Údržba a opravy nájemního bytu. Víte, co platíte vy jako nájemník a co pronajímatel?

28. říjen 2015

Praskla žárovka, nefunguje digestoř, blbne kotel... Obecné pravidlo říká, že za drobné úpravy a běžnou údržbu odpovídá nájemník. Pokud jste to ale neměli přímo ve smlouvě, nebylo donedávna jasné, co je „malá úprava“. Tento týden ale vláda schválila jednotné nařízení.

„Mezi drobné opravy patří třeba výměna zámků, výměna kliky, výměna žaluzií, když se nám rozbijí, nebo oprava digestoře. Výměna žárovek,“ vysvětluje Lukáš Zelený z časopisu dTest.

Běžnou údržbu platí vždy nájemce. „Může zaplatit i závažnou opravu, když naléhavě potřebuje zabránit vzniku dalších škod. Pak to ale může chtít po pronajímateli.“

Nejdřív řešit havárii, pak peníze

Pokud vám například praskne vodovodní stoupačka, měli byste okamžitě informovat pronajímatele. Zároveň máte jako nájemce povinnost předcházet vzniku dalších škod. Takže tam nenecháte dva dny téct vodu a zavoláte taky havarijní službu, která to opraví.

„Přesně ty náklady, které dáte za havarijní službu, bude chtít pak po pronajímateli.“ Pokud pronajímatel odkládá nápravu, má nájemce za snížený komfort nárok na slevu z nájemného. Pokud pronajímatel problém neřeší dlouhodobě, může dát nájemce výpověď z nájmu bytu.

Čtěte také

Dotazy posluchačů:

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Jelínková, Praha. Chci se zeptat, jestli je upravená, upravené, kdo platí pravidelnou revizi etážových kotlů v bytě?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tu revizi i opravy by si měl už platit nájemce, považuje se to už za drobnou opravu. Ovšem jak jsem říkal, v té nájemní smlouvě to může být dohodnuto jinak, můžou si říct, že stará se o to pronajimatel. Viděl jsem dokonce jednou smlouvu, kde se řešilo i kdo seká trávník a kdo dohlíží na to, jak se ten trávník seká. Takže je spousta věcí, které v té nájemní smlouvě být můžou, ale obecně bych řekl, že tohle si bude platit nájemce.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady posluchačka z Brna. A já bych se ráda zeptala, jak je to s vybavením bytů, protože třeba sporák, kuchyňská linka má určitou životnost, jo, a po té době jestli teda, pokud já nevím ta linka je zničená, jestli je povinen třeba částečně platit?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud by šlo o ty opravy třeba poškozené dvířka nebo u sporáku se něco zasekne, tak tady ty drobné opravy by si platil nájemce. Pokud už by se mělo jednat o novou kuchyňskou linku, že by stará se dala pryč a dala se tam nová, tak obecně bych řekl, že pronajimatel, ale zase můžou se dohodnout, že třeba nájemce si koupí linku, pronajimatel mu část zaplatí, můžou se domluvit.

osoba
--------------------
Tady posluchačka z Prahy. Prosím pěkně, bydlím na Vinohradech a od roku 59. Vždycky zvýšené přízemí, byt byl naprosto suchej, pode mnou samozřejmě je kancelář, tam začlo bejt vlhko od podlahy až ke stropu a posledních rok a půl to začlo prolínat i ke mně do bytu do stěny, která jde do ulice. Volala jsem pana domácího, pan domácí už je to rok a čtvrt, co ho honím stále telefonem, nepřišel se na to ani podívat a stále tvrdí, že mu nedovolej otevřít chodník. Neviděl to, nepřišel se na to podívat, ale už chce otvírat chodník. Co s ním mám dělat?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pronajimatel má povinnost takovouhle závadu odstranit, pokud nepřišel, prokazatelným způsobem ho vyzvat, dát mu dodatečnou lhůtu a upozornit ho na to, že pokud tu závadu neodstraní včas, tak ji nájemce může odstranit sám na vlastní náklady a chtít pak úhradu.

osoba
--------------------
Nevím, jsem ve vysílání? Tak tady posluchačka z Prahy, bydlím v nájemním bytě taky na Vinohradský. Majitel, soukromník, který dům koupil před lety od OPBH, já v tom bytě bydlím přes 30 let, a jsou tam neustále problémy a poslední, která se stala teďko, prasknul tlakem nějak bojler u mě v bytě, vytopilo to můj byt, pode mnou jsou kanceláře. Pan domácí teďko si vzal advokáta, já jsem měla škodu, protože jsem přijela, byla jsem o svátku byla jsem mimo, byla jsem pryč. Takže jsem půjčila klíček, co má jeden soused, ten tam okamžitě nastoupil, pomáhal to nějakým způsobem, hledali tam, protože v tom bytě se nedělá vůbec nic, pan domácí evidentně ten můj byt potřebuje ke komerčním účelům. A výsledek toho všeho je a na co se chci zeptat, že mi dal jako hrubé porušení mojich povinností jako nájemníka, upozorňuji, že tam bydlím přes 30 let, že platím nájem včas, nejsou se mnou problémy. A teďko mi ještě přišla faktura, že budu hradit přes 30 tisíc škodu, jsem pojištěná.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam u toho bojleru, jednak, kdyby šlo o drobné opravy nějakou údržbu, tak samozřejmě to udržuje nájemce. Pokud se jednalo už o nějakou, opravdu nedokážu říct z jakého důvodu to prasklo, tam mohla být chyba jako v nějaké soustavě, do toho bojleru se něco dostalo. Ale pokud se nedohodnou s tím pronajimatelem, tam paní říkala, že dostala něco jako hrubé porušení, a to už teda nevím, jestli dostala výpověď i z toho důvodu, anebo jenom, že pronajimatel chce něco uhradit. Ale pokud už tam vystupuje advokát na straně pronajimatele, tak bych určitě neváhal a našel si buď poradce nějakého, ale nebo přímo advokáta a určitě bych se bránil, protože tam otázkou je, za co těch 30 tisíc je? Jestli paní skutečně jako něco mohla porušit nebo jestli tu závadu nějak mohla způsobit tím, že zanedbala nějakou běžnou údržbu, to je všechno otázka. Odjezd není důvod k tomu, protože nikdo nemusí být v tom bytě 24 hodin denně, to třeba taky mohla jít do práce a stejně ta škoda by tam byla, určitě.

osoba
--------------------
Tady posluchač z Prahy. Prosím vás, když teďka hovoříte o těch bytech. Já bych se chtěl zeptat, je nějaká předepsaná hodnota teplý vody, kolik vody má docházet do bytu? My totiž v těch nájemních bytech nemáme ani 40 stupňů teplý vody. Jestli je nějaká norma na to?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Před časem jsme se tomu věnovali, můžu říct, že je někde uvedena, ale neřeknu kde přesně. Ale skutečně ta teplota je v nějaké vyhlášce uvedena.

osoba
--------------------
Dobrý den, prosím vás pěkně, já volám z Pardubic, máme sice dům v Praze a ještě k těm kotlům. Jak mám donutit toho našeho nájemníka, aby ten kotel dával pravidelně prostě prohlédnout? Protože my jim to píšeme, ve smlouvě to máme, ale... Jestli mám od nich vyžadovat nějaký lístek, že byl prohlédnut ten kotel nebo jak ho mám k tomu donutit? Děkuji vám mockrát.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Předpokládám, že ve smlouvě to mají přímo uvedeno. Že nájemce si zajišťuje revize. Ale asi bych tam měl nebo dal i tu povinnost, že by měl předložit to potvrzení o té kontrole nebo o té úpravě nebo nějaké té revizi, co se tam bude zrovna provádět. Jinak chápu, že pronajimatel má velice těžkou situaci si ověřit, zda skutečně byla provedena. Tak, asi doporučil bych, aby opravdu nějaké to potvrzení vyžadoval. Předepsaná teplota vody

osoba
--------------------
Dobrý den, bydlím v bytě, kde digestoř je víc jak 30 let, infrazářič je 40 let, pak je tam záchodová mísa taková, co se do toho napouští ta voda, a pak se tím splachuje, tak to už je taky starší, a taková ta trubka, co k tomu jde a nějaký to těsnění, to už je taky starý, tak se chci zeptat, jestli, a jo, a ještě, když je baterie u vany, tak co z toho musím si uhradit já sama nebo jako co mi musí uhradit majitel? Pak ještě jsem se chtěla zeptat, jestli to, co teďka vyšlo, tak kdy to bude daný písemně, aby si to mohl někdo vytištěné v nějaké knižní podobě, abych si to mohla koupit, nebo ne?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Úplně si nepamatuji všechno, co tam zaznělo, ale vodovodní baterie, to je věc nájemce. To je opravdu drobná oprava. Digestoř bych řekl, že je taky drobná oprava, ale jakmile by šlo třeba o tu rouru, co už jde někam do té ventilace, tak to už bude na pronajimatele, tam už by jako nájemník do toho zasahovat neměl.

osoba
--------------------
Prosím, tak já mám takovou záležitost. Můj muž tady bydlel, už umřel, bylo mu 93, tady bydlel od roku 49 a já od roku 48, pardon 68. A do toho bytu ještě, než jsem přišla, pořád zatékalo, protože nad náma je terasa, a nájemníci vysypávali... Prostě chci říct, že zatékalo, takže jsme museli mít pořád vyklizenou třetinu pokoje. A OPBH a nikdo, znáte jak to bylo, nechtělo nic dělat, vylezla jsem na střechu a zjistila, že každej rok vysypávají ze 7 metrů dlouhé terasy odpadu z terasy. A teď si představte, že jsem došla až na magistrát a konečně jim přikázali, aby tu terasu opravili. A co se stalo, strhli všechno, dlažbu i izolaci, odešli si na dovolenou, a přišel průtrž mračen a teď do obou pokojů prostě lilo do hloubky 1,5 metru. A teď, kdo má nahradit tu škodu? Po těch letech, rozumíte, ty parkety nemohly vyschnout vůbec, a teď prostě ty parkety houpají, lezou z toho takový nějaký brouci. A oni už všichni umřeli ti lidi, my už máme úplně nový osazenstvo, tak mi to nikdo.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady v tom případě se obrátit na toho, kdo je vlastníkem nebo kdo si ty práce zadal, určitě se to zjistit dá, a požadovat jednak to rychlé zakrytí a jednak tu náhradu škody, případně na tu firmu, která to prováděla. To už je ale pak spíš záležitost mezi tou formou, tím vlastníkem.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě poslední věc, když třeba ten nájemce odjíždí na delší dobu pryč, jak má ošetřit vlastně to svoje přebývání v tom bytě?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud odjíždí na více jak dva měsíce pryč, tak má povinnost pověřit někoho nebo zajistit, aby do toho bytu byl přístup právě pro případ, kdyby se něco stalo. Takže na to pamatovat. Ne, když jedeme na dovolenou na 10 dnů, je to lepší, ale jakmile jedeme na více jak dva měsíce, máme i povinnost to zajistit.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.

Spustit audio