Za opakované porušování zákonů by měly být likvidační sankce, říká dTEST

10. duben 2013

Omyly českých spotřebitelů a podnikatelů. Takové bylo téma úterní poradny Dvojky. Více se dozvíme v neautorizovaném a needitovaném přepisu zvukového záznamu vysílání.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Deset hodina bezmála osm minut jste s Dvojkou Českého rozhlasu. Už za hodinku budeme, milí posluchači, mluvit o genetice. Budeme mluvit o tom za co všechno můžou geny,jak to máme v těle naprogramované a jaké jsou nejnovější novinky, co dneska genetici dokážou změnit, opravit, vylepšit a jak na to mají nastavené zákony. A budeme mluvit s paní doktorkou Soňou Pekovou, genetičkou. Ale teď, teď vstupujeme rovnýma nohama do Spotřebitelské poradny. Dnes s Lukášem Zeleným. Dobrý den.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Hezké dopoledne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Z dTestu, povídáme o omylech českých spotřebitelů. V čem nejčastěji jako spotřebitelé děláme chyby a hlavně na co se necháme nalákat a nachytat vysloveně nejrůznějšími fígly a nejrůznějšími kličkami? Lukáši, na koho ty fígle prodejců a nabízitelů nejčastěji cílí, koho si berou na mušku?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
No, mnoho těch poskytovatelů takzvaných služeb většinou cílí na osoby s nižšími příjmy, případně na osoby s nižším vzděláním. Známe to všichni, půjčíme všem, hlavně nezaměstnaným, ženám na mateřské dovolené, seniorům a studentům.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ti jsou jaksi nejnáchylnější, ti mají hluboko do kapsy?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ono to zas, musíme si říct, že většina z těchto skupin nedostane půjčku v bance a tudíž na ně cílí a v podstatě jsou náchylnější k tomu, aby si půjčili od těchto méně seriózních společností.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A nachytá se třeba i právník? Znáte takový případ?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě, i lidé s vysokoškolským vzděláním podlehnou a dokonce s tím právnickým vzděláním, nedávný případ nám volala paní a říkala, že právě podlehla jedné společnosti, která ji nabízela výdělek nebo přivýdělek až 5 tisíc korun a nakonec paní musí zaplatit 4 tisíce a ještě smluvní pokuty, protože právě podlehla této neseriózní společnosti.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, milí posluchači, nechali jste se někdy nachytat od takových řekla bych podvodných prodejců nebo podvodný, jak bychom řekli nabízitelů?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě můžeme klidně nabízitelů, oni nám nabízí služby, většinou jsou to poskytovatelé, ale klidně můžeme nabízitelé.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Napište pokud ano, jejakaje@rozhlas.cz nebo nám zatelefonujte na 221552525 nebo 2424 na konci.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, Dvojky Českého rozhlasu, s Lukášem Zeleným mluvíme o nejčastějších omylech českých spotřebitelů a i s vámi na telefonních číslech 221552525 nebo 2424 na konci. Dobrý den, vítáme ve vysílání. Můžete se ptát. Dobrý den.
osoba
--------------------
Ano, dobrý den. Prosím vás, posluchač Luděk, Ostrava. Já jsem zrovna, nevím, jestli to je přesně k tématu, ale před půlhodinou jsme měl zrovna takový telefon, volali z T-Mobile a nabízeli tak obrovský balíček slev, rychle to tak vychrlila ta ženská, že skutečně si myslím, že může člověk podlehnout. Nicméně na dotaz, jak jsem vyhrál takovou obrovskou věc, že můžu volat 300 zdarma a SMSkovat a dostanu nový telefon a tak dále. Říkám, kde jste na mě přišli? A ona říká: "Vybral vás počítač," a pak chtěla po mě adresu. Mně to hned bylo jasné.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dal jste tu adresu?
osoba
--------------------
A že mi ten balíček doveze kurýr. No, tak jsem ji laskavě odmítnul samozřejmě, protože už se to stalo mému známému jednou před lety a nehorázným způsobem doplatil na to.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, děkujeme za tuhle tu vaší zkušenost a já se ptám, Lukáše Zeleného, jestli jste udělal dobře, že jste odmítl. Mějte se hezky, na slyšenou.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady předpokládám, že ani nevolali zástupci přímo společnosti T-Mobile, ale nejspíš nějaký smluvní partner. A já obecně říkám, že ty nejvýhodnější nabídky, které nás mohou potkat, určitě za námi nepřijdou samy, nezazvoní u nás u dveří, nezavolají nám samy, ale většinou právě ty výhodnější musíme my volat. Nám naopak volají většinou ty nejdrzejší, nejprůbojnější.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nejdražší.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
A nejdražší také.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak děkujeme. Dobrý den, vítáme, můžete se ptát. Dobrý den, jste ve vysílání, ano.
osoba
--------------------
Dobrý den, paní redaktorko, já vás oba zdravím. A chtěla bych vám říct, že za tohle může stát, že tohle dovolil, tohle před 20 lety nebylo. Prostě si tenkrát půjčovali jsme si u spořitelny a ne, aby dneska kdejaký darebák nabízel takový prachy a vzali si 2x tolik a okrádali chudáci, obyčejný lidi, kteří nemají ani na chleba. Nic jinýho jsem vám nechtěla říct, protože za tohle může naše vláda, která tohle udělala před 20 lety. Děkuju vám.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
My vám taky děkujeme. Tak, já myslím, že bychom to svedli na zákony, že zákony nejsou v pořádku, že umožňují tohle to.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ony ty zákony by byly i dobře nastavené, samozřejmě pak je otázka, jak dochází ke kontrole dodržování těch zákonů. Také i na opatrnosti samotných spotřebitelů. Nepůjčí-li mi banka, měl by to být pro mě ten signál, jo, v bance mi nepůjčili, tudíž asi je někde chyba, možná vyhodnotili moji situaci lépe než já. Třeba teď rychle si chci půjčit na vánoční dárky, ale ta banka ví, že bych to nebyl schopen splatit a já chci na ty vánoční dárky, tak klidně půjdu k nějakému v uvozovkách lichváři a půjčím si od něj ze 150% úrokem a tak dále, a to je ten problém. Být opatrný a pokud člověk chce půjčit, dodržovat základní pravidlo, půjčovat si na věci, které mi slouží po delší dobu. Nikdy si nepůjčovat na jednorázové aktivity jako je dovolená, vánoční dárky, dárky k narozeninám a podobně.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, další volající, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, předběhla mě paní posluchačka přede mnou, protože jsem chtěla říct to samé. Prosím pěkně, nesvádějme to na lidi, kteří jsou důchodci, senioři ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, ne, to absolutně nesvádíme, to vůbec ne.
osoba
--------------------
Ne, ne, ne, prosím vás, opravdu to, co říká váš host, je vymahatelnost práva zde v pořádku? Pokud by byla a pokud by byly stanovené sankce likvidační, ať je to v jakémkoliv podvodu, takové by měly být pro centra, pro banky, teda myslím ale ty banky toho typu, které nabízí, pro společnosti, které nabízí nekalé výrobky. Tam by měly být takové, prosím vás, likvidační sankce, že by opravdu se to nikomu nevyplatilo a je vidět, že justice nefunguje, protože pokud by fungovala, měla by hodné, slušné, poctivé lidi i v nouzi chránit. Nechrání je, je vidět, že to není otázka toho, že by lidé byli nedbalí, ale spíše zoufalí, ano.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte pravdu.
osoba
--------------------
Například, když se dostanou do zoufalé situace.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte pravdu určitě, je to záležitost zákonů a tam ...
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady paní řekla tu základní věc, sankce by v případě opakovaného a závažného porušování zákonů měly být skutečně likvidační. Podnikatel, který chce v uvozovkách okrádat spotřebitele, by měl dostat takovou sankci, která by mu znemožnila návrat do toho podnikatelského prostředí. A tady ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jaké jsou dneska ty sankce?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ty sankce jsou v řádech milionů korun. Klamavé obchodní praktiky, sankce až do 5 milionů korun. Závadné potraviny, sankce až do 3 milionů korun. Ale nejsou obvykle dávány v té horní hranici. V současné době se třeba vystřídalo vedení České obchodní inspekce a i ministerstvo průmyslu a obchodu začalo právě prosazovat, aby bylo přistupováno k sankcím v horní hranici a dokonce se tu snaží i o zlepšení stavu, případně navýšení těch pokud. Což je určitě chvályhodná aktivita a určitě to chce, aby ministerstvo průmyslu a obchodu získalo podporu pro tyto změny.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Určitě, já myslím, že všichni občané podepíší a rádi.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
To určitě.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, můžete se ptát, vítáme.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady Mirek, Břeclav. Nevím, jestli znáte firmu Energetické centrum, to je dodavatel elektřiny.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.
osoba
--------------------
Mám s nimi takové zkušenosti, že to je banda zlodějů, nic jiného. Oni přišli, zašel takový mladý klučina, já myslel, že chce jako prodloužení stávající smlouvy od dodavatele, až odešel a během 14 dní už přicházely nedoplatky a nedoplatky a nedoplatky. Předevčírem jsem sledoval stanici TV na Slovensku, to je jedno, která to byla, tak jsem se dozvěděl, že tato společnost vyfasovala 10 milionů pokuty, ale nic podrobnějšího tam nebylo. Tak nevím, jestli o této společnosti, a ještě jedna věc od nich nejde, jedině pod pokutou 10 tisíc vystoupit a jestli o této společnosti něco víte.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak je možno jaksi odstoupit od smlouvy. Děkuji, poslouchejte nás, na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ono je otázka, která z těch společností to je, protože existuje České Energetické Centrum a České Energetické Centrum Jih. V podstatě ty společnosti fungují úplně stejně, uzavírají smlouvy na dobu určitou a vypoví-li člověk tu smlouvu dříve, pokud si dobře pamatuji je ta sankce 5 tisíc korun za smlouvu. Pán říkal elektřina a plyn, dvě smlouvy, tudíž 10 tisíc korun. A evidujeme velké množství stížností na tuto společnost. Eviduje ty stížnosti podle našich zpráv i Energetický regulační úřad a pokud si to dobře pamatuju, tak tam bylo na ně podáno i trestní oznámení na ty zástupce pro falšování podpisů na uzavíraných smlouvách.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ach. Dobrý den, můžete se ptát, další volající.
osoba
--------------------
To už jse já?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, už jste to vy. Dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den. Já se jmenují Žabová a jsem z Prahy. Teda prosím vás pěkně, já bych měla jednu připomínku, já bych se vrátila k tomu půjčování peněz od těch různých mnohdy pochybných prostě společností. Mně totiž vadí a nejenom to, že si můžu půjčit peníze a nikdo nezkoumá, jestli jsem ženatý nebo vdaná a prostě leckdy si půjčí ten partner peníze a prostě manželka o tom vůbec nemá ani potuchy, pak se něco přihodí a nebo přijde exekutor a prostě jeho partnerka jenom kouká a nestačí se divit. Tohle mi na tom vadí prostě, že se půjčují peníze aniž by prostě někdo zkoumal, jestli má partnerku, jestli prostě je svobodný a nebo teda ženatý.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, rozumím. Lukáš Zelený se k tomu vyjádří. A vezeme ještě jeden dotaz. Dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, Hrdá. Já mám takovou připomínku, my jsme si s manželem před 15 lety chtěli vzít půjčku na koupi rodinného domu, a jak pan Zelený říkal, že se nemají brát půjčky na dárky a tak podobně, tak to by mě v životě ani nenapadlo. Ale byla to normální banka, která nám tuhle tu půjčku odmítla dát z důvodu, že máme jenom jeden příjem, já jsem v té době byla na mateřské dovolené. Já si myslím, že tyhle ty problémy dělají i ty banky si samy, protože my, i když jsme měli jeden příjem, my bychom byli schopni ty splátky klidně splácet poctivě měsíčně, ale bohužel nás vlastně normální banka odmítla a od té doby žádnou půjčku bych si nevzala a radši se uskromnit a žít prostě z těch příjmů, jaký člověk má, co si může dovolit. To je všechno.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ne každý má takový jaksi názor jako vy a správný určitě, protože není nic horšího než spadnout do pasti.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady k tomu druhému dotazu. Lidé si teď často stěžují, že vůbec nevědí třeba důvod, proč jim banka tu žádost o úvěr nebo hypotéční úvěr zamítla. Určitě ta banka vzhledem na její serióznost by měla říci, proč to zamítá. Stačí důvod, jste třeba v registru dlužníků, nebo máte hodně půjček, nebyli byste schopni, protože banka má ze zákona povinnost u spotřebitelského úvěru posuzovat bonitu toho klienta, tedy jestli je schopen úvěr splatit. A pokud dojde k závěru, že není schopen ho splácet, tak by určitě měla říct proč k tomu došla. A k tomu prvnímu dotazu. Tam je to otázka společného jmění manželů. Obecně platí, že jeden manžel může zastupovat oba v běžných věcech. Nemůže jedna za druhého manžela pouze v případě, že by se jednalo třeba o půjčku nadměrně zatěžující ten rozpočet, pak je otázka, co je nadměrně zatěžující rozpočet. Půjčka 40 tisíc? To nejspíš není. Tam i ten soud by došel k závěru, to není nadměrně zatěžující částka, tudíž si ji mohl ten manžel vzít. Pokud by si bral řekněme úvěr milion, půl milionu, tak tam už nejspíš by musel být souhlas obou manželů. Vždycky záleží na posouzení konkrétního případu, ale je to spíše otázka společného jmění.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. My jsme říkali, že poodhalíme nejnovější fígle těch nabízitelů. Jak bývá uzavíraná smlouva? Našinec si myslí, že to musí být písemně, ale ono to tak není.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
To je jeden z nejčastějších omylů lidí, kteří se ptají u nás ve Spotřebitelské poradně. "No, přece nemůžu uzavřít smlouvu ústně?" Omyl, můžete. Smlouvu lze uzavřít e-mailem, elektronicky přes nějaký objednávkový formulář, telefonicky, ústně. Tedy všemi možnými prostředky, a to je právě to riziko, že člověk si třeba neuvědomí, že tu smlouvu uzavřel. Ono často se stává, že v telefonu jsou spotřebitelé naváděni stále k odpovědím ano, ano, ano, a teď dojde na tu důležitou otázku a ten člověk, jak pořád říká ano, řekne ano taky, a v tom okamžiku je třeba uzavřena smlouva. Mohla tam dojít k používání nekalých nebo nějakých klamavých obchodních praktik, ale to je třeba pak už dokazovat. Ale obecně smlouva lze uzavřít telefonicky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ten hovor je zaznamenán, oni si zaznamenávají?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Řekněme, že ti většinou ti méně seriózní si ten hovor určitě zaznamenávají, protože pak u soudu je to dobrý důkazní prostředek. Běžný spotřebitel si samozřejmě hovory nenahrává.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná bychom mohli promluvit i o linkách se zvýšeným tarifem, to jsou takové ty, co začínají 9.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ano, přesně, to jsou linky takzvaně se zvýšenou tarifikací nebo barevné linky. Tady je třeba rozlišovat, pozor ministerstva mají také číslo začínající 9, tudíž neplést si, jestli je to číslo na ministerstvo nebo se zvýšenou tarifikací, ale do nedávné doby bylo často zneužívaný třeba při poskytování půjček. Ono k žádné půjčce třeba nedošlo, nebyla poskytnuta, ale byly tam třeba hodinové hovory na linku s tarifikací 95 korun za minutu. Ti lidé zaplatili obrovské částky, měli jsme tam osoby, které zaplatily 24, 36 i 40 tisíc korun za to, že si chtěli zažádat o půjčku, ale nikdy žádnou nedostali, naopak se dozvěděli, že přeci tu částku si můžou ještě navýšit o to, co provolají.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to je hrůza.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady pak už právě ministerstvo navrhlo zákon a parlament ho schválil. Zakázalo se to, ale samozřejmě ti vynalézaví přišli s tím, že vy voláte na linku běžnou, tam se vás zeptají a máte živnosťák, v uvozovkách slangově se zeptají, vy řeknete: "ano", tak my vás přepojíme na tuhle linku, a to už je se zvýšenou tarifikací, protože tam to samozřejmě zakázané není, tam je to vztah mezi podnikateli a nikoli ve vztahu ke spotřebiteli.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, musím říct, že mi z toho až jde hlava kolem, a to si myslím, že mluvím i za naše posluchače. Lukáši, moc děkuji za dnešní povídání. Možná bychom mohli poukázat na brožurku, kterou máte před sebou, protože tam jsou to omyly českých spotřebitelů shrnuty. Jak se ta brožurka jmenuje a kde je k dostání?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Je to brožurka, která shrnuje nejčastější omyly českých spotřebitelů, jmenuje se Omyly českých spotřebitelů a pokud by o ni někdo měl zájem, tak si ji samozřejmě může zdarma buď objednat přes e-mail nebo zavolat a všechny informace jsou uvedeny na dtest.cz/brozura, tam samozřejmě se dozví to telefonní číslo, kam si může zavolat, případně kam poslat e-mail.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je ta brožurka k dostání i v běžných trafikách?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ne, ne, je pouze od nás ji zasíláme a zašleme ji samozřejmě zdarma, případně zaujme i jiná brožurka a můžou si také nechat poslat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, pokud máte ještě nějaký dotaz pro Lukáše Zeleného, tak se můžete dál ptát, protože Lukáš zůstává na chatu, na webu 2.rozhlas.cz. Lukáš Zelený z časopisu dTest, děkujeme mockrát.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Hezký den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.