smlouvy kdykoliv je napadne. To znamená, že to, co jste stvrdili svoji signaturou, svým podpisem, rázem neplatí. A víte, co je na tom nejlepší, mají to povoleno ze zákona. My se můžeme sebrat a odejít, je to jediná možnost, co můžeme udělat? Na odpověď na tuto otázku tedy na proti mně sedí Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Přeji hezké dopoledne.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Hezké dopoledne.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Mohou tedy skutečně, pane Borovičko, skutečně jenom sbalit smlouvu, mobil a odkráčet středem?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Je to asi to nejúčinnější, co proti operátorovi můžu udělat. Ono ne vždycky ten odchod je jediné řešení, protože jakmile začnu operátorovi řekněme trošku hrozit, že změním dodavatele služeb a že půjdu jinam, tak rázem leckteré věci jsou o hodně lépe a o hodně levněji než se dozvíme třeba ze samotných ceníků. Ale opravdu operátor se může rozhodnout, že od zítřka nebo od konce měsíce mění smluvní podmínky včetně třeba cen včetně třeba tarifikace, oznámí nový ceník, dá nám o něm vědět a od nového měsíce se prostě řídíme tímto ceníkem, ať s tím souhlasíme nebo nesouhlasíme, protože my jsme vlastně už souhlasili, když jsme podepisovali smlouvu, protože v některých ustanoveních smluvních podmínek je taková klauzulka, že můžou měnit smlouvu prakticky jak chtějí, protože ji to zákon umožňuje, když nám dají vědět, můžou to změnit.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste nejenom právník, ale také jste Miloš Borovička, řekněte mi, přijde vám to příčetné? Protože na něčem se dohodneme a vzápětí to neplatí, to je jenom taková drobná odbočka.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Je to velký zásah do vlastně autonomie vůle do té smluvní svobody, protože opravdu my si najímáme nějaké služby, vstupujeme do toho smluvního vztahu, který prostě za měsíc už platit nemusí. Je to prostě proti zásadám občanského práva, ale v těchto velkých odvětvích ať se týká operátorů, ať se týká energetiky, ať se týká bankovních služeb, tak tam bohužel tyhle ti podnikatelé jsou o hodně silnější než my spotřebitelé a dokážou si do zákonu prosadit věci, o kterých se nám ani nezdá.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Co třeba netelefonovat, ne, ne, ne, to bych se dostala někam úplně jinam. V každém případě vy jste se dotkl jedné věci, pokud nám to oznámí, to znamená, že to je vlastně jediná podmínka, kterou musí ten mobilní operátor splnit, že nám oznámí to, že platíme dvakrát tolik za polovinu služeb třeba?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Ono se to ještě liší podle toho, jaký typ smlouvy máme, protože někdy stačí pouze, aby to měli na svém webu nebo ve své provozně a dali zákazníkům tím neurčeným způsobem vědět, že smlouvu mění, no, a to potom, aby si člověk hlídal a každý den skenoval ten web, jestli náhodou někde na nějaké stránce není zveřejněná změna podmínek. Prokazatelným způsobem tedy, že mi třeba pošlou SMSku, nebo že ve vyúčtování budu mít od příštího měsíce měníme služby, musí informovat pouze v případě, že máme smlouvu na dobu určitou a je tam stanovena sankce za předčasné ukončení smlouvy. Máme smlouvu na dva roky a pokud bychom takovouhle smlouvu chtěli ukončit, tak většinou budeme muset zaplatit jednu pětinu zbývajícího paušálu, chybí nám rok, tak jednu pětinu z toho roku zbývajícího roku, co jsme se dohodli. Pokud mění obchodní podmínky, tak v takovém případě nám musí dát vědět. "Miloši Borovičko, měníme podmínky a ty, můžeš smlouvu ukončit." V jiném případě ne.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste tedy řekl, že samozřejmě nejúčinnější obrana je sebrat a naznačit alespoň, že budeme odcházet, ale přesto jsou ještě i nějaké jiné věci říct: "Promiňte, ale já s tou smlouvou nesouhlasím, pojďme předělat třeba tu smlouvu?"

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Jako individuální spotřebitel máme těžkou vyjednávací pozici. Pokud utratíme 2, 3 stovky za měsíc, tak se s náma nikdo moc asi bavit nebude, ale zkusit to rozhodně můžeme vyjednat si podmínky individuální. Lepší jsou na tom třeba podnikatelé, živnostníci, kteří provozují třeba více čísel, tam ty obchodní podmínky nebo respektive cenové podmínky jsou o dost lepší a zase nejsou v cenících, nikdo o nich moc nemluví, protože jako na tom koňském trhu, kdo, si co vyhandluje, kdo si co uhádá, to má.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste také řekl, že někteří to nemusí ani oznámit, to znamená, že se mi může stát, že v březnu platím ještě řekněme 500 korun a najednou za duben mi přijde 1200, protože já jsem se nepodívala na oficiální stránky, kde to někdy bylo vyvěšeno, je to tak?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Teoreticky se to stát může, ale zase takovéhle úplně razantní změny na trhu běžné nejsou.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já ráda přeháním.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Ona je to velká konkurence. Ono opravdu operátory ty standardní máme tři, ale je tu spoustu těch virtuálních, kteří přeprodávají služby a opravdu každý si může najít to, co mu vyhovuje, a ta konkurence opravdu stlačila ceny. Situace třeba před třemi lety, kterou jsme velmi kritizovali, měli jsme jedno z nejdražších volání v Evropě, se opravdu razantně změnila, ta konkurence tlačí k tomu, že opravdu ty ceny jsou lepší. Ono mnoho posluchačů určitě řekne, ale já furt platím stejně nebo prostě jsou i jiné platby za data, za vyúčtování a podobně, co jsme dříve neplatili, ano, operátoři se snaží optimalizovat a najít si ty nové cesty, ale pokud jsme aktivní, pokud si to hlídáme, tak opravdu můžeme dojít k těmto poměrně služným cenám.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Je nějaký okamžik, situace, kdy mám třeba bouchnout do stolu a obrátit se na Český telekomunikační úřad, je toto ten případ?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Já bych to udělal pokaždé, kdy se mi nelíbí jak se mnou operátor jedná. Změní obchodní podmínky a já se třeba domnívám, že mi to měli oznámit, vždy je dobré tu smlouvu reklamovat a dožadovat se peněz zpátky, pokud mi nevyhoví, pak se obrátit na Český telekomunikační úřad.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, pokud se na cokoliv k této souvislosti chcete zeptat, tak můžete na 221552424 nebo 2525. Také mi můžete psát na dopoledne@rozhlas.cz. Miloš Borovička vám na všechny vaše otázky v příštím vstupu odpoví.

/ Písnička /

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Zdá se, že téma, které si vybral, tedy smlouvy s operátory a reklamace vyúčtování vámi hýbou, protože voláte a píšete. Zvedám proto telefon a ptám se, na co se chcete zeptat? Dobrý den. Hola, dobrý den.

osoba
--------------------
No, dobrý den, Procházka Liberec, slyšíte mě?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozhodně vás slyším, pane Procházko, přestože stojíte v tunelu.

osoba
--------------------
Nestojím v tunelu, ale jedu autem na handsfree. Prosím vás jednoduchý dotaz, platí to, ta jedna pětina doplatku do doby trvání smlouvy i pro podnikatele? Protože já jsem byl upozorněn od operátora, že ani toto neplatí, že pakliže mám smlouvu na víc telefonů a budu chtít ukončit smlouvu z těch důvodů, které jste říkali, takže ani neplatí to, že zaplatím pouze jednu pětinu zbývající částky. To je všechno.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme, děkujeme za dotaz.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Máte pravdu, neplatí to. A platilo to pouze myslím, že do 9. prosince loňského roku. A pak to poslanci nebo respektive zákonodárci změnili. Operátoři si prolobovali, že je to nepřiměřené vzhledem k nim, že prostě živnostníci mají lepší vyjednávací pozice než spotřebitelé a opravdu v minulém roce tuhle tu výhodu pro podnikatele naši zákonodárci zrušili a od myslím, že od 9. prosince loňského roku tahle ta výhoda neplatí.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak já pevně věřím, že po této informaci pan Procházka nehavaroval, budete si muset bohužel vyjednat vlastně trošku jiné podmínky. Co má dělat pan Procházka teď, bude si muset zaplatit nějakou poměrnou část?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Pokud má smlouvu na dobu určitou, tak musí si spočítat, jestli se mu vyplatí vyplatit se vlastně, ona to nebude už ani poměrná část, on bude pravděpodobně muset zaplatit všechno, co si vlastně s operátorem domluvil, tedy pokud má rok do konce smlouvy, tak bude muset zaplatit rok paušálů a vlastně ty služby nevyužívat. Je to strašný a myslím si, že i dokonce judikatura některých soudů říká, že to je zcela nepřiměřená podmínka, ale zase kdo se bude soudit, protože operátoři velmi dobře vědí, že takových lidí bude málo a nikdo ještě neví, jestli uspěje. Jako spotřebitel máme poměrně silná práva, jakmile ale někde uvedeme IČO do smlouvy, jsme podnikatelem a ať jsme slabší proti tomu operátorovi prakticky máme stejnou pozici jako ten spotřebitel, tak se na nás hledí jako bychom byli úplně stejná společnost jako třeba ta velká akciovka.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Borovičko, mně začíná stoupat tlak, vy mě nakonec ještě rozčílíte. To není profesionální a radši rychle zvedám telefon. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady posluchačka Míla z Vysočiny. Já mám takovýhle problém, operátor mi měsíc co měsíc posílá upomínky za nezaplacení. Přitom to mám nastavený na sipo. Haló!

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, já vás poslouchám.

osoba
--------------------
Na sipo, takže a každej měsíc to s nima řeším, proč si to sami nestrhávají. Už teda mi to nebaví, tak jsem říkala, že odstoupím od smlouvy, můžu?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, otázka.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
No, otázka je, jaký typ smlouvy máte? Jestli máte smlouvu nebo ...

osoba
--------------------
Je to na mobil, jsem důchodce.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
A máte smlouvu na dobu neurčitou, tedy prostě tak, že by nebyla omezena třeba na dva roky nějakým zvýhodněním? Nebo...

osoba
--------------------
Vůbec ne, protože já jsem, měla jsem to vždycky na dva roky a letos mi to končilo a neposlali mi vůbec nic, akorát mi změnili tarif s tím, ale poslali mi to mailem, takže jsem s nima ani nic nepodepisovala, ale čekám teda, že mi přijde nějaká smlouva a už je to dva měsíce a smlouva mi nic nepřišlo. Takže já nemám s nima teď momentálně vůbec nic podepsanýho.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Pozor na to, protože pokud je ta smlouva původně uzavřena písemně, tak se může prodloužit i třeba automaticky nebo nějakým ústním dohovorem, jo, pokud třeba ...

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to stejné jako s pracovním poměrem.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Podobné, neřekl bych úplně stejné, ale ono zase v těch smlouvách bývá taková doložka, že pokud tu smlouvu na dobu určitou sama neprodloužíte nebo sama nevypovíte měsíc předem, tak se zase na další dva roky obnovuje a pořád vlastně takto až by to šlo skoro do nekonečna. Ten operátor musí na vyúčtování dát vědět, pozor, milí spotřebiteli, pokud nám tu smlouvu nevypovíš nebo nedáš nám vědět do měsíce, tak ti to prodloužíme. Podívejte se na vyúčtování, jestli to tam máte nebo nemáte, zavolejte si asi na operátora jak dlouhý je váš závazek. Pokud máte smlouvu na dobu neurčitou a opravdu vás to štve jakým způsobem si strhávají - nestrhávají platbu, tak smlouvu vypovězte, bude tam nějaká výpovědní doba kolem 30 dní a následně najděte si nového operátora.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že naše paní posluchačka se tomu prostě jenom teď musí věnovat, zjistit vlastně v jakém stádiu má uzavření smlouvy a pak s tím může pracovat. Tak já vás zdravím na Vysočinu a bohužel vám musím říct, že to, co vám má šetřit čas, tak tomu budete tak týden, 14 dní věnovat a pak už vám to určitě nějaký čas ušetří. Já zvedám ještě další telefon, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, jsem ve vysílání?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jste ve vysílání, vítejte v něm.

osoba
--------------------
Tady Müllerová, severní Čechy, zdravím. A chtěla bych se zeptat, přestože se nemá jmenovat, tak já je jmenovat budu, operátor O2 nám zrušil mně i manželovi seniorskou slevu. Nebyla to velká sleva, ale jde o princip. Přistupovali jsme na nějakou smlouvu, kde tahle ta sleva byla zaevidovaná. Když jsem se bránila, tak jsem tam zavolala a bylo mi řečeno, že za seniorskou slevu manžel, kterýmu je přes 70 roků, dostal 120 SMSek zdarma. Tak jsem byla moc rozzlobená, protože manžel pošle v průměru jednu, dvě SMSky měsíčně a když si to srovnají v porovnáním, co bylo, tak mi to přišel úplnej výsměch. A když jsem řekla, že smlouvu zrušíme a odstoupíme, tak mně bylo právě řečeno, že do listopadu zaplatíme zbývající měsíce. Tak se chci zeptat, jestli vám to připadá fér vůči zákazníkům, kde jsme u O2 už mnoho let a prakticky celá rodina?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Tak fér to rozhodně není, ale to je to přesně o čem jsme se bavili. Oni opravdu mohou měnit smlouvy jak chtějí.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Není to fér, ale je to podle zákona.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Je to podle zákona. A ono ještě to má takový, no řeknu jestli vtipný, ale takový dovětek, oni vlastně musí informovat a umožnit zákazníkovi odstoupit od smlouvy pouze, když se ta smlouva vlastně zhoršuje pro zákazníka, a teď si představte to myšlení marketérů u mobilních operátorů. Oni zruší vlastně zvýhodnění pro seniory a dají 120 SMSek, to přece, a teď ten operátor vám bude tvrdit, že to přece neznevýhodnili zákazníka, vždyť oni mu poskytli službu navíc. Takže to je zase situace, kdy oni vyhodnotí, no, to je přece ve prospěch, vždyť my jsme zlepšili naše služby a s touhle tou logikou potom to říkají zákazníkům, ten je akorát naštvaný. A co se týká toho odstoupení a doplacení, ono pokud se smlouva mění, tak lze odstoupit do určitého data a jakmile jsou ty podmínky už změněny, jsou určené nové podmínky, tak už zase to jede podle vlastně těch novejch obchodních podmínek a i s možností právě platit do konce toho tarifu nebo do konce té smluvené doby, pokud budu chtít odstoupit, tu jednu pětinu, takže to pozor.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Píše nám také posluchačka Iva. "Mám operátora, nemám doma kvalitní signál a v práci, kam jsem nedávno nastoupila, nemám už vůbec žádný signál. Je to důvod k odstoupení od smlouvy?"

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Bohužel ne.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Není přece, proč chcete telefonovat, paní Ivo, máte telefon, máte, takže můžete být spokojena. To přece ale už je fakt úplně vyšinuté z vazby řekla bych, pane Borovičko.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Já tady vypadám, jako kdybych se zastával operátorů.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, ne, ne, vy jste samozřejmě jenom vykladač zákona, já to chápu.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Vůbec ne, protože když člověk vstupuje do toho smluvního vztahu, tak většinou dostane nějakou orientační mapu pokrytí a tak, pokud by nás ten prodavač ujišťoval, že tady na tom místě máme 100 % signál a jde nám tam rychle internet, a pak by se to ukázalo jako nepravdivé, tak ano. Ale to, že změním svoje působiště, to bohužel úplně nic nemění na té uzavřené smlouvě. Takže zkusil bych možná nějakým způsobem vyjednávat. Zase vždycky záleží na tom, jestli nás ten operátor má v hrsti tou smlouvou na dobu určitou, protože tam se mění všechno opravdu špatně. A když máme smlouvu na dobu neurčitou, tak dost věcí jde.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže paní Iva si vlastně vzala ne velkou částkou, koupila svatý klid. Pane Borovičko, já vám moc děkuju za dobré rady. Jsme rádi, že jste nám řekl alespoň jak na tom jsme, protože to je velmi důležité. A já bych ještě zopakovala to, co jste mi vy říkal, že pak se velmi často stává, když my to jaksi tak nějak suše přijmeme, že mobilní operátoři mají pocit, že si nikdo nestěžoval. Takže má v tomto případě asi smysl se vždycky ozvat a pokud máte pocit, že vám někdo znevýhodnil ty podmínky, tak vždycky má smysl říct mně se to nelíbí, je to tak?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Ozývejme se, reklamujme a obracejme se na Český telekomunikační úřad, protože jenom tak veřejnost zjistí nebo i ti operátoři, že nejsme spokojeni.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Domluveno, já vám moc děkuji, pane Borovičko.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.