Varování před nevyžádanými zásilkami

11. listopad 2014

Stává se vám, že ve schránce objevíte obálku od záslikové služby. Nevyžádané zásilky mohou být zrádné. Dávajte si na ně pozor. Rady a tipy ohledně podobných zásilek poradil Lukáš Zelený z časopisu dTest.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vašim dopoledním společníkem je Český rozhlas Dvojka. Pokud s námi zůstanete i dál, a to nás bude těšit, pak se po 11 hodině dozvíte spoustu věcí o krvi, o srážlivosti krve, o tom, co všechno lze v laboratoři z krve zjistit. Také si budeme povídat, co jsme v krvi zdědili po předcích a co můžeme sami ovlivnit a povídat budeme s panem profesorem Janem Kvasničkou z 1. lékařské fakulty a Všeobecné fakultní nemocnice Univerzity Karlovy. Tak, ale to bude až za hodinku, a teď pro vás mám ve Spotřebitelské poradně spolu s Lukášem Zeleným z časopisu dTest varování. Hezký den, Lukáši.
Dobrý den.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den.

Čtěte také

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, jak vypadá ten zdvižený prst, a to varování tentokrát?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tentokrát, obvykle to všichni známe, ale přesto čas od času se nám ve schránce objeví obálka od nějaké zásilkové společnosti. Je většinou barevná, už na obálce víme, že něco hezkého určitě dostaneme, v obálce je velké množství papírů, ve kterých se pomalu ztratíme, a tam zásadně velké množství dárků, které můžeme získat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co všechno můžou ty balíčky obsahovat, co tam je, jaké nabídky?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, obsahují většinou velké množství papírů, některé nás seznamují s podmínkami, máme tam odpovědnostní obálky a spoustu letáků právě s nějakými zaručenými výhrami nebo dárky. Můžeme tam najít prakticky cokoliv, perly, může nám to slibovat počítač, notebook za 30 tisíc korun, originální luxusní kávu nebo nějaké přívěsky, šperky a tak dále.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A teď si vzpomínám, že zrovna včera manžel otevřel nějakou obálku a říkal něco o mincích. Takže mince také.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam taky, je to ale trošku něco jiného, tam je to většinou jako sběratelský servis, a to jsou různé mince, medaile, ale už jsme viděli modely autíček, vláčků, letadel a tak dále. Tam už ty výhry moc neslibují, tam většinou právě slibují, když se upíšeme ke sběratelskému servisu, tak.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, tak, tak, ano, že tam to bylo podmíněno dalšími a dalšími nabídkami.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dalšími a hlavně platbami.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co v těch textech je, protože ty jsou skutečně dlouhé, ani to nejde číst, protože se v tom člověk nevyzná.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ty texty jsou opravdu hodně dlouhé, je tam hodně papírů a také to se u těch podnikatelů mírně zneužívá. Oni tam operují s různými pojmami, pojmy, které jsou pro běžného čtenáře zaměnitelné, ale ta společnost ví, proč je používá. On je velký rozdíl mezi luxusní kávou a kávou na ochutnání zdarma nebo vzorkem, je velký rozdíl mezi počítačem za 30 tisíc a počítačovým balíčkem a tak dále. Takže oni tady těch drobných odchylek velice zneužívají.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jsou tam právě nejrůznější ty výrazy, které potom nás můžou zavést, před čím se máme mít nejvíc na pozoru?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, tam právě využívají té psychologie, když v nás budí pocit té jedinečnosti, té nabídky, té unikátnosti, toho, že je to velice opravdu časově omezené, nutí nás k té rychlé reakci. Tam je to většinou poslední výzva, jedinečná příležitost, jednejte rychle, když neodpovíte, tak nám dáváte najevo, že o počítač nestojíte, nebo když neodpovíte, nechcete 30 tisíc nebo peníze vám utečou. Prostě takováto různá spojení.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, psychologicky.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Psychologický nátlak.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ano.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, jestlipak jste se vy setkali s nějakými takovými podobnými zásilkami a reagovali jste na ně? Jaké máte zkušenosti? 221552525 nebo 221552424, případně dávám k dispozici mailovou adresu jejakaje@rozhlas.cz.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
O nejrůznějších zásilkách, které nám každou chvíli přistávají v dopisní schránce, si povídáme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest a na číslech 221552525 nebo 2424 také s vámi, milí posluchači. Dobrý den, zdravím a vítám paní posluchačku.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Suchardová z Prahy. Prosím vás, já už dlouho uvažuju o tom, jakým způsobem je zajištěna jaksi ochrana osobnosti v těchto případech? Dostávám různé nabídky, ale co mě nejvíc šokuje, že to je přímo na moje jméno, ačkoliv já jsem o tý firmě v životě neslyšela. Tak mi píšou: "Musíte se okamžitě přihlásit, cožpak nemáte zájem o výhru, kterou jsme vám připravili?" A tak dále, já na to nereaguju, ale chtěla bych vědět jakým způsobem oni si předávají ty adresy a jestli je možný se proti tomu nějak bránit? Já jsem to zkusila poslat zpátky, ale přišlo mi to podruhý, to se vůbec nedá vrátit. Tak bych ráda věděla.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za tenhle ten dotaz, rozumíme.

osoba
--------------------
Jestli to není náhodou v rozporu jaksi s ochranou osobností.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, určitě se na to zeptám a ještě vezmeme jeden dotaz. Dobrý den, zdravíme.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Věra z Bílé Třemešné. Prosím vás pěkně, já na to reaguju tím způsobem, že když mně to přijde do schránky, tak to prostě vyhazuju, protože, když nikde nesázím nebo něco si nepřeju, no, tak proč by mě chodila nějaká výhra?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nakládáte s tím úplně stejně jako já. Moc vás zdravíme, Věro. Máte nějaký dotaz?

osoba
--------------------
Ne, nemám, nemám, jenom tohle to, protože to se pořád opakuje a myslím si, že ti lidi, kteří tohle to si berou, tak snad musej vědět, že když nikde nic ne to, nesázím nebo prostě nemám zájem o žádnou nějakou výhru, no, tak proč mně to chodí?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju a určitě to teď s Lukášem Zeleným probereme. Tak, jak s tím naložit, máme nějak reagovat? Paní posluchačka to vrátila.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam má vlastně paní, se ptala i jak, kde.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak to zařídit, kde to zařídit.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Kde ty údaje berou?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Máme různé zákaznické karty, jsme v různých klubech, využíváme operátory, máme satelitní, digitální televize a tak dále a všude podepisujeme nějaké smlouvy a zaškrtáváme, že souhlasíme se zasíláním nabídek a souhlasíme s předáním kontaktu třetím stranám a s těmi údaji se obchoduje, opravdu se prodávají. Existují tu velké společnosti, které prodávají celé seznamy. Samozřejmě je otázkou, jak to mají podchyceno smluvně a upraveno. Tam je pak otázka, jestli by porušen nebo nebyl porušen zákon. Jak se bránit? Když to paní poslala zpátky, měla by přiložit dotaz, že žádá o vyřazení svých osobních údajů z databáze tohoto odesílatele a zároveň připojit, že už si nepřeje tedy, aby nadále ji tohle to chodilo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale vrátí se ji to zpátky.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud se ji to vrátí zpátky, tak je možné se obrátit také na živnostenský úřad, případně na Úřad pro ochranu osobních údajů.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Doufám, že spolu je vám, že vám s námi hezky. Je tu Lukáš Zelený z časopisu dTest, varujeme před nevyžádanými zásilkami. Dobrý den, vítám ve vysílání. Ano, ano, můžete se ptát, dobrý den.

osoba
--------------------
Tady posluchačka ze Strakonic. Prosím já jsem k tomu měla, k tématu jenom chtěla vám teda říct, že se mi stalo něco podobnýho. U Kauflandu mě odchytla nějaká dívčina s tím, jestli bych ji podepsala jak je důležitá prevence ve zdravotnictví a vůbec celkově. Tak jsem jí to podepsala, během týdne mně přišlo, že jsem vyhrála nebo vylosovaná a vyhrávám deky za 6 tisíc, že si je musím vyzvednout v sokolovně a vzít s sebou nějaký kamarády nebo něco.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.

osoba
--------------------
To jsem na to vůbec nereflektovala, říkám: "Prosím vás, já žádný deky nechci, dejte je někomu jinými jako výhru, já jsem tam jenom podepsala tohle." A ta paní byla na mě hrozně zlá v tom telefonu, říká: "Tak jste se do toho nemusela přihlasovat." Já říkám: "Já jsem se do toho nepřihlásila, já jsem jenom podepsala, jako ta prevence je důležitá."

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.

osoba
--------------------
No, říkám, byla hrozně zlá a hrozně taková nepříjemná. Od tý doby už nepodepisuju nic.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To děláte dobře, určitě, také děkujeme i za tuhle zkušenost. A vezmeme ještě jeden telefonát. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Mirka z Brna. Já bych tady toto počínání jako hodnotila jako Šmejdi, jako byl ten film.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, určitě.

osoba
--------------------
Já jsem si objednala, podlehla jsem taky reklamě, jeden přípravek doplněk stravy na zhubnutí s tím, že tam je záruka, pokud to nebude mít efekt, že vrátí peníze. Nemělo to efekt, napsala jsem dopis, ono ti přišlo z nějaké vesnice od Prahy, poslala jsem jim doporučenej dopis, aniž by ho otevřeli, došel dopis zpátky a na zadní stránce bylo přilepené informace, že to musím poslat, že ředitelství nebo kancelář je v Polsku a že mám připojit i to prázdné balení, aniž by oni věděli teda, co v tom dopisu je. Takže už předem museli předpokládat, že jsou přípravky neúčinné.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

osoba
--------------------
Poslala jsem to do toho Polska, doporučený dopis, ten stál 49 korun, už je to asi téměř půl roku a mlčí a nic.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A nic, ano, ano, klasika, klasika.

osoba
--------------------
Ano, varuju i před tímto. Jo, jinak jsem čtenář dTestu, chtěla jsem to tam taky napsat, ale ještě jsem to nestihla naformulovat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, teď to Lukáš Zelený slyšel. Díky, děkujem za zkušenost. A ještě poslední telefonát, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Vlasta z Vyškova. Já jsem jenom chtěla říct, když mně přijde taková nevyžádaná pošta a vím, že jsou v ní letáky, napíšu na obálku zpět, klient skonal, a mám pokoj.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, děkujeme i za tenhle ten návod. Tak, mějte se hezky. Vidíte, Lukáši, ve Strakonicích, v Brně, ve Vyškově stejné zkušenosti.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Já bych jenom k tomu prvnímu ještě, opravdu bych varoval, aby lidé takhle nic nepodepisovali, nikdy na ulici nic nepodepisovat. To byla klasická předváděcí akce, je to klasický způsob jak dostat seniora nebo jakoukoli osobu, ale zpravidla seniora na předváděcí akci, ať už je to před poliklinikou, před obchodním centrem, nikdy s nimi se nebavit, nereagovat, na telefonu pak už taky nereagovat. Je to skutečně pozvánka na předváděcí akci, kde pak v tom sále bude klasická předváděčka a bude nabízeno zboží. Pokud je to takto před obchodním centrem, nebál bych se upozornit ostrahu toho obchodního centra, že skutečně tam dochází k tady tomu a zvou lidi na předváděcí akci.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak já doufám, že to varování, které dneska zaznělo nejen z úst z Lukáše Zeleného, ale i z úst mnoha z vás, milí posluchači, najde adresáty a že se nenecháte nalákat na takovéto od šmejdů vyloženě tak, jak to bylo řečeno.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, děkuju moc, Lukáši, a těším se, že zase sem do Spotřebitelské poradny přijdete.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Taky, na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio