Reklamovat po telefonu raději nezkoušejte

26. srpen 2014

Opravdu víte, jak správně reklamovat své zboží? A víte o tom, že nový občanský zákoník zavedl změny i v této oblasti? A jak je to s reklamacemi přes telefon?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Českém rozhlase Dvojce 7 minut po 10 hodině vzpomínka na Karla Zicha a písnička Alenka v říši divů. Já myslím, že vlastně vzpomínat svým způsobem budeme i za hodinu po 11, protože přijde interpret, kterého máme všichni pod kůží zafixovaného jako mladého poskakujícího chlapce, bude mu teď v září 60, přijde Stanislav Hložek a určitě zavzpomínáme na fenomén 80. let na písničku Holky z naší školky, ale i na další písničky a určitě se zeptám Stanislava Hložka, co dneska dělá, jak se mu daří. Ale teď se budeme po 10 hodině věnovat Spotřebitelské poradně a reklamacím po telefonu. Zdravím a vítám Lukáše Zeleného z časopisu dTest. Dobrý den.

Čtěte také

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, Lukáši, reklamace po telefonu, co všechno si pod tím můžeme představit, co všechno lze po telefonu reklamovat?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak reklamovat po telefonu lze všechno a mnohdy nás k tomu prodávající nebo poskytovatelé služeb i sami nabádají. Můžeme se setkat, když chceme reklamovat služby u mobilního operátora nebo chybné vyúčtování po telefonu ať už za služby mobilního operátora nebo za jiné služby. Často jsme vybízeni k tomu, abychom reklamovali i výrobky po telefonu nebo zboží pořízené u internetových obchodů, ale také často tam máme reklamovat i služby poskytované na základě slevových kuponů.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mně přijde, že to má takový drobný háček, jak dokážeme, že jsme něco po telefonu reklamovali? Když k té reklamaci nedojde, nebo se nevyřídí, tak co potom s tím?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
A tady je přesně ten háček celých reklamacích po telefonu, proč se o nich vůbec bavíme, protože mnohdy, když reklamujeme po telefonu, tak pak nemáme žádný důkaz o uplatnění reklamace o tom, co jsme reklamovali, co jsme požadovali, tudíž pak, když nám prodávající nebo ten poskytovatel služeb nevyřídí reklamaci, tak nemůžeme třeba odstoupit od smlouvy nebo respektive mohli bychom, ale nedokážeme to. A dalším tím úskalím je, že často říkáme, ale je tam ta nahrávka těch hovorů, ano, nahrávka hovorů se často pořizuje, ale tu má k dispozici ten operátor toho prodávajícího nebo poskytovatele služeb, ale nemáme ji k dispozici my.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co kdybychom si nahráli sami tu reklamaci, platilo by to, bylo by to jako důkaz?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady často se setkáváme s rozdílnými názory. Jedni říkají, že nemůžeme my si pořizovat sami nahrávky, protože by se to nemuselo líbit Úřadu pro ochranu osobních údajů. Na druhou stranu už tu jsou rozsudky soudů, které říkají, že v tom vztahu pro vlastní potřebu si tu nahrávku i my jako spotřebitel můžeme pořídit a když řeknu můj názor, tak já si myslím, že skutečně si tu nahrávku pořídit můžeme a za tím účelem, abychom pak dokázali, že reklamace byla uplatněna, tak ji použít také můžeme.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já myslím, že takový zdravý selský rozum napovídá, že v tomto případě asi by to mělo platit. Jaké vy, milí posluchači, Českého rozhlasu Dvojky máte zkušenosti s reklamacemi po telefonu? Podělte se s námi, 221552525 nebo 221552424, případně jejakaje@rozhlas.cz.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
V písničce se zpívalo o perfektním dni, tak já nevím při pohledu z okna vidím, že prší, ale doufám, že takový perfektní den prožíváte s námi s Českým rozhlasem Dvojkou a my teď s vámi, milí posluchači. 221552525 nebo 2424 na konci jsou čísla, která vám jsou k dispozici a mluvíme o reklamacích po telefonu, o vašich zkušenostech s takovými reklamacemi. Dobrý den, vítám ve vysílání. Dobrý den.

osoba
--------------------
Flaks, Budějovice, dobrý den. Já mám takový v podstatě krátký příběh, kdy jsem byl v zahraničí a vracel jsem se, potřeboval jsem se spojit s manželkou, nicméně jsem si hlídal to, abych byl dostatečně vzdálen od hranic, týká se to samozřejmě mobilního operátora. No, a když jsem teda zastavil a zkontroloval jsem si na displayi, že tedy mám už českýho operátora podle displaye, tak jsem začal telefonovat a stalo se to, že prostě jsem byl ještě připojen k rakouské síti. Když jsem skončil hovor, okamžitě se mi objevila cena hovoru, tak jsem to v tu chvíli jsem to reklamoval a potom teda se stalo to, že se mně někdo ozval, já jsem vlastně s výsledkem jeho jednání nebyl spokojen, přišla mi nějaká hodnotící SMSka, kde jsem teda ohodnotil všechno nulou, takže se mně ozvali další a tady už je věc ta, že se mi ten operátor, kterej teda to jako začal řešit, tak mi říkal, že hovor může být monitorován a já jsem říkal, ne může být, já chci, aby byl monitorován a v tu chvíli mně řekli, že oni to nemůžou ovlivnit, že to je výsledek jakéhosi náhodného vybrání. Takže s tím monitoringem je dobrý teda, jak říkal váš host, asi si to nahrávat, pokud je to něco zásadního, protože člověk může v tu chvíli jaksi přeslechnout, že může být, je to podmíněno něčím. Takže takhle.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak to dopadlo nakonec?

osoba
--------------------
No, dopadlo to tak, že jsem se samozřejmě nedal a oni tu částku mi odečetli a vyřídilo se to k mé spokojenosti. Nicméně jsem chtěl upozornit na ten monitoring. Na shledanou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, děkujeme mockrát, děkujeme za tu zkušenost. Mějte se hezky, zdravíme do Budějovic. A zdravíme dalšího volajícího, dobrý den. Haló, haló, dobrý den, paní posluchačka, ano, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den. Já jsem chtěla říct, že mám strašně špatný zkušenosti s O2 na mobil, protože mně pořád sráží něco, co vůbec jsem neprovolala nebo SMSky a najednou přijde tam nějaká směna noční a oni mi strhnou 25 korun za nic a já nevím jak je to možný, i když jsem třeba psala SMSky, odvolávala jsem se, nikdo mi neodpověděl a peníze mi berou. A tohle to je hrozný a nejlepší je teda opravdu Vodafone, protože jak zavolám, hned mi to vyúčtujou a O2 to nedělá a okrádá klienty.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, máte tuhle tu zkušenost, děkujeme vám za ní, nicméně asi bychom neměli úplně takhle, protože to nemůžeme ověřit jak to je.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono tam vlastně, co pán říkal ten první, tak je skutečně pravdou, že u těch hranic často, když přejedeme hranice, tak ještě 10 kilometrů, 15, 20 trvá než vlastně přejdeme z té rakouské, slovenské, německé sítě do české, takže vždycky důkladně si kontrolovat a potom, co lze říci obecně k obou těm případům, reklamace toho vyúčtování, tam podle zákona vlastně spotřebitel může reklamovat vyúčtování a má na to lhůtu 2 měsíce ode dne toho vyúčtování služby a pokud by u toho operátora neuspěl nebo by operátor reklamaci nevyřídil, tak může spotřebitel podat námitku k Českému telekomunikačnímu úřadu, na což má pak jeden měsíc, ale musí zaplatit správní poplatek 100 korun.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání, můžete se ptát, nebo sdělit svoji zkušenost. Dobrý den.

osoba
--------------------
Bryol, dobrý den. Můžu hovořit?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, poslouchám.

osoba
--------------------
Prosím vás, já bych jenom měl takový dotaz, potřeboval bych vědět, kde je možný si pustit reprízu nebo prostě určitý pořad, který byl konkrétně 18.7. tohoto roku a byla tam moderátorka paní Daniela Blublová nebo Bru ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Brůhová, ano, ano, Daniela Brůhová.

osoba
--------------------
A bylo to s panem Calábkem teda. Je možný někde ten ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, najdete to na webu Českého rozhlasu www.dvojka.cz, tam najdete archiv a v tom archivu to najdete. Tak.

osoba
--------------------
A je to v úplném znění jako?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mělo by to být, ano, ano. Děkujeme za zavolání, mějte se hezky. Dobrý den, vítáme dalšího volajícího, dobrý den, můžete se ptát. Ano, slyšíme vás, dobrý den.

osoba
--------------------
Ano, dobrý den, Honza z Volyně. Chtěl bych se podělit o zkušenost s reklamací u jednoho operátora, kdy mám pevnou částku, platím měsíčně a mám neomezený volání a jednou při kontrole účtu, faktury, která došla, mně bylo vyfakturováno asi já nevím 150 korun navrch, tak jsem se odvolal a bylo to v pořádku, napsali mi, že to platit nemusím a jestli mi to můžou strhnout z další faktury, čili jsem říkal, že jo, takže mi to strhli z další faktury, ale za 3 měsíce mi přišla faktura jiná s tím, že jsem nedodržel smluvený, smluvenou částku za volání a vyfakturovali mi asi 1500 jako pokutu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy jste to reklamoval po telefonu, ano?

osoba
--------------------
Po telefonu, ano. Takže došla ta situace k tomu, že jsem nesplnil jako svůj závazek, tak jsem zase po telefonu reklamoval s tím, že vlastně mi to oni strhli sami tu částku, kterou mi předtím nebo to čtvrtletí nafakturovali navíc a začlo to, no dobře, my teda to zkusíme na reklamačním, jestli to projde nebo neprojde. Takže jsme se takto párkrát jako bavili a pak teda musím uznat, že tu reklamaci uznali a poslali dopis ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co člověk ztratí času a nervů, viďte, s tím..

osoba
--------------------
Přesně, ale nejsem si jistej, za mě vlastně sankcionujou, já jsem si to ani neuvědomil, že to je za to, že mi nejdřív vyfakturovali o 150 víc, pak mi je strhli a za to, že jsem teda zaplatil míň, tak mi vystavili tuto vystavili fakturu. Tak je to takový trošku ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, chyba nebyla na vaší straně. Spíš by člověk čekal asi omluvu, viďte.

osoba
--------------------
Tak, tak. No, takže taky dopadlo to dobře teda, nebylo to nějaký soudy nebo tak.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme mockrát za tuhle zkušenost, mějte se hezky.

osoba
--------------------
Já taky, přeju hezký den a někdy na slyšenou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravíme do Volyně, na slyšenou.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady určitě doplnit kontrolovat si to vyúčtování, pravidelně si ho kontrolovat, protože pak se dá odhalit každý tento nedostatek nebo je pravda, že pán říkal těch 1500 korun tu pokutu, to či člověk už všimne, těch 150 korun bývá horší, to často přehlídne.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Unikne, ano, ano.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ale určitě kontrolovat a důkladně.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, jak bychom shrnuli tady reklamace po telefonu? Možná, že bychom měli povědět na co všechno si dát pozor.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady určitě, jak zcela vyznívá, reklamace po telefonu mají to velké úskalí, nemáme důkaz o uplatnění, případně si pořizujeme ty nahrávky. Ale ono mnohdy musíme si dávat pozor, když reklamujeme na pobočce nebo písemně, vždycky je třeba trvat na tom, aby byl vystaven reklamační protokol, jsme-li tam osobně.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co tam má být v tom reklamačním protokolu?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Aby tam bylo uvedeno, co reklamujeme, přesný popis těch vad našimi slovy, nejsme odborníci, takže popisujeme většinou monitor nehraje nebo podobné věci. A musí tam být právo, které si volíme, třeba na výměnu za nový kus, na opravu a musí tam být datum uplatnění té reklamace, což je velmi důležité. Nesmíme si nechat vnutit ovšem, to, co tam chce napsat prodávající. My, když chceme výměnu, nemůžeme se nechat nutit k tomu, aby tam byla třeba sleva. Samozřejmě to, abychom mohli chtít výměnu, musíme mít na to právo ze zákona nebo domluvit se s tím prodávajícím.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak tím bychom mohli uzavřít dnešní povídání o reklamacích po telefonu. Děkuju moc Lukáši Zelenému z časopisu dTest a zase někdy příště tady na Českém rozhlase Dvojce na slyšenou.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio