Přepis: Testy kávovarů

4. leden 2011

V Poradně pro spotřebitele nás Václav Beneš z časopisu dTEST seznámil s výsledky testů kávovarů.



Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak začíná spotřebitelská poradna, nebo Poradna pro spotřebitele. V tuto chvíli už je u nás ve studiu Václav Beneš z časopisu dTest. Vítejte, dobrý den.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
No a máme něco pro milovníky kávy, pro fajnšmekry, protože asi málokdo si jen tak přídí relativně drahý kávovar. Kolik jste jich vlastně testovali?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Testovali jsme 11 kávovarů a pouze 11 jich je proto, protože, jak jste řekl, ten test se zaměřil na dražší přístroje. Byly to automatické kávovary a tedy ty velké přístroje, do nichž se sype zrnková káva a které disponují tedy velkým množstvím automatických funkcí, možností automatické přípravy nejen tedy espresa, ale i cappuccina nebo latte macchiata. A to, co nás v testu zajímalo, bylo samozřejmě kromě kvality, samotné kávy a ostatních nápojů především u těchto relativně velmi drahých přístrojů, bylo to, jak dlouho vydrží a jak dobře, jestli se vyplatí si je pořídit, protože ta investice je poměrně veliká.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Porovnávali jste obsluhu u těch jednotlivých výrobků?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ano, obsluha byla, tak jako u každého našeho testu, předmětem našeho zkoumání. Samozřejmě kromě úplně základních věcí, jako obsluhu při přípravě kávy nebo informace uvedené v návodu k použití, jsme hodnotili například také počet kroků, které jsou nutné při čištění kávovaru. Což je poměrně důležité, protože u některých kávovarů je to čištění velmi zdlouhavé.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Mimochodem, jak často je potřeba čistit?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Tak jak alibisticky občas říkáme, podle návodu, každý ten kávovar to má jinak. Samozřejmě záleží na tom, jak často je používáte. U těchto přístrojů se předpokládá, že budou používány často. Spíše bych připomněl, že v těch, v některých těch přístrojích jsou filtry, které je nutné měnit, a ty samozřejmě je nutné nakupovat až několikrát do roka, což samozřejmě zvyšuje provozní náklady.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Zjišťovali jste přítomnost případných nějakých cizorodých látek?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ano, na základě zkušeností z minulých testů, kdy jsme nalezli v kávě připravené v některých automatických kávovarech nikl a olovo, tyto látky pocházely z trysek, z parní trysky anebo z té trysky, kterou tam jde ta káva, tak samozřejmě jsme zjišťovali, zda je tohle stále ještě problém. Zjistili jsme naštěstí, že u těch testovaných přístrojů se tyto problémy neprojevily. Neznamená to, že by tam ten nikl nebo olovo nebyly vůbec, ale byly pod příslušnými limity.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jak na tom jsou testované automatické kávovary se spotřebou?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Spotřeba elektrické energie je poměrně závažná otázka u kávovarů, a to především u těch, které jsou vybavené vyhřívací deskou, tedy tou nahřívací deskou na šálky. Ta sama o sobě může mít poměrně velkou spotřebu. Je to samozřejmě vykompenzováno tím, že nahřívá ty šálky. Ovšem problém jsme zjistili u jednoho z testovaných kávovarů, byl to model WMF 800, který měl tu desku nahřívací, nahříval tedy šálky, ovšem byl tak nešťastně naprogramován, že ta deska nahřívala ty šálky velmi dlouho, takže docházelo vlastně ke zvýšené spotřebě, aniž bysme to tušili.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jak jste řekl, důležitým hlediskem byla životnost, jak z tohoto pohledu na tom jsou jednotlivé typy?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Nalezli jsme zde určité rozdíly. Já bych nejdřív uvedl, jak jsme tu životnost testovali. Použili jsme velmi tvrdou vodu a uvařili jsme v každém kávovaru celkem 6 tisíc šálků espressa, což je poměrně hodně a má to tedy nějakou vypovídající hodnotu. Ty výsledky byly celkem dobré. Při údržbě podle návodu, tedy výměně těch filtrů se ani při té velmi tvrdé vodě žádný z těch kávovarů neporouchal nebo nenalezli jsme na něm žádnou závadu, která by vyžadovala nějakou závažnou opravu. Takže dobrá zpráva je, že ty drahé přístroje jsou skutečně kvalitní a i při použití tvrdé vody se ty přístroje jen tak neporouchají.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Počítali jste, nakolik nás vyjde šálek takového espressa?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ano, počítali. Jsou to zajímavá čísla. Jeden šálek espressa z kávovaru, které stojí mezi 14 a 60 tisíci korun, což byly ceny námi testovaných přístrojů, přijde přibližně na 4 koruny. Započítány jsou do toho jak náklady na kávu, musím říci, že jsme použili poměrně relativně drahou kávu, bylo to asi 500 korun za kilogram, jsou v tom náklady na právě filtry, o kterých jsem hovořil. A roční provozní náklady takového to přístroje, pak tedy včetně spotřeby elektrické energie vyjdou zhruba na 6 tisíc korun. Takže to je kromě těch pořizovacích nákladů ta cena, kterou ti pravidelní a náruživí pijáci kávy musí zaplatit.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Který výrobek prošel jako vítěz testem?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Jako vítěz se umístil přístroj Jura Impressa C9, ten stojí 32 tisíc 340 korun. Jako druhý s téměř totožným hodnocením, ovšem s některými funkčními rozdíly, byl přístroj DeLonghi Ecam, který stojí pouze 15 tisíc korun. Následovaný přístrojem Melitta Caffeo Bistro za 14 tisíc 200 korun. Takže opět důkaz o tom, že ta cena nemusí vypovídat o kvalitě, respektive že levnější přístroje mohou být stejně dobré, jako ty dražší.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Konstatuje Václav Beneš z časopisu dTest. Za chviličku se můžete připojit i vy v poradně, můžete se zeptat na to, co vás ohledně kávovarů zajímá. Volejte na čísla 221552598 anebo 221552599.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Kenny Rogers dozpíval. My se teď vracíme k Poradně pro spotřebitele. 221552598 anebo 99 na konci, to jsou čísla, na která můžete volat otázky, pokud vás něco zajímá ohledně testů kávovarů, těch automatických. Mluvili jsme o nich, alespoň v kostce teď s Václavem Benešem. On je připraven odpovídat na vaše otázky. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady Kirhalová. Já jsem se chtěla zeptat, jsem vlastníkem toho DeLonghi kávovaru a v podstatě jsem se chtěla zeptat na takovou věc. Když vaříme cappuccino, ne vždycky se udělá pěna, jaká má být. A když jsem to reklamovala, tak vlastně mi bylo řečeno, že je všecko v pořádku. A já si myslím, že kdyby takový kávovar byl v restauraci, tak ty lidi budou nespokojení.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ano, děkuju za tu otázku a ještě doplňující dotaz.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Můžu se zeptat, jestli máte automatickou přípravu?
posluchačka
--------------------
Je to automat.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ale na mléčnou pěnu, jestli ji připravujete pomocí trysky ručně, anebo jestli máte automatickou na stisknutí tlačítka přímo z nádobky?
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak jak to je? Paní posluchačko?
posluchačka
--------------------
No, z nádobky říkám, z nádobky, ano.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
My jsme vás neslyšeli, tak se omlouvám.
posluchačka
--------------------
Aha, pardon.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Tak bohužel, ten přístroj, který má automatickou přípravu mléčné pěny z nádobky od společnosti DeLonghi jsme netestovali. Nicméně samozřejmě je to možné, že by se tam projevila nějaká nestabilita, nestabilita těch výsledků. Obecně to nebyl žádný problém v tom, že bychom viděli, že ty přístroje při té automatické přípravě mléčné pěny nějak selhávají. Samozřejmě svědčí to nějakým způsobem o kvalitě toho přístroje. Ale je to možné, že to bude fungovat hůře.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jinými slovy, rozumím tomu správně, že souhlasíte s tím, že to asi není v pořádku a že ta reklamace byla oprávněná? Jaký je váš názor?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Zkusil bych to reklamovat, nicméně nevím, jak moc je ta pěna špatná. Samozřejmě ty senzorické rozdíly tam být mohou a jsou, řekněme přípustné.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Máme další telefonát. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, tady posluchač Jaroslav z Prahy.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Vítejte.
posluchač
--------------------
Já jsem milovník kávy, mám doma 2 kávovary, jeden za 23 tisíc, takovej Krups, kterej mele, všechno dělá, ten je výbornej. A k tomu jsem si koupil ještě druhej Krups, jenom takovej ten pákovej, dám tam kapsli, vyteče káva. Chtěl jsem dobrý silný, udělat /nesrozumitelné/ jako, ale používám stejnou kávu, používám jenom Illy a z toho druhýho pákovýho mi teče vždycky kyselá káva.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Je to ...
posluchač
--------------------
Když kávu Illy umelu, tak je výborná a když to dám do toho pákovýho a i třeba kapsli vybalím, upěchuju, dám tu páku, tak vyteče kyselá káva.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Je to samozřejmě dáno funkcí toho kávovaru, protože ten výsledek je vždy dán souhrou všech těch faktorů, tedy nejen kvalitou té kávy, ale i kvalitou toho kávovaru samotného. A právě na zkušenosti volajícího můžeme vidět to, že nejen tedy kvalita kávy, ale i konkrétní konstrukce, ať už se týče teploty, ať už se týče použitých materiálů, že to všechno má na tu kávu vliv. A káva se může, kávovar od kávovaru lišit, i když je stejná, co se týče značky a je vysoce kvalitní, tak ten kávovar ji může zkazit.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Pojďme k dalšímu telefonátu. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, posluchač z Brna. Trošku navážu na předešlý tedy dotaz. Chtěl bych se vás zeptat, jestli jste testovali nějaký kávovar firmy Krups? To je první dotaz. A druhý dotaz, vlastním právě kávovar Krups, ale jenom takový ten základní, stála asi 4 tisíce korun, ale překvapilo mě u něho to, že funguje vlastně dá se říct, bez závady 10 let a na to bych se chtěl zeptat, jestli by to vyžadovalo třeba nějakou v podstatě údržbu, nějakou v servisu na to pročištění a taky, jestli je to vůbec možné a vyplatí se to? Protože bych si ho, protože funguje již 10 let, tak bych si ho rád ponechal, neb jsem s ním velice spokojen.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
A předpokládám, že je to pákový kávovar.
posluchač
--------------------
Je to pákový kávovar, normálně 15 barů, takovej klasickej, akorát samozřejmě nedělá nic, jo, nemele, ale prostě je to na sypanou kávu. Ale jak říkám, funguje perfektně.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Tak u pákového kávovaru samozřejmě ta základní údržba, zejména ve chvíli, kdy máte tvrdou vodu, spočívá v nějakém pravidelném proplachování. Na to se dají pořídit celkem běžně ale speciální přípravky. A kromě vlastně tohodle, toho jednoduchého pákového kávovaru, kromě tedy běžného čištění po přípravě, tam žádné nároky další na údržbu nejsou. A pokud pracuje 10 let, tak vám mohu jenom pogratulovat.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Je tu další telefonát. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, posluchačka z Prahy 4. Prosím vás, já bych se chtěla zeptat toho pána, především chci říct, nic jsem neobjednala, nikde jsem adresu nedávala, ale přišlo mi od vás z dTestu na 690 korun objednávka časopisu. A jak je to možný? Já ten časopis nechci, ale co to máte za akci?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ano, rád vysvětlím. Je to naše reklamní akce s nabídkou předplatného časopisu dTest, která je určena široké veřejnosti a pro tuto akci jsme pomocí agentury, která se tímto zabývá, získali veřejně dostupné seznamy adres, jsou to tedy adresy z telefonního seznamu nebo z podobných zdrojů. Ti posluchači, kteří s tím nejsou spokojeni nebo nechtějí, aby jim byly tyto nabídky zasílány, nám mohou zavolat, a pokud uvedou variabilní symbol uvedený na té nabídce, tak zařídíme, že budou z té databáze vyřazeni a nebudou jim tedy chodit nabídky nejen od nás, ale ani od jiných firem.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
No a je tady poslední telefonát. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady Ludmila. Prosím vás pěkně, chci se zeptat, který z těch kávovarů, které testovali, dělá třeba dobré kafe latte a vůbec to presso, aby tam byla pěna, tak do těch 20 tisíc? Děkuji.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
V kvalitě espressa a cappuccina nebo kafe latte byly u jednotlivých přístrojů rozdíly, takže ... A kromě přístroje Jura C9, který tedy stojí 32 tisíc a který dělá dobré jak espresso, tak cappuccino, tak na cappuccino bych určitě doporučil Philips Saeco Xelsis, který měl, nemýlím-li se, nejlepší cappuccino z celého testu. Ovšem ten je také velmi drahý, takže se omlouvám. A doporučuji přístroj Krups EA 8250 Espresso, série automatik, který stojí 15 tisíc korun a jak espresso, tak cappuccino a zejména z hlediska pěny byly dobré a nabízí automatickou přípravu mléčné pěny.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
O testování automatických kávovarů jsme dnes mluvili s Václavem Benešem z časopisu dTest. Nemusíme se loučit úplně, protože Václav Beneš, platí to, budete pokračovat dnes na chatu?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ano.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Bude přítomen tedy na adrese praha.rozhlas.cz. Chcete-li se ho vyptat dál, máte možnost. Teď už ale se loučíme na vlnách Českého rozhlasu 2 Prahy. Někdy příště na shledanou.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Hezký den.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.