Výprodeje a slevy aneb Na co si dát pozor?

6. leden 2016

Pokud jste ten druh člověka, který na slevy čeká a hned vyráží do obchodů, tak odpověď dobře znáte. Pokud ale šopujete jen občas, tak vám pár dobrých rad určitě neuškodí.

Třeba to, že vždy musíte znát konečnou cenu, kterou zaplatíte. Pokud obchodník uvádí jen procenta, zároveň s původní cenou, tak vše musí sedět, musí být správně vypočítaná. V ideálním případě by to mělo vypadat tak, že znáte původní a konečnou cenu.

Přepis poradny:

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Dvojce právě začíná Spotřebitelská poradna. Mým hostem je Lukáš Zelený, z dTestu, přeji dobrý den.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Dobrý den.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A vybral jste téma velmi aktuální, to jsou povánoční a novoroční výprodeje, na které my Češi hodně slyšíme a spousta lidí si šetří peníze právě proto, aby je užili v rámci výprodejů. A je pravda, že i podlehneme těm nejrůznějších sloganů a tem nápisům, kterými nás obchodníci lákají do obchodů. Tak co s tím, jak bychom to měli vnímat, jak bychom to měli zpracovat jako spotřebitelé?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tak, k těm nápisům, ty nápisy jsou velmi už různorodé: 3+1 zdarma, 1+1 zdarma, máme krachy cen a totální výprodeje. No, co dělat, zejména zachovat chladnou hlavu, nevběhnout do obchodu a nezačít rychle nakupovat. Ono totiž ne každý výprodej je výprodejem nebo je tou akcí, kterou my bychom očekávali, kterou bychom chtěli. Takže zachovat chladnou hlavu a pak až nakupovat.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale můžeme to vnímat i tak, že obchodníci, tedy ti slušní obchodníci chtějí vyprázdnit své sklady a že opravdu se chtějí zbavit některého svého zboží, a to zlevní právě proto, aby navezli to nové, i tak to může být?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Mělo by to tak být. Skutečně ty výprodeje slouží k tomu, aby obchodníci vyprázdnili sklady a zákazníci nakoupili v té akci s nějakou tou slevou, jenže mnohdy to tak právě není a dochází k různým falešným slevám jako je uměle navyšování ceny před výprodejem a nebo jen umisťováním cedulek, že je sleva, ale ve skutečnosti k žádné akci nedochází.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tady v tomto směru je docela dobrým pomocníkem internet, my si můžeme právě najít určitý druh zboží a porovnat si ceny, jestli to tak skutečně opravdu je s tou slevou, kterou obchod nabízí.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Záleží samozřejmě kde nakupujeme. Nakupujeme-li na internetu v takzvaných e-shopech, tak není problém otevřít si ještě jedno okno vedle, využít nějaký srovnávač, zadat zboží a ceny porovnat. Pak už uvidíme třeba to, že někde je zboží třeba o 50 % zlevněno neznamená, že v jiném obchodě za tu cenu tady koupíme to zboží běžně po celý rok. Takže opravdu na internetu porovnáme. Jdeme-li do obchodu, bylo by vhodné porovnat také, ale právě jdeme po ulici, vidíme, výlohu - výprodej, řekneme si jdeme se podívat a tam jsme více náchylnější k tomu, řekneme, tak výprodej, sleva, tak možná koupím. Máme-li v kapse třeba chytrý telefon, tak není problém opět ceny porovnat na internetu. Nemáme-li ho, bylo by vhodné třeba vyčkat nebo dojít se podívat ještě do jiné prodejny jak tam ta cena se pohybuje a až pak koupit. Ono nákup si můžeme rozmyslet před, ale už těžko si ho rozmýšlíme po tom nákupu. Třeba u e-shopu můžeme odstoupit od smlouvy do 14 dnů, ale v té kamenné prodejně to právo nemáme.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud je to dražší věc, technická věc, tak tam asi více uvažujeme, ale právě mnohdy pokud jde o oblečení třeba nebo boty, tak tam se vrhneme do víru nakupování. Jak je to s označováním, pokud do těch obchodů přijdeme, kde jsou opravdu obrovské cedule, červeně bijící do očí s velkými písmeny, nebo spíš s malými písmeny, protože ta sleva je značná na první pohled. Jak by to měli obchodníci označovat?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Co vždycky spotřebitel se musí dozvědět, je konečná cena, kterou zaplatí. Tu musí vědět vždycky. Pokud tam obchodník uvádí procentuální slevu a je tam ta původní sleva, všechno musí detailně sedět, ta sleva musí být správně vypočítaná. Spotřebitel by nejraději měl i vědět původní cenu, slevu a konečnou cenu. Tohle jsou věci, které ho nejvíce zajímají a měl by se je dozvědět a vždy by se je měl dozvědět správně. Ale tady v tom obchodníci mnohdy také chybují, že 50 % není 50 %, ale třeba 30, a to už jsou ale klamavé obchodní praktiky.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak tedy z toho praktického hlediska vím, že se dají odlepit jednotlivé nálepky jak byla ta cena snižována. Tak, to je možná taková pomůcka, sice teda je to takové, že se chceme opravdu přesvědčit, ale konec konců ty peníze vydáváme my.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Dá se to odlepit, mnohdy zjistíme, že tam těch cedulek už je hodně.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
V některých obchodech se anoncuje, že sleva vám bude odečtena u pokladny, tak je to třeba správný postup? Vy máte nějakou cenu na té visačce toho předmětu a potom tam je napsáno někde nějakou cedulí, že vlastně ta cena bude až při tom obchodu, při tom zpracování účetním.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Zákazník by v průběhu toho nakupování měl vědět tu konečnou cenu. Asi to není úplný problém nebo to zákazník si to asi dokáže odhadnout, ale není to správný postup. Zákazník by měl v okamžiku, kdy si vybírá, vědět konečnou cenu toho zboží. Takže pokud tam je někde 20 %, ty cenovky u zboží by tomu měly odpovídat a tam by měla být ta sleva také promítnutá.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud je zboží zlevněno v rámci všech těch vánočních, povánočních a novoročních slev, tak jaké je to zboží, jak funguje vlastně potom na tom trhu nebo vlastně u nás doma, pokud objevíme nějaké vady, pokud nejsme s tím zbožím spokojeni?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tak to zboží by se mělo lišit pouze tou cenou, tou akcí, tou slevou, ale nemělo by se samozřejmě lišit funkčními vlastnostmi ani našimi právy včetně těmi právy, které nám vyplývají ze záruky a možnosti reklamovat zboží. Jedinou výjimkou, kdy by k takové odlišnosti docházelo, je kdyby to zboží bylo zlevněno pro konkrétní vadu. Třeba koupíme-li si pánskou košili, chybí knoflíky a my dostaneme nějakou slevu, nemůžeme přijít reklamovat tu košili, že ji chybí ty knoflíky. Ale pokud se rozpadne třeba ve švech, tak to už reklamovat můžeme.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam to někdy bývá i napsáno třeba na té visačce, že chybí knoflíky nebo že tam je třeba mírné poškození, tak právě pro tento důvod to nemůžeme reklamovat to zboží.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
To mírné poškození by mělo být definované ale. Nestačí napsat mírně poškozená, to bychom se za chvilku mohli setkávat s tím, že všechno zboží v prodejně bude mírně poškozené. Ale mělo by to, ta vada být přesně definována, nejlépe by to mělo být zachyceno i pak na tom kupním dokladu.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Může třeba ten obchodník obecně deklarovat, že zlevněné zboží už nelze reklamovat?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Nemůže to takto deklarovat, bylo by to nezákonné, protože zákazník vždycky může reklamovat. Jedinou tou výjimkou je právě, kdyby kupoval to zboží s nějakou vadou a pro tu konkrétní vadu reklamovat už nelze, ale všechny ostatní vady reklamovat může. A je-li to běžná akce, tak tam vždycky reklamovat může. Obchodník nemůže zbavovat zákazníky zákonných práv.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak poznáme, že nás obchodník klame, že vlastně ta sleva celá, že to byla taková klamavá záležitost, že možná v tom prvním pohledu to nevidíme.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
To už je trošku složitější, jak poznat, že nás klame. Když si uvedeme příklad, na prodejně budeme mít totální výprodej, likvidace prodejny a už to tam bude v prosinci, bude to tam v lednu, bude to tam ještě v červenci, tak už víme, že tohle to je klamavé. Jako musíme si sice počkat půl roku, ale víme, že to klamavé je. Pokud jde o ten, o ty běžné akce, o ty běžné slevy, tak tam to poznáme buď tak, že třeba právě, že byly přelepované ty ceny, tak uvidíme, že původně to stálo 900, najednou to stálo 1500 a pak se to zlevnilo zase na 900, tak to je klamavé také. A nebo když právě ta vypočtená cena nesedí, že tam je sice deklarováno 50% sleva, ale ve skutečnosti nám bylo odečteno třeba jenom 20 %. Tady to jsou všechno klamavé obchodní praktiky, nesprávné informování zákazníka o cenách, a to je právě to, co řeší třeba Česká obchodní inspekce.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Pravda je, že jsme často nepozorní, že my si sice přečteme, že zboží bylo zlevněno o 50 %, ale potom u té pokladny nějak v té euforii toho nákupu vlastně si to nespočteme. Můžeme se pak třeba bránit v takovém okamžiku? To už pak je pozdě asi? V tom okamžiku ještě ano, ale pak, když už vyjdeme z obchodu, tak těžko.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tohle to by byl případ asi špatného naúčtování ceny, že třeba u poklady i třeba špatně promítli výši té slevy. Měli bychom se bránit co nejdříve, nejlépe ještě předtím než dáme ty peníze, anebo bezprostředně poté. Pokud už z té prodejny odejdeme a vyčkáváme 14 dnů, velice špatně už se nám pak třeba dokazuje, že tam byl někde plakát, který říkal 50 % sleva, když my máme na účtence 20 %. Velice špatně se nám to bude dokazovat a musel by to být hodně seriózní obchodník, aby řekl: "To jsme se asi spletli u té pokladny." Na druhou stranu, když se nám toto stane, není na škodu určitě podat podnět České obchodní inspekci, ono to není složitého, klikneme na webové stránky a podnět ji pošleme elektronickým formulářem. Je vhodné ji na to upozornit.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaké zkušenosti mají naši posluchači, to se dozvíme už za chviličku, protože dáme prostor i pro vaše otázky 221552525.

/ Písnička /

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Posloucháte Spotřebitelskou poradnu, dnes radí Lukáš Zelený z dTestu. Zaměřili jsme se na povánoční a novoroční výprodeje a přijímáme už otázky od vás posluchačů. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, Libor u telefonu. Já bych se chtěl zeptat, jestli lze reklamovat právě filmovou reklamu z pohledu toho, když si zakoupím nějaký zboží, pak přijdu domů a na internetu si prohlídnu, že ty ceny veškerý jsou vlastně úplně jiný, to znamená u jiných výrobců je třeba ta cena to, co jsem koupil, normální, jo, rozumíte mi? Že prostě ty ceny, který někde reklamovaly jako velkou slevu, jsou naprosto normální u všech internetových prodejců.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme.

osoba
--------------------
Jestli to lze reklamovat? A ještě jedna věc, jedná se o to, vy jste uvedl, že nelze zboží vrátit do kamenného obchodu, a to není pravda. Lze vrátit, pokud nerozbalíte a třeba za den. Tam přece je lhůta menší, ale lze vrátit zboží. Děkuju, na shledanou.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, tak to jsou dvě otázky. Tak děkujeme taky. Poprosím, Lukáše, aby odpověděl.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
K prvnímu dotazu. To, že se rozhodneme někde nakoupit a neporovnáme si ty ceny předem, je vlastně naše rozhodnutí, naše nákupní rozhodnutí. A pokud nás ten obchodník nijak neklamal, nenutil k tomu nákupu, tak v podstatě máme smůlu. Ceny si máme porovnávat před nákupem, nikoliv po nákupu. Jedině, kdyby ten obchodník tam používal nějaké nekalé praktiky, můžeme podat podnět k České obchodní inspekci, ale není to možnost naše jen tak přijít a říct: "Tak, tady to máte zpátky a já to nechci." Výjimkou by byly tady ty e-shopy, tam na to máme právo ze zákona.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili to byla naše chyba, že jsme si to včas neporovnali ještě právě předtím nákupem?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Přesně tak, a jak už jsem říkal, to, že je někde něco o 50 % zlevněno, neznamená, že jinde to nekoupíme za tu cenu běžně po celý rok. Musíme porovnávat předem, máme k tomu i různé internetové srovnávače. Co se týče té druhé otázky. Odstupovat od smlouvy můžeme pouze v případě, že nám to právo dává zákon, anebo si to předem domluvíme. Ze zákona to je třeba případ e-shopů do 14 dnů bez důvodu, bez sankce vrátit mohu. V kamenné prodejně toto právo ze zákona nemáme, žádná lhůta neexistuje, musí, muselo by to být dobrovolné rozhodnutí prodávajícího třeba předem, že nám garantuje, že ho můžeme vrátit. Ono ostatně před vánocemi je to poměrně běžné, přijdeme někam do konce ledna, do poloviny ledna, do 30 dnů od nákupu můžete vrátit, můžete vyměnit, ale musíme si dávat pozor na to, že ten prodejce si může stanovit různé podmínky, třeba, že nevrací peníze, pouze vyměňuje. Ale v dnešní době začíná být běžné, že i kamenné prodejny umožňují to zboží vrátit, ale nemáme na to právo ze zákona.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale o těchto věcech nás obvykle informují v tom kamenném obchodě tak, jakoby v rámci rozhovoru u pokladny, tak jestli i tento rozhovor je nějakým způsobem pak závazný od toho prodejce, protože my na to papír nedostaneme na tu možnost vrátit to zboží.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ty informace závazné jsou, ale musíme je pak umět dokázat, když nám nechce vyhovět, proto je lepší si třeba říct, a potvrďte mi to tady na kupním dokladu. Určitě je lepší, když to máme písemně, nedůvěřujme jenom nějakým slibům.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Další otázka v Poradně, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Dočkal. Já bych si dovolil jednu otázku z druhé strany barikády.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, povídejte.

osoba
--------------------
V mém e-shopu si zákazník udal zakázku, která byla složena ze většího počtu drobnějších a naprosto různorodých položek. Tu zakázku zaplatil, měl to připravený k osobnímu převzetí a pak najednou mi poslal maila, že jednu z těch věcí nechce. A jaksi argumentoval právem zrušit, odstoupit od smlouvy. Já jsem mu vyhověl, já jsem mu ty peníze za tu jednu položku vrátil a tak dále, ale zajímalo by mě, jestli opravdu tento institut odstoupení od smlouvy z e-shopu znamená, že můžu vrátit jenom jednu položku z těch třeba, já nevím šesti, z kterých se ta zakázka skládá, anebo jestli by správně měl odstoupit od celé té smlouvy a pak třeba si udělat novou objednávku z toho, co chce. Jenom takto jako mě to jako zajímá. Já jsem neměl problém s tím tomu zákazníkovi vyhovět, ale zajímalo by mě, jak to je. Děkuju vám.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A na to byste mohl pěkně doplatit, možná, že už by pak tu novou smlouvu s vámi neuzavřel. Takže čistě z takového taktického důvodu, nevím, jestli by to bylo dobré pro vás.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady je to poměrně jednoduchá odpověď. Spotřebitel, spotřebitel, tedy ne podnikatel, musí to být spotřebitel může ze zákona odstoupit jak od celé té kupní smlouvy, tak od její části. Tedy může říct, že nechce to jedno zboží, a to může vrátit, může odstoupit od smlouvy.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže žádná nová objednávka.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Není to potřeba, stačí, když odstoupí od té jedné položky, řádně to sdělí tomu prodejci a prodejce mu pak vrátí peníze. Ono ostatně takhle to asi funguje u všech těch e-shopů.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A to se týká jak fyzické osoby, tak pak třeba právnické osoby, kdyby nakupovala?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Už jenom to právo na odstoupení od smlouvy se týká pouze spotřebitelů, netýká se podnikatelů. Tedy ze zákona nikdy to nemůže být právnická osoba, to není spotřebitel, a ani pokud nakupujeme na IČO a nakupujeme to k podnikatelským účelům. Jenom spotřebitelé mají tady to právo na odstoupení od smlouvy.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, poslední otázka v dnešní Poradně. Kdopak je na telefonu, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Věra Jelínková. Já bych měla dva dotazy, pokusím se být stručná. Koupili jsme dětské botičky v lékárně zdravotní a na Sdružení obrany spotřebitelů mi řekli, že je jedno, v které lékárně je reklamuji, pokud tam prodávají to stejné zboží. Takže to by byl první dotaz. Pak mám dotaz, reklamace nebyla vzata s tím, že je způsobena vada nošením, což je logické, že si boty nedám do vitrínky, ale že je budu nosit. Takže na to jsem se chtěla zeptat, na to, že vada tedy byla způsobena nošením. A teď potřebuji reklamovat povlečení, kde vůbec nebyl v pořádku zip a mám strach, že mi to nevezmou.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A to bylo v kamenném obchodě, to povlečení?

osoba
--------------------
V kamenném obchodě, v kamenném obchodě všechno.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, ano, tak děkujeme za otázky. Tak ty boty koupené v lékárně?

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Co se týká zboží, musíme ho vždy reklamovat u prodávajícího, u kterého jsme nakoupili. Pokud ten prodávající má více poboček, více prodejen, můžeme reklamovat v každé jeho prodejně, ale musí to být pořád ten samý prodávající, řekněme se stejným identifikačním číslem. Nejde to, že koupíme v lékárně A prodávajícího a půjdeme reklamovat do lékárny prodávajícího C, musí to být vždycky ten samý prodávají, ale pak můžeme reklamovat v každé jeho provozovně.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Problematika reklamace bot, tam je vždycky problém tady s tím nošením.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Paní říkala, že ji nechtějí vzít reklamaci, to by bylo nezákonné. Reklamaci prodávající musí vždy přijmout a vyřídit ji v souladu se zákonem do 30 dnů. Může samozřejmě tím výstupem být zamítnutí reklamace. Pokud mi prodávající reklamaci zamítne, musí mi to náležitě odůvodnit, pokud já s tím nesouhlasím, můžu se obrátit na soudního znalce a požádat o vystavení znaleckého posudku, a podle toho, jestli bude v můj prospěch nebo nebude, pokud bude v můj, znova se obracím na prodávajícího a chci jednak nejčastěji odstoupit od smlouvy, protože mi ne řádně vyřídil předtím reklamaci, vrátit peníze za botičky i za znalecký posudek.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A stejná situace by asi byla i u té reklamace povlečení, ať to zkusí v obchodě.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě, paní si koupila povlečení, je tam nějaká vada z jejího pohledu, takže jít do prodejny uplatnit reklamaci a počkat si na její řádné vyřízení.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Lukáš Zelený z dTestu, to byla dnešní Spotřebitelská poradna. Děkuji za informace.

Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.

autor: ČRo Dvojka
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.