V Česku je nadměrné množství slevových portálů, uživí se polovina

13. březen 2013

Jak je to v Česku se slevovými portály? Dozvíme se v následujícím přepisu poradny Dvojky.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Dvojce Českého rozhlasu vstupujeme do další dopolední hodiny vysílání. Teď nás za chviličku čeká Spotřebitelská poradna a už za hodinku budeme mluvit o čínském národním cirkusu, o nejlepší světové akrobatické show. Přijde pan Ladislav Knos a s ním nahlédneme pod pokličku akrobatů a vůbec těch úžasných výkonů, které v cirkuse jsou k vidění. No, a o cirkuse, i když v přeneseném významu svým způsobem budeme mluvit i teď ve Spotřebitelské poradně. A sice budeme mluvit o slevových portálech a o tom jaké nekalé praktiky třeba používají nebo jak zneužívají enormního zájmu českých spotřebitelů. Vítám Lukáše Zeleného z časopisu dTest. Dobrý den, Lukáši.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, slevové portály, to je takový fenomén dnešní doby, kolik jich vůbec je?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
V současné době jich přibližně působí okolo stovky, což už je značně snížený počet o proti třeba stavu před rokem, před dvěma lety, kdy jich bylo skoro dvojnásobek.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jsou, je o ně zájem, jsou jaksi v hledáčku zájmu spotřebitelů?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, zájem je o ně opravdu velký. Je to postaveno, celý ten systém je postavený na zájmu českých spotřebitelů o slevy.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A časopis dTest se věnoval slevovým portálům, v jakém směru?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
My jsme se rozhodli zaměřit se na slevové portály a u čtvrtiny z nich, tedy přesně u 22 jsme zkontrolovali jejich obchodní podmínky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co jste zjistili? Možná bychom potom to mohli rozšířit, ale tak obecně?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Úplně nejobecněji jsme zjistili, že většina slevových portálů působí jako pouhý zprostředkovatel a ve svých obchodním podmínkách uvádí, že neodpovídá ani za obsah ani za správnost uveřejněných informací.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co všechno nabízejí slevové portály?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, zaměřovaly se dlouhou dobu a stále se nejvíce zaměřují na zájezdy, na ubytování, na gastronomii a také na nejrůznější zážitkové akce. Avšak lze očekávat, že v budoucnosti proniknou, budou pronikat stále více třeba do dodávání zboží.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A dostojí tomu svému názvu, to znamená nabízejí slevy skutečně?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak ono je to asi jako ve všech českých obchodech, ne každá sleva je slevou, a i tady to riziko hrozí, že člověk nekoupí tu nejlepší nabídku.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, pokud se chcete k nám přidat, povídání s Lukášem Zeleným z časopisu dTest o slevových portálech, tak máte možnost, máte možnost poslat mail jejakaje@rozhlas.cz i SMSku R2 JEJAKAJE a text na 9077704 a můžete telefonovat 221552525 a 221552424. Mluvíme o slevových portálech.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Dvojce Českého rozhlasu vstupujete do Spotřebitelské poradny, mluvíme o slevových portálech s Lukášem Zeleným z časopisu dTest. Vy se můžete přidat jejakaje@rozhlas.cz nebo se zeptat 221552525 nebo 221552424. Lukáši, pojďme si povědět jakých nejčastějších nepravostí se slevové portály dopouštějí?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, já bych asi začal u jednoho slevového portálu, který se nedopouští nepravostí nebo už se jich nedopouští, protože to byl velký slevový portál, kde lidé nakupovali, byla to hypersleva.cz a tento slevový portál nedávno zkrachoval.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak může zkrachovat slevový portál?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak ono na české poměry 100 slevových portálů je velmi velké množství. Takový přiměřený stav je polovina 50, aby se řádně uživily a neměly problém s tím, že se dostávají do úpadků. Třeba ta, tady ten slevový portál prodával vouchery, najednou se dostal do úpadku a lidé na poradně si stěžují, že chtěli jet na ten řekněme zájezd nebo chtěli se ubytovat, chtěli se jít najíst a samozřejmě ten poskytovatel jim neposkytl žádnou službu, protože nedostal zaplaceno. A lidé, teď jim nezbývá nic jiného než se obrátit na insolvenční řízení a čekat, jestli vůbec něco zbude a jestli vůbec něco dostanou nazpět.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili velmi často jak už jste zmínil jsou to cestovní agentury nebo nějaké takové cestovatelské služby, vlastně ty portály nabízejí.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
To jsou také, třeba za slevovým portálem Toulavý boty se skrývá cestovní agentura, která zprostředkovává prodej zájezdů, ale zároveň porušuje u toho podmínky zákona o cestovním ruchu, protože je vůbec nesplňuje a je tedy, bylo vhodné podat podnět České obchodní inspekci, aby zahájila nějaké šetření a přijala opatření k nápravě.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Je to častý jev, že slevové portály porušují zákony?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak u velkého množství slevových portálů, na které jsme se zaměřili, jsme zjistili, že buď informace neuvádějí nebo je uvádějí ne zrovna zákonným způsobem. Setkali jsme se i s tím, že skrytě v obchodních podmínkách byla uvedena rozhodčí doložka, která už tam vůbec být nemá, protože takto skrytě se uvádět už nesmí a je absolutně neplatná pro rozpor se zákonem.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jsou informace na těch slevových portálech výhradně v češtině?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Setkali jsme se u jednoho i s tím, že informace jsou pouze v angličtině, a to i informace o ochraně osobních údajů. Třeba ten portál megabond.eu navíc ještě ve svých podmínkách uvádí, že případné spory bude řešit švýcarský soud a i toto ujednání, když pomineme, že je to v angličtině, je neplatné, a to dokonce pro rozpor s mezinárodní úmluvou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co ty slevové vouchery, ty jsou absolutně v souladu s našimi zákony?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak samozřejmě prodávat slevové vouchery je v souladu se zákonem, ale tady narážíme na to, že většina slevových portálů nenese žádnou odpovědnost. Tedy oni prodají voucher, ale reklamace se řeší pak u toho následného poskytovatele. Slevový portál neodpovídá za obsah, neodpovídá za správnost inzerovaných informací. Tedy je to takový, taková ta metoda já nic, já zprostředkovatel.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Připomínám telefonní čísla 221552525 nebo 221552424. Jaké máte zkušenosti se slevovými portály? Lukáši, našel jste nebo našli jste v dTestu také nějaké pozitivní jevy, co se týče slevových portálů?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak v současné době se rozmáhá tsková nová služba, je to automatické pojištění slevových voucherů, to znamená, že lidé si koupí voucher a když se něco stane, třeba podnikatel se dostane do úpadku nebo neposkytne vůbec tu zaplacenou službu, tak to pojištění uhradí tu cenu, která tomu zákazníkovi náleží nazpět.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Může zákazníka také něco překvapit, co se týče třeba obchodních podmínek?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak ony, pokud už ty obchodní podmínky najde a nebo pokud, když už je najde a najde tam i ty informace, které by tam být měly, což se třeba stalo u portálu berslevu, který tam ty informace neuváděl, tak samozřejmě se ještě musí vyvarovat takových ustanovení skrývajících někde rozhodčí doložku nebo skrývající to, že tam jsou nějaké sankce, smluvní pokuty. Dávat si tedy pozor na nevýhodná ustanovení.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, milí posluchači, stále nabízím možnost přidat se k nám do hovoru na čísle 221552525 nebo 221552424. Pokud máte jakýkoli dotaz, co se týče slevových portálů. Za chviličku budeme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest pokračovat na téma slevové portály.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
O slevových portálech mluvíme na Dvojce Českého rozhlasu s Lukášem Zeleným z časopisu dTest a také s vámi, milí posluchači, 221552525 a 221552424. Jedno z těch čísel je právě teď obsazené, dobrý den. Vítáme.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Moravec. Jsem to já?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jste to vy, pane Moravče, my vás posloucháme, slyšíme vás.
osoba
--------------------
Prosím vás, já bych k tomu chtěl podotknout jenom jednu věc. Já samozřejmě vůbec nepoužívám tyto slevové portály, ale jak vás tak poslouchám, tak si myslím, že to snad může používat jenom blázen.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A z jakého důvodu, povězte, proč si myslíte?
osoba
--------------------
No, protože ty všechny nástrahy, které se tam vyskytují v těch slevových portálech, tak já se obávám, že teda mnozí lidé, kteří by do toho vstoupili, takže si toho nevšimnou a pak na to strašně doplatí.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, jsem zvědavá jak na to zareaguje Lukáš Zelený. Děkujeme, pane Moravče, hezký den.
osoba
--------------------
Já vám taky děkuji za pozornost a mějte se hezky. Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Díky, na shledanou. A máme ještě jeden telefonát, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, já jsem vstoupila do těch slevových portálů a vnoučkovi jsem chtěla koupit interaktivní globus, zdálo se mi to atraktivní a velmi mě zarazila jedna skutečnost, jako zaplatila jsem předem všechno v pořádku, zboží došlo. Když pominu to, že nám nefungovalo, to už je další věc, ale já jsem vymáhala měsíc z toho slevového portálu zapakatel, jsem vymáhala měsíc v podstatě doklad o zaplacení, protože na tom voucheru nebyla adresa, nebylo IČO, nebylo naprosto nic a já jsem to od nich skutečně nedostala. Až jsem teda ten výrobek vrátila, vrátila jsem ho až na adresu toho dodavatele, který mi sdělil, že on to tomu slevovému portálu přeprodal 180 kusů a ten, že to měl vystavit, že on je pouze dovozce. Ale nakonec to dopadlo tak, že slevový portál mi řekl, že to mám na jeho adresu a tak dále. Takže mi vrátili peníze, prodělala jsem 200 poštovného. To, když všechno pominu, tak proč neplnějí tu povinnost, která je v podstatě daná, aspoň já se domnívám, že ze zákona, že nedávají v podstatě doklad o prodeji.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rozumím. Děkuju, zeptám se Lukáše Zeleného. Ještě něco, prosím?
osoba
--------------------
Ne, ne, ne, to je všechno, děkuju. Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Samozřejmě i slevový portál je povinen a zejména na požádání zákazníka vystavit doklad o koupi, je to jeho zákonná povinnost, tudíž ji musí pak splnit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co ten první volající pan Moravec, že by nepoužíval ty slevové portály? Tak ono se to nabízí, když slyšíte ten příběh té druhé paní posluchačky.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady ty slevové portály jsou velmi využívané, jsou tam miliardové obraty. Opravdu lidé velmi hodně nakupují na slevových portálech, samozřejmě pak je i velké množství stížností na kvalitu, na neposkytnutí služby, na špatné jednání pak následně toho personálu, a nebo právě na krach slevového portálu, který neustál své závazky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Na jejakaje@rozhlas.cz jsme dostali od Věry zajímavou připomínku. Je to podezřelé, když dávám slevu, nebude se mi potom chtít dát zboží v dobré kvalitě. Myslíte, že to platí, Lukáši?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono ještě k té slevě, ony někdy některé slevové portály nabízí třeba až 80% slevu. Tady už je jasné, že není, obvykle není schopen dostát tomuto závazku. Maximální sleva, kterou je schopen jak poskytovatel unést, je nějakých 50 % a i zde je pak třeba upozornit, že lidé, zejména ti spotřebitelé obracející se naši poradnu, si často stěžují právě na kvalitu poskytnutých služeb. Setkali jsme se s případy, kdy paní nebylo umožněno sednout si na zahrádku, protože v plné sezóně je zahrádka využívaná, paní měla voucher, tak jí řekli, že si má jít sednout dovnitř.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili restaurační služby, není to úplně ono?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ano, v restauračních. Občas si stěžují na kvalitu třeba jídla poskytnutého, na kvalitu toho personálu, který se k nim chová jako k méně důležitým ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Méněcenným, ano.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ano, k méněcennému zákazníkovi a tak dále. Tady opravdu ty stížnosti jsou časté.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ono je to psychologický moment, že když už máte ten voucher, tak už to vlastně máte zaplaceno, je hotovo, a tak to vlastně psychologicky vybízí toho člověka k tomu, že ani nemusí takto službu poskytnout v takové kvalitě, jako když vidí ty hotové peníze.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
A určitě, přesně v tomto to spočívá, ten voucher je zaplacený, podnikatel má peníze a pak často se k těm zákazníkům chová, no jo, vy už jste mi zaplatili, tak tady si to vezměte, běžte si sednout tamhle někam, nejlíp k záchodům a bude to nejlepší, jak co uděláme.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když by chtěli posluchači Dvojky Českého rozhlasu se dozvědět víc o tom vašem šetření dTestu, kam se můžou obrátit, řekněte kontakty?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě pokud by chtěli přímo výsledky tohoto průzkumu, tak je to dTest.cz/slevove-portaly a pokud by spotřebitelé nebo tady posluchači potřebovali pomoci s nějakým případem, třeba i právě týkajícího slevových portálů, tak se můžou obrátit na naši poradnu a to na telefonním čísle 299149009.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji pěkně Lukáši Zelenému za naprosto vyčerpávající informace, co se týče slevových portálů. A pokud ještě byste se chtěli na cokoli zeptat, můžete, milí posluchači. Lukáš zůstává na chatu na webu 2.rozhlas.cz. Děkuju mockrát a těším se zase na slyšenou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezké dopoledne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hezké dopoledne.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.